AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.770

Vad är för slött?

Sida 1 av 2
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
Hej,

Idag kom det nyheter om Volvos breddning av DRIVe-modellerna. Bland dem fanns V70 och S80 med 1,6 l dieseln på 109 hk. Om jag inte räknar helt knasigt så blir det 50-60 hk/ton! Jag tyckte att min gamla E34:a med ca 90 hk/ton var otroligt slö! Hur kommer dessa bilar att funka? Är det rent av farligt med så låga effekter i stora tunga bilar? Vad tycker ni? Självklart är det ju dieselmotorer med förhållandevis högt vridmoment vi pratar om men ändå...

//erik
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Många långtradare åker runt med 7-8 hk/ton och det går ju. Man får anpassa körningen efter effekt. Kul blir det ju kanske inte.
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
Ja, det har du rätt i Anders. Men långtradarchaufförer har inte för vana att köra om andra fordon på små 70/90-vägar, som förarna av dessa Volvos med all säkerhet kommer att ge sig på (minst en gång iaf).

Men, som du säger, det handlar väl om att anpassa körningen till prestandan helt enkelt.

Har någon exempel på andra bilmodeller med lägre hk/ton-förhållande än dessa Volovos ( som säljs ideag)?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är nog som du säger så att flera privatbilister kommer att agera lite fel jämfört med yrkestrafiken.
Min gamla MB300D ligger på runt 55 hk/ton och där är det verkligen planering som gäller vid omkörning o.s.v. Trodde aldrig att det skulle dyka upp nya bilar med samma förhållande faktiskt. har inte någon koll på om det finns värre exempel.
Kanse det finns någon småbil med sämre förhållande, då de tenderat att bli tyngre och tyngre p.g.a krocksäkerhetsförbättringar.
Flygande omkörningar!

Anders-72 : Finns det något roligare än att genomföra en väl planerad omkörning med sitt eget fordon som har accelerationstider i stil med en atlantgångare? :)

Lyckades en gång köra om en traktor och tre personbilar med min tungt lastade tankbil, det var tillfredställande. Fast såklart får man hålla ett öga på att något av traktorns släp (personbilisterna bakom som har ett avstånd på ca 2 meter mellan sig och därför inte ser att det är fritt) inte får för sig att gå ut när man kommer med fart.
DavidT86:
Jo, det är ju jättekul när långtradarchaufförer ska köra om varandra på 2+1 väg...
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Clubsport,

Det rör inte David i ryggen, han kör gärna i mitten och blockerar bägge körfält.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Den 1.6-litersdiesel som sitter i de nya DRIVe-modellerna från Volvo (dock utan Volvos moddningar av den) har funnits i Citroën C5 i några år som ju vikt- och storleksmässigt är jämförbar med V70. Har inte kört någon själv, men det jag har hört är att motorn räcker till rätt bra vid vanlig vardagskörning.

För övrigt tycker jag att omkörningsförbud för lastbilar borde införas på samtliga vägtyper. Jag träffar många långtradarchaufförer varje dag och många av dem skulle aldrig ens komma på tanken att göra en omkörning. När man läser om att köra om med fullastad tankbil undrar man om inte kraven för att få ta lastbilskort borde höjas rätt rejält... Vad är nästa steg, låta Samhall börja med åkeriverksamhet?

/Masten
Min tumregel är 0–100 på under 10 sekunder. Toppfart minst 200, oavsett om vi snackar diesel eller bensin. Fixar en bil detta brukar det även gå att göra säkra omkörningar. Att jämföra med långtradare känns helt ovidkommande.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Varför skulle det vara ovidkommande att jämföra med tung trafik? Den nyttjar väl samma vägnät som övriga trafikanter?
Då är det väl mer ovidkommande att sätta en gräns för 0-100 acc och toppfart. Det går att göra exakt lika säkra omkörningar med alla bilar om du sätter in tillgänglig omkörningssträcka som en faktor.
En bil som gör 0-100 på 4 sek och toppar 300 kan göra en säker omkörning vid tillfällen där en bil som ligger på din gräns inte kan...
Traktorer då?
Lastbilschaufförer ska inte köra om annat än i yttersta nödfall.
Någonstans ska man väl sätta gränsen? Vid 0–100 på 10 sekunder och 200 km/h i toppfart har jag satt min.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst kan man väl sätta en gräns. När jag åker i min gamla dieselmerca, vilket vara ett tag sedan nu, så får jag också "köra om i yttersta nödfall" även om det är en personbil :)

Traktorer har ju lite problem med 0-100, men de varnar ju för sin snigelfart med en röd fin skylt i alla fall.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
När Audi och Volkswagens 1,9 Tdi på 110hk lanserades så ansågs den vara en raket och ha strålande prestanda. Drive modellerna är snabbare...

Så jäkla längesedan är inte detta och sist jag kollade har tempot på våra vägar knappast höjts.

Åker hellre i en 110hk diesel än i en 150 hk bensin eftersom dieseln är snabbare på normala varv. Någon som skulle komma på tanken att kalla BMW 320 för farlig? Det enda den är snabbare på är acceleration på högsta varvtal.

Vilket fånigt påstående. Jag brukar en sharan tdi på 110hk, 1860 tjänstevikt. Bilen har dessutom gått 38000 mil så alla hästar är nog inte hemma längre. Det går alldeles utmärkt att köra om med den. Klart att det inte går att göra samma omkörningar som med 330in men nog tusan går det utan problem
Måste jag vara grovt övertydlig, jag hade fart med mig (70+ kmph), jag körde om en TRAKTOR (med andra ord höll han under 50 kmph). Hur kan denna omkörning på en gång kopplas ihop med långa omkörningar på motorvägen mellan långtradare ( som jag personligen inte är delaktig i, bromsar in om jag märker att idioten som gör omkörningen totalt skiter i personbilisterna)?

Att förarna i bilarna som låg bakom traktorn hade kört med full gas tills dem var uppe i arslet på traktorn (för att såklart bromsa in hårt sista biten), istället för att sakta ner lite för att närma sig traktorn lite långsammare och därmed ha fart med sig när det väl blir fritt. är det jag ville komma fram.

En bil kan i mina ögon i princip aldrig bli så svag att den blir trafikfarlig, utan det är föraren det hänger på. Det enda jag kan tänka mig som kan vålla lite problem är korkade påfarter till motorvägar där tom motorstarka fordon får kämpa för att komma upp i 110. Men dessa är inte så vanliga att det skulle bli ett stort problem. Och ha i åtanke att lastbilar kör i dessa med och då har dem typ en utgångsfart på motorvägen runt 30 kmph. Men det går..
Får jag vara lite språkpolis.
Kilometer per timme skrivs km/h inte kmph.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Mina båda bilar klarar 0-100 på drygt 5s
Är kanske inte rätt person att ha som referens i denna tråd men nu ska jag under 5 sekunder,
- prestanda är ett svårt begär att bli av med.

//Stefan
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
På tal om "1,6 l dieseln på 109 hk" det kanske låter inte mycket men hur många NM finns det i den motor?
Den är ju inte lika slö som samma antal hästar på 80 talet!
Ett exempel:
Bil 1: Renault Clio 99 1,6 8v 90hk 1050kg
Bil 2: VW Polo 08 1,4 8v 80hk 1120kg

Vilken bil har bättre prestanda?
Bil 1 säger dom flesta men i verkligheten är det Bil 2!
Varför? Den är ju mer modern nästan 10 års utvecklings skillnad.

Men visst, 109kh för en bil på nära 2 ton ÄR inte mycket!

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En hästkraft är 0,736kW oavsett bilens ålder. Ett kg likaså.
Bil 1 ÄR snabbast om den inte har en extremt konstig effektkurva med en vass topp eller att växellådan har heltokiga utväxlingar.
För att utröna skillnaden mellan effekt och vridmoment finns ju forumets längsta (?) tråd, där svaret finns att läsa i inlägg 1..;)
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Det blir ca 65hk/ton och en diesel har ju mer vrid än en bensinare.
240nm har ju Volvon vilket inte är så illa.
Någon raket blir det ju inte men en Ok bil iaf.
Lars
Angående dieselns goda effekt vid "normala varvtal".
Vad är ovanliga vartal sett utifrån en motors användbara vartalsområde?

Vad är det som gör det så obekvämt att växla enstaka gånger vid landsvägskörning samtidigt som det gladeligen växlas vid stadskörning?

Håller helt med dig Anders-72, läsning av "momenttråden" rekommenderas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.