AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.848

Orsaken till förra sommarens höga bensinpriser!

Sida 1 av 2
Då försöker jag på nytt eftersom förra trådstarten blev lite fel

Enligt CBS 60minutes för några veckor sedan så var det hedgefonder och
investmentbanker på Wall Street som drev upp priset på råolja till 150$
fatet.

Länk
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Intressant!

Man har ju ett tag haft sina dubier om hur världsekonomin fungerar egentligen.
Verkar som om det som alltid hävdats, "att marknaden styr" inte är sant.
I alla fall på energimarknaden.
Efterfrågan, tillgång och pris följer inte varandra, misstänker att elprismarknaden också har sina "mörka sidor" som vi får betala på elräkningen.

Bert-Ola
BmwCS #2423
jag trodde snarare att det var staten/skatteverket som ville "miljö"straffa sommartrafiken.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Visste att americanerna låg bakom det! Säkert bakom det som pågår nu också!
Hur mycket kostar fatet nu?
Idag var det nere i 39 dollar !!
No
160
Nobby
523i -96
hjälper inte när kronan är värdefull som dasspapper...
Bensinen är ungefär tre kronor billigare nu mot vad den var i somras så visst hjälper det.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Men ändå fast kronan tappat.
150dollar = 14+kr litern
39dollar = 11kr litern. Hur går det ihop?

Lite OT finns det någon sida där man kan se bensinpriser även utomlands?
Tänkte på att Euron fortfarande är relativt stark.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ja, det finns ju många kostander som inte har med råvaran att göra. Det lär ju knappast ha blivit så värst mycket billigare att raffinera, distribuera, driva bensinstationer, betala en massa skatter på bensinen, osv.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Helt klart Nockenwelle! Men då borde det vara betydligt dyrare än 14kr/L när fatet var som dyrast.
No
5.161
Nockenwelle
Varför det?

Hur stor andel av slutpriset vid pumpen tror du utgörs av råvarukostnad?
No
5.161
Nockenwelle
En mycket grov kalkyl kan göras på detta vis:

Ett fat rymmer väl cirka 210 liter. Om det kostade 150 dollar, med en kurs om 6,5 SEK per USD blir det 975 SEK per fat, dvs 4,64 SEK per liter. Med ett pris på 39 USD per fat till en kurs om 8,7 SEK/USD blir det 339 SEK per fat, eller 1,62 SEK per liter. Således en skillnad på ganska precis tre kronor.

Nu är detta en väldigt grov kalkyl, eftersom råolja inte bara innehåller bensin, men de övriga komponenterna slängs ju inte bort. Det finns ocks en del kostnader som har formen av procentuella prispåslag, t ex momsen, men jag har svårt att se det självklara i att det sänkta råoljepriset borde få ett mycket större genomslag i bensinpriset vid pumpen.

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Hmm ja det förklarar ju en del om kronan var så pass stark mot dollarn just då.

Har du kanske kurser på euron då mot nu?
Nockenwelle är den som har fattat att man måste få med växelkursen i det hela för att bedömningen skall bli någorlunda ok.

Skall man göra en ordentlig kalkyl så skulle man egentligen göra en ppp-växel kurs osv osv osv. Men visst så styr US det mesta men sen så har vi också vart kommer all olja ifrån=opec osv osv.

Vad jag vill säga med detta är att man kan inte hitta en bidragande faktor, det är många bäckar små.

Men när det gäller jämförelse med EURO så var den ca 9.50 då och nu är den 11.20.

When batman takes a vacation he does the Gumball
No
160
Nobby
523i -96
En bra sida med olja och valutakurser Länk
Brent är oljan som handlas i London, Crude är den som dom handlar med i USA, båda i dollar. Väljer du Global currencies så finns även USD/SEK med. Max titt bakåt i tiden är 500 veckor.
Och samma visa till sommaren igen.

Något som förbryllar mig är att elbolagen gör reklam för att vi ska spara på elen när det är elen vi konsumerar dom tjänar pengar på...?

Någon som sitter med nå´t inside?

The way we see the problem is the problem.
Svenska elbolagens bulkproduktion kommer från billig vatten- ,kärnkraft samt kraftvärmeverk.
Topproduktionen kommer från dyrare kondensalternativ.
Det är denna dyra topp dom vill slippa producera annat än lite grann för att hålla uppe den höga marginalkostnaden på spotmarknaden.

Tycker ju ändå att privatkonsumtionen i sverige torde vara marginell, vi har två av sveriges största elförbrukare här i byn, SSAB och Stora Enso. Personligen är jag inte drabbad pga att vi har ett bra kommunalägt elbolag utan privata intressenter och därför är elpriset alltid är moderat prissatt.

Spotmarknaden har ju uppkommit av den anledningen att fler vill tjäna pengar på el, eftersom marknaden numera är avreglerad... Filosofin med den "dyra" toppen köper jag inte då marginalerna är elefantstora.

Det blev lite ot med tanke på bensinpriset...
I sommar närmar vi oss antagligen 20:-/lit och när det på hösten dalar till 11-12:- tycker vi att DET är billigt.

Kaptenlöjtnant: "Filosofin med den "dyra" toppen köper jag inte då marginalerna är elefantstora."

Vad menar du här?
Det är ju pga att den höga marginalkostnaden prissätter all el som elbolagen skär guld. Däremot vill dom ju producera så lite som möjligt till denna kostnad eller behöva köpa in på spotmarknaden.
Lägligt nog går ju ofta en kabel sönder eller ett kärnkraftverk behöver stoppas om spotpriset sjunker.
Det bedrivs en överproduktion som läggs ut till hugande spekultaner.
Dom elbolag som faktiskt producerar el köper väl inget på spotmarknaden?

Nja nog slipper vi se liknande tokpriser på bensin de närmsta åren. Prismanipulationen på råolja kommer förhoppningsvis att upphöra och det normala "tillgång och efterfrågan" kommer att vara det som bestämmer priset. Bankerna och finansinstitutens lekstuga är över för den här gången.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.