|
Sida 8 av 8
|
|
|---|---|
| Jag tror vi har fått den första tribologen på forumet, vilket är trevligt. Mycket matnyttigt där och som erro2 säger, syntetolja håller mycket länge, men pappersfilter samt kondensering av vevhusgaser sabbar det hela. Lastbilar med cyklonoljerenare kör 10000 mils-intervaller på oljan t.ex. | |
|
erro2: Jo det har jag! Samma,samma som på Statoilmacken! Har Du belägg för att Jänkarna har gått på månen? Inte många har det!! Jag känner då ingen ;) (Fråga på Biltema nästa gång) |
|
|
Köp dock INTE oljefilter på Biltema!!! |
|
| tobson, har du inte frågat Biltema om vem som tillverkar deras oljefilter? | |
|
Nix, men allvetande AKN kan väl upplysa mig!? |
|
|
Nej tobson, Jag har ingen aning vilken tillverkaren kan vara, därav min fråga. |
|
|
AKN, Anders-72 m fl, Tack som vanligt för era kommentarer. Särskilt till AKNs länk ang. teflonbehandling. Kanske har min bonna-mek tagit en whiskey för mycket när han utan att fråga mig spillde sin teflon i min motor. Som jag själv var inne på tidigare kommer det sannolikt inte göra mycket nytta - frågan är istället om det kan göra skada. Pro-folke som är en av kungarna på forumet är ju delvis inne på denna linje. Jag själv får helt enkelt acceptera min bonna-meks egenmäktiga oåterkalleliga tilltag på min bil (jag var frågande när jag hämtade bilen, dessförinnan satt jag ju i skiten utan bil och det var snabba ryck som gällde). Eftersom jag inte vill bli ovän med honom så får jag helt enkelt finna mig i detta för framtiden empiriska experiment och hålla tummarna att motorn inte blir hal som en gammal brunns-ål så att inte ens oljan fäster;-). Återigen, tack för era inlägg och kul att en gammal tråd fick lite nytt blod:-) |
|
|
Här är svaret från bmw ang frusen vevhusvent snacka om att det är ett kast svar tycker att fler ska maila till deras kundservice för den som sitter där är mycket duktig på att snacka skit vadå inte produktionsfel haha.............. Hej Tack för ditt mejl. Det var tråkigt att höra om de problem du drabbats av med din BMW. Fenomenet med frusen vevhusventilationen betraktas inte som ett produktfel utan något som inträffar på grund av yttre omständigheter. Orsaken till att detta sker kan bero på olika faktorer till exempel korta körsträckor i kombination med växlande väderleksförhållande som skapar kondens i cyklonröret. Det som händer när oljedimma och kondensvatten blandas är att slangarna i vevhusventilationen blir igensatta. Ventilationen fungera då inte tillfredställande och kan i kombination med kyla skapa en ispropp. Detta i sin tur kan leda till att olja tryckts ut i diverse motordelar och avgassystem på grund av detta övertryck i motorn. Problemet med vevhusventilationen inträffar på ett litet antal bilar per år men skadan kan inte härledas till någon speciell modell eller klimat. Kontinuerlig service enligt BMW´s instruktioner är ett sätt att minimera risken till att detta ska inträffa. Inom BMW arbetar vi självklart med att ständigt försöka förbättra oss, och för det arbetet är det viktigt att vi får höra hur våra kunder uppfattar oss. Dina synpunkter tas i allra högsta grad på allvar och vi tackar för att du tagit dig tid att informera oss. Med vänlig hälsning --- BMW Group Sverige Warranty and Customer relations V3-R1-SE-A Gårdsvägen 11 Box 1525 SE - 171 29 Solna T +46-(0)8-470-6000 F +46-(0)8-470-6093 kundrelationer@bmw.se [LÄNK] --- BMW Sverige AB Corporate identification number 556313-5002 VAT-number and F-tax certificate SE556313500201 Board location: Solna --- |
|
| Tycker att BMW är ute på farligt hal is. Tex M54 & M52TU motorerna verkar drabbas avsevärt mer än en majoritet av konkurrenters motorer. Detta faktum blundar BMW för. Förutom redan besvikna irriterande BMW ägare borde följden bli mindre kunder i framtiden. Själv tycker jag de borde svara med kraftigt reducerade priser på cold climate kit, på reparationskostnader samt att översyn av vv alltid bör ske i samband med service. | |
|
Kanske inte har fattat allt rätt... Varför finns det Cold Climate kit till vevhusventilationen på M54 och M52TU om det inte är ett konstruktionsfel? Bmw-s V8 motorerna verkar inte ha problemet och vad jag vet inget Cold Climate kit. |
|
| zteffo: Vissa V8or har problem också. Verkar tex som att m62 i X5 drabbas och har cold climate kit vad jag förstått, det går att hitta en del fall även i detta forum. Däremot så verkar m62 i X5 ha annan konstruktion av vevhusventliationen jämfört med m62 i 540 & 740. Varför denna konstruktionsskillnad har jag inte den blekaste om. Någon som råkat ut för frusen vevhusvent i 540/740 får gärna skriva det här (jag har inte läst om något fall än). | |
|
Tar mig friheten än en gång att länka till en namninsamling där jag/vi ser att bmw står för dessa kalaspriserna istället: Länk |
|
|
Länken är nog ingen nyhet? Har inte läst alla inlägg men tycker självklart synd om alla drabbade. Hoppas att vevhusvent. i N53 motorn är anpassad till Sverige. Länk |
|
|
Lite halvgammal tråd nu, jag vet, men jag bytte min vv nu i helgen i preventivt syfte. Jag har väl inte haft några direkta problem med oljesmör även om det fanns spår av det liksom en del oljeavlagringar i slangarna, vevhusundertrycket var ok. Men, jag noterade att en av de gamla slangarna var isolerad! T.o.m numret stod på slangen (den som ligger ovanpå insuget och väl är den minst drabbade av fartvinden...), 11.15-7.504.536. Jag köpte bilen (530 -02) 2005 och har ingen anledning att tro att förra ägaren gjorde något. Övriga detaljer var oisolerade. Varför denna blandning? Å andra sidan heter ju de nya isolerade slangarna av samma sort 11-61.7.504.536 så man kan ju undra vad 11.15 är för en. Jag har option S842a, dvs "kalt land" men har väl inte sett att vv ingår där, bara div vätskor. Har "842" olika betydelse beroende på årsmodell av E39? |
|
|
Likabra att lyfta den eftersom vintern snart är kommen :) Jag körde med täckt grill mestadels i vintras, dock fick jag nog lite problem eftersom jag fick läckage ändå. Någon som kan friska upp mitt minne ang vart jag skall linda lite isolering, runt vilka slangar. |
|
| Köp dämpmatta (sån där med aluminiumfolie på ena sidan) och montera i njurarna för att stoppa fartvinden. Mycket effektiv och billig lösning. Motorvärmen går upp mycket snabbare vid kallstarter. | |
|
Orkade inte ha kvar min 520 då den drack olja som en fyllkärring. Vet ej om det fanns motorskador, typ på ventiler och kamaxlar men den gick ju som en klocka. Oljeförbrukningen blev efter byte till den nya vevhusventilationen ca 1 liter/100 mil landsvägskörning ;( |
|
|
Hur är det med m57 motorerna? det luktar brännt i min kupèn varje gång jag stannar Värre blev det när verkstaden hade i 15/30 olja dom missade att jag hade 2 dunkar 5/30 castrol i bilen... det är en E 61 530 d 2005 |
|
|
Vad var det för verkstad som slog i 15W30-olja? Känns som en billig mineralolja för tunga dieselmotorer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.