AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
29.785

12000 rimlig kostnad för rep av vevhusventilationen?

Sida 1 av 8
CW
67
CWM
525i Touring -02
Jag har haft oturen att råka ut för frusen vevhusventilation och bogserade in den till BMW i Gävle. Jag hade väntat mig ett kostnadsförslag på ca 8000 kr utifrån det jag kunnat läsa mig till på forumet. Men då kom chocken 12000 kr!
Vad jag förstår så är det inget extra som som behövr göras utöver bytet av vevhusventilationen.
Vad har ni andra fått betala på auktoriserade BMW-verkstäder?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Delarna kostar ca 1200:- Eventuellt tar de av ventilkåpan och rengör också, resten är väl arbetskostnad.
Fråga hos en oberoende verkstad. BMW-mekaniker är bara vanliga människor dom med ;)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
vad jag har hört så brukar dom ta ung 5000kr för jobbet

MvH Bmw 4-ever
Fr
52
Frankson
525iaM-03
Fick ett pris på ca 5000kr av BMW verkstaden vilket jag tycker är väl tilltaget ,jag satte nästan kaffet i vrångstrupen då jag läste om ett pris på 12000 kr som CWM tydligen fått från BMW i Gävle .Det skulle vara mycket intresant att få veta vad dom gör för typ av reperation och vad det är för typ av reperatör som gör jobbet " han måste ju vara hitflugen från Tyskland för att göra jobbet för att komma upp till ett pris av 12000kr om nu delarna kostar ca1200kr ".Om BMW hade någon ryggrad skulle dom byta ut delarna utan kostnad på alla bilar som drabbas av frysning på grund av den undermåliga vevhusventilation som man utrustat bilarna med ,av dom bilar jag ägt är BMW den första bil där jag råkat ut för att vevhusventilationen har frusit ,man kan ju undra varför BMW har en testanläggning i Arjeplog för biltester , när resultatet av deras tester blir bilar med så dåliga vinteregenskaper att dom fryser ihop direkt det blir kallt några dagar, men dom kanske bara testar bilar på sommaren
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det vore intressant att veta vad de tänkt göra.
För det mesta verkar det som om olja trycks ut via ventilkåpspckningen, men ibland trycks den tydligen bakvägen och går in via insuget i motorn.
I detta fall byts väl kanske stiften samt att oljan saneras från en eller flera cylindrar, vilket väl inte borde innebära 7000:- i skillnad.
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Rätta mej om jag har fel, men jag tycker det verkar vara bilar med M54 motorn som trasslar med vevhusventilationen.
Har själv en 523i med M52 och den är hur fin som helst i ventilationen, är det så att BMW har ändrat konstruktionen eller drabbar detta M52 också ?

Mvh Peter
BMW CS #7097
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är vad jag sett vanligast på M54, men har sett någon M52.
Jag ser att du bor i Kronobergs län, vilket kan vara ett plus. Sedan kom long-life serviceintervall med ca 2500-3000mil mellan oljebytena samtidigt med M54 vilket troligen påverkar.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

vill tillägga att long-life serviceintervall med ca 2500-3000mil mellan oljebytena kom med M52tu motorn, 1998-10.
Jag har också fått för mig att M54 motorn drabbas mer frekvent.
Skall själv göra rent ventilationen när det blir lite varmare ute.

//H
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Aha, ja jag har för mig att det var lite innan M54 som long-life blev loooong-life. Möjligt att något skiljer dom emellan. Skall nog byta till cold-climate till sommaren och börja med oljebyten enl. gamla long-life..
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
En jobbarkompis fick ett general haveri på sin E46 330d årsmod:? hade kört ca 4000 mil på samma olja.Vi pratade just om detta om långa intervaller+vevhusvent,men han slog ifrån sig och hänvisade till serviceboken.
Det är fult att säga:vad var det jag sa,men man kan ju lätt se vad ett oljebyte extra är värt+att man kan vara säker på att det fungerar.

Mvh:Jonas B.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Syntetoljorna håller säkerligen riktigt länge, men här på våra breddgrader får samma olja uppleva alla årstiderna minst en gång om man skall följa intervallerna och det tror jag inte är bra. Nere i varmare länder går det nog bättre, men vi har alla samma intervall..
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Det är ju större risk att det blir kondens i oljan vid vårat klimat. Jag byter olja vid ungefär 1500 mil, tycker det är alldeles för långt med 2500-3000 mil.

Farsan har en Opel Astra -06 med lång serviceintervall (3000 mil) men har blivit rekommenderad av Opelverkstad att byta vid 1500 mil eller en gång per år. Det tycker jag är förnuftigt.

Anders-72: Du har nog rätt, det kanske inte är så vanligt här nere i söder, vi har ju knappt minusgrader längre.

Mvh Peter
BMW CS #7097
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Var mer specifikt är det det brukar frysa & täppas igen när det gäller vevhusventilartionen på M54?

Några bilder kanske?

/Tobias
Fr
52
Frankson
525iaM-03
Min bil har rullat 400 mil sen senaste oljeservicen när vevhusventilationen frös ihop ,när det hände hade vi haft en vecka med temperatur runt -20 och det blev mest kortkörning. Oljan jag använder är Castrol SLX 0W3
zt
19
zteffo
525iM Touring -03
Jag har förra veckan bytt "oljeavskiljare för motorventilation" hos Bilcentralen i Nacka.
Ventil, rör och slangar gick på 925:- och jobbet 1449:-. Allt som allt drygt 2500:-.
Nu sitter det cold climate delar, istället för dom oisolerade prylarna.
Hade iof ingen fruset vevhusventilation och havererad bil men har läst på forumet att det kan inträffa. Speciellt på M54. Kollade med mecken och det fanns massa klet i rören så det var lika bra att ta det säkra före det osäkra.

För 12 000:- måste dom verkligen göra/byta rätt mycket för att få ordning på din kärra?!
Du borde få en mer detaljerad beskrivning över jobbet än bara en prislapp.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Det är inte bra när man inte kan köra med bilen i lite kyla utan att få totalhaveri. Det är skamligt!

I min 528iA T -00 frös också vevhusventilationen, och det var väl för ca två år sedan (Det kan väl inte ha varit förra vintern?).
Jag kom körade nästan på tomgång mot en korsning tidigt en morgon (på väg till jobbet) och så tvärstannade motorn. Sedan blev det boxering till min kompis verkstad på kvällen.
Då visade det sig att det hade kommit in olja i cylindrarna, men jag har för mig att det var svårt att avgöra var och hur det kom in.

Sedan sattes delarna tillbaka och ingenting byttes! Sedan har jag kört som vanligt. Dock har jag funderat på att byta "ventilen" under insuget. Den är väl inte helt OK. Kostnad? Eftersom jag hjälper honom med lite småsaker, så går det väl jämnt upp i slutändan?

Ett problem är att jag kör nästan enbart korta sträckor (ca 12km till jobbet), och har inte heller motorvärmare.
Min kompis på verkstaden tycker att jag skall byta olja en gång per år och lämpligen på senhösten.

Problemet är ju att "vattnet" i vevhusventilationsrören måste bort innan vintern med tanke på den klandervärda konstruktionen. Hur man skulle göra det har jag ingen aning om.

Min kompis rekommenderar också att man skall byta olja en gång per år. Kör man 3-4000mil per år kan det vara skäl att kolla att det överhuvudtaget finns olja kvar vid intervallets slut.

Sedan skall man vara noggrann med att använda sk godkänd olja. Om jag inte kommer fel ihåg heter de LL 98, LL 01, LL 04, dvs en -98:a kan köras på LL 98 osv.
Håller man sig inte till detta måste man nog stå sitt kast, tyvärr.

Problemet är bl a att man (dvs t ex jag!) inte vet vilken egenskap (om det finns en sådan enskild) i oljan som är den springande punkten för BMW:s motorer.

Jag har varit på "föreläsningar" med folk från Mobil (Meca) och Castrol (Autoexperten), så jag har fått den information som verkstäder behöver i sitt dagliga arbete.
Förutom information brukar jag få mat... ;-) (Gäller också AD Center!)

Leif L
Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus.
CW
67
CWM
525i Touring -02
Jag har fått en del förklaringar från BMW om rengöring av oljekanaler, motorsköljning, och en del annat som jag inte begriper mig på. Jag återkommer när jag fått fakturan.
För att undvika ev missförstånd. Jag tror inte att den lokala märkesverkstaden lurar mig, utan att de gör vad de anser är nödvändigt, så frågan är naturligtvis vad de gör som inte andra verkstäder gör, men det visar sig.
Å andra sidan är det inte rätt att lasta den lokala verkstaden för en konstruktionsmiss så jag har skrivit till BMW:s avdelning för kundrelationer och beklagat mig över bristen på goodvillprogram för just detta fel och när jag ändå var i farten så skickade jag ett brev till Expressens motorredaktör och gjorde jämförelsen med SAAB:s motorproblem, med ett påpekande om att det företaget tog ett utökat ansvar för sina kunder. Jag rekommenderade dem även att göra en sökning på vevhusventilation här på 5-forumet så de får se problemets omfattning. Jag har ännu inte fått några svar, men jag har åtminstone försökt att ta fram problemet.
Fortsättning följer om jag får några svar
zt
19
zteffo
525iM Touring -03
Tror inte heller att verkstan skulle lurar dig.
Det är rätt mycket jobb dom kommer att göra på din bil, som det verkar. Då är det inte så konstigt att priset rusar iväg.
Skall bli intressant att få veta hur allt gick och hur mycket som behövdes åtgärdas.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bra initiativ CWM.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Det är lite synd att jag har kört med min bil så lite efter incidenten, att jag inte kan säga något om vad som kan hända, när man inte gör mer än öppnar och torkar bort den överflödiga oljan och skruvar ihop alltsammans igen.

Det där med tvätt kommer man ju inte ifrån att det kunde vara intressant. Kanske det är billigast att göra en långresa och köpa lite öl. Då skulle motorn bli rejält varm.

Med tanke på bilar med problem så har VW en motor (1,4l 75hk och finns i början av 2000-talet) där kamaxeln nyper (och kröker alla ventiler... reparation lite drygt 20kkr) vid -25! Man hinner inte skrapa rutorna innan katastrofen är ett faktum (på ett ungefär).
I Köping/Arboga var det minst tre som havererade under köldknäppen vid nyår. Minst ett av fallen betalades genom goodwill. Privatägd bil, ca 8000mil och ev en 2002/3.

Som sägs ovan, undrar man hur testningen egentligen fungerar.

Problemet med SAAB motorer löstes bl a med att man "gjorde" en olja som tål högre temperaturer.

I höstas hade ett antal (5-10) Volvo bilar havererat i kalmartrakten då de servats på OK mack (tror jag det var) och de hade använt "egen" olja, som inte har Volvo-godkännande.

Förutom godkänd olja, måste man ju ha godkänd bromsvätska i en del nya bilar. ABS och relaterade system fungerar inte med den traditionella DOT4. Den är för trögflytande!

Det är mycket med det världsliga och med bilar i synnerhet.

Leif L
Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej på er,

Det här med frusen vevhusventilation verkar bli ett mer frekvent problem med åren och då det är riktigt kallt ute. Är helt klart en konstruktionsmiss och som BMW borde ta på sig. De uppgraderade delarna av version "cold-climate" borde efterskänkas och egentligen så borde den också monteras utan kostnad. En skrivelse till BMW Sverige är nog vad som behövs för att uppmärksamma detta problem ordentligt. Återförsäljarna ler och gör vinster på fel som borde åtgärdas av "goodwill" garantin.

Kan Vi BMW-entusiaster på ngt vis gå ihop så kanske det går att få rättvisa i problematiken.

Håller ni med?

//H

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.