|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
| Det kostade 4100,dom ansåg att det inte var nödvändigt att byta ventilkåpspackningen då dom inte kunde se några läckor ,priset vi hade gjort upp om var 5100 inklusive byte ventilkåpspackning vilket alltså inte utfördes och som stör mig en aning men BMWverkstäder verkar göra som dom vill nuförtiden utan att fråga kunden och det beror nog på att det är för få bilverkstäder som reparerar BMW i norrland | |
| Att byta vevhusventilationen är inget svårt jobb att göra själv. Det tar ca 2-3 timmar och kräver ingen särskild erfarenhet. Jag gjorde det nyligen och reparationen kom undan på 1000kr (ventilen + slangarna). | |
|
Dåvar det dags för redovisning. Jag fick tillbaka min bil 8/4, (inlämnad 23/2). Slutnotan blev totalt 14.357 kr, men då hade de även bytt spruckna insugsbälgarbälgar för 1339 kr inkl moms + att kylarfläkten hade gått sönder så även den byttes för en kostnad om 908 kr inkl moms, Dessutom hade tydligen tändstiften badat i olja så även de byttes för en kostnad om 1238 inkl moms. Mao om jag räknar bort fläkt och spruckna bälgar som inte hör till "ursprungsfelet" så ser kostnaden ut så här: Reparation/Rengöring/byte av vevhusventilation inkl ventilkåpspackning 7980 kr inkl moms, (varav arbete 5100 kr). Oljeservice inkl motorsköljning 2379 kr inkl moms, (varav arbete 600 kr) Tändstiftsbyte 1238 kr inkl moms, (ingen arbetskostnad) Totalt: 11.597 kr. Delar 5897 kr. Arbetskostnad 5700 kr. Det arbete som utförts enligt fakturan är: Uppsamlare för insugningsluft, demontering och justering. Demontering/montering eller byte av disa-justeringsenhet. Ventilkåpa, demontering och montering/tätning. Rengörning. Insugsslang byte. Insugningsslang byte. Det har tyvärr varit dålig respons från massmedia. För min del kommer jag att avsluta det med att skriva till BMW: s vd i Sverige. Inte med några förhoppningar om kompensation. Men med tanke på att vinsten för BMW i sverige sjönk med 90% 2008 så borde företaget vara mer rädda om oss som borde vara märkets främsta "ambasssadörer", annars vore vi ju inte medlemmar i det här forumet. Att inte informera om kända risker, att försöka "mörka" dem när de kommer fram, och att orsaka kunderna driftsstopp på 6 veckor pga brist på reservdelar är långt i från acceptabelt oavsett vilket bilmärke det gäller och jag förväntar mig mer av BMW. |
|
|
CWM Behöver du namn på en namnlista är jag den första att skriva under och stödja ditt projekt. Mvh Jonas B. |
|
|
CWM och Brynet samt alla andra Är helt med på att skriva på en namnlista. Vilket förmodligen många andra här på forumet kommer att vilja göra. Trots att det är som att slå huvudet mot en stenvägg, så måste missnöjet komma till kännedom även uppåt till BMW Sveriges ledning och kanske även BMW Tyskland. Det här är ett kontruktionsfel som BMW borde fixa på alla berörda motormodeller. Om inte gratis så för en symbolisk summa och även ta hand om följdfel som bla. i CWM-s fall Svagt BMW. |
|
|
kul att läsa min 530t-01 har stått hos autovation 3 veckor nu med samma fel undra vad det kommer att kosta |
|
|
CWM ge oss bara en mail adress på BMW så kan man ju alltid mail bomba vederbörande från flera håll med samma text så kanske de drar öronen till sig och ser över sina problem Obs mail bomber är fredliga vapen pga. FRA lagen |
|
|
BMW Sverige läser detta,det är jag övertygad om! Goodwill behöver inte kosta så mycket... THE 969 har reparerats för till ämnet kända fel! Förutom kostnaden på 5069kr så har bilen varit helt eller delvis obrukbar Dec -08 till April -09. Kompensation tack! |
|
|
Hej, Här kommer ytterligare en kandidat i vv-problem klubben med min 520iT, 2002, 16' mil. Efter att ha uppmärksammat "tickande" från ventilerna och någon dag senare känt "Granada"-lukt i kupen (ca 1 liter edge LL04-olja har fyllts på extra senaste veckorna) insåg jag att något snabbt måste göras. Läste in mig på forumet om problemet och ska hämta bilen idag hos lokal mek (ej BMW-aukt, men kunnig). Vi har beslutat skölja motorn 3 ggr, tillsätta oljeförstärkare, göra rent vevhusventilationen och fortsättningsvis köra på helsyntetolja (ej LL04 som tidigare) med 1500 mils byten. Gammal ventilkåpspackning behålls då den inte tycks vara sprucken. Kalaset går på 4700 SEK. Enligt mek'en har han generellt mycket dålig erfarenhet av LL-oljor som han menar lätt koksar vid långa intervall. Han menar "bättre köra på en sämre olja - men byta oftare". Då jag bor på västkusten hoppas jag att vi inte får en lika kall vinter nästa år. Vid enstaka kalla nätter/dagar får fortsättningsvis kupevärmare användas då vi ännu inte hunnit bygga garage på tomten. Detta bör förhoppningsvis göra lite nytta även för motorn. Tacksam för kommentarer om jag/meken vidtagit rätt åtgärder. // Eric |
|
| Jag tycker den meken resonerar sunt. | |
|
Hej, Vad menar du med "oljeförstärkare"? LL04 är en BMW-specad helsyntetolja. mvh/ Anders |
|
|
Bra verkstad! LL är helt okey men max 1500mil/ett års intervall. LL=Loosers Liquides ;) Biltema(statoil) rekommenderas... |
|
|
Ja bytesintervall på 3000mil kombinerat med kortkörningar och kallt klimat är inte bra. LL= Luxurious Liquids ;-) mvh/ Anders |
|
|
Hej Anders-72, tobson, AKN m fl, Först och främst - Stort tack för era ovärderliga kommentarer då det ena vv-fallet inte alltid tycks vara 100%-igt likt ett annat. Hämtade vår välvårdade familjebil hos verkstaden igår. Motorn går nu hur fint som helst och tycks vara tät. Med oljeförstärkare menas teflonbehandling (hette inte motsvarande produkt "Slick 50" i början på 90-talet som åtminstone jag var för snål för att ha till min 125'a?). Jag frågade om detta inte var "hokus pokus" men den lokale mek'en (bokstavligen belägen skogen) menade att detta var hur bra som helst. Han sade även "köp vilken 10W-40 helsyntet som helst men ej Biltema" och fyll på. Tidigare gick det ca 1 l LL04-olja var 500 mil. Nu tror jag att förbrukningen blir långt mindre. Kommentarer? Dessutom 1, intressant info för er Gbg-are med omnejd (bor själv i Lysekil). Mina två senaste oljeservice'ar har gjorts hos Bavaria i Gbg. Den senaste (inkl insp 1) gjordes så sent som för endast 500 mil sedan. Oljebyten har tidigare gjorts med ca 2000-milaintervall från 12000 mil. Bavaria suger upp oljan i oljestickhålet vilket jag har ifrågasatt. Sven-Olof Lager (han heter så på Bavaria) svarar då att det är helt ok och att det inte är nödvändigt att lossa pluggen. Min oro var befogad då min motor var full av olja/vatten-emulsioner. Min nya mek dömde fullständigt ut förfarandet. Dessutom användes en filtertyp som nya mek'en ogillade (olja tycktes ha möjlighet att orenat passera förbi pga avsaknad packning). Dessutom 2, "oljeämnet" som sådant intresserar mig även i min profession då jag bland mycket annat även är tekniskt ansvarig för Preemraff Lysekils (i särklass största oljeraffet i Sverige) smörjoljor och har både under min studietid vid LTH och i mitt yrke gått omfattande utbildningar i tribologi och träffar mycket yrkesfolk. Min ytterst korta sammanfattning i detta ämne är att det tycks vara mycket svårt att veta vem man ska lita på vad gäller rätt metoder/analys/produkter av smörjmedel. Alla roterande maskiner (inkl M54-motorer) och dess historik + miljö de verkar i är ju också i någon mening unika vilket ytterligare komplicerar saken. Som vanligt, ser fram emot era kommentarer:-) // E |
|
|
Hej igen, F ö har jag numer ca 7 l Castrol Edge LL04 som jag inte längre har användning för. Någon som är intresserad av att köpa rubbet för låt säga 500 SEK + frakt? Ska jag ta på mig jobb-mössan och uttrycka mig nyanserat vill jag inte gå lika långt som tobson's "LL=Loosers Liquides". Däremot tycks det som att riskerna med LL-oljor överväger nyttan, låt säga för motorer över ca 10000 mil då LL-oljorna bevisligen inte håller måttet för 3000-milsintervall. Vid vår kalla väderlek tycks de också vara mer benägna att bilda större kvantiteter olja/vatten-emulsioner än vanlig helsyntet. Detta kan vara bra på ett sätt men mycket dåligt sett i skenet av vv-designen på våra M54 motorer och LL-oljornas långa rek. intervall. Bättre då att det finns lite mer vatten löst i oljan som tillåts koka bort. Emulsioner bildas bl a pga de additiv som finns och ska finnas i oljan och är givetvis i de allra flesta fall av godo. Detta sammantaget gör att åtminstone jag har tänkt om och gör en Sverker och slänger Castrols LL-04 i soptunnan. Vår välvårdade pizzabagarsvenssonfamiljebil är värd ett bättre öde och mer kärlek än så. LL04 hade säkert fungerat lika bra vid 1500-milsintervall men nyttoaspekten har då gått helt förlorad. Har man dessutom en turbomotor kan det vara rena ekonomiska döden. En kollega med Audi A4, 1,8 l turbo med 18' mil på mätaren råkade ut för 30 kSEK-ras och igenkoksad motor pga invaggad falsk trygghet med LL-olja. Dessutom ska man ha klart för sig att tillverkare och oljefabrikanter kliar varandra på ryggen och att detta "spel" lätt kan vilseleda oss konsumenter. På detta sätt vill exempelvis Castrol gärna pränta in i våra passionerade BMW-hjärnor att den guldfärgade förpackning LL04-oljorna levereras i också består av just guld inuti. Detta är fel! Det finns andra produkter som funkar precis lika bra med exempelvis 1500-milsintervall. Dessutom tror jag att det inte är en annan olja, te x "vanlig" helsyntet som kommer knäcka våra bilar. På yttersta dagen av bilens livscykel är det istället en helt annan anledning som gör att bilen hamnar på skroten. // E - som även hjärntvättat bort Castrol innanför pannbenet |
|
|
Man bör nog välja en olja som är godkänd för din motor. 10W-40 olja är som sagt inte godkänd för din motor men den blir säkert tystare. Själva additivet är nog inte något hokus pokus. Dock är det väldigt svårt att veta om det är så bra för oljans egna additiv. Själv håller jag mig borta från tillsatser då oljorna idag är av högkvalitet. sköljer motorn och byter olja före vintern. Detta i förebyggande syfte angående VV och dess problem. Täta byten av olja och filter hjälper lite mot förfrysningar av VV. Förhindrar gör det inte men det minskar chanserna att det inträffar. Bara dumt att suga ur oljan då plugg finns. Tror inte att man får ut lika mycket skit genom att suga ur oljan. |
|
|
Biltema...säger bara det! |
|
|
Hej Duser, Teflonbehandling (som skedde på mekens eget initiativ) är ingen tillsats mer än att det skapas ett ytskikt. PTFEn (teflonet) bärs av ca 1 dl olja då den hälls i. Detta ytskikt tror jag inte heller gör så mycket till eller ifrån, men är knappast skadligt. Detta ytskikt och 1 dl av bärande olja kommer knappast skapa "konflikter" med övriga alternativ. Möjligen kan det ytterst marginellt minska bränsleförbrukningen. Troligen kommer jag inte märka det. Hade jag haft en bil inom garantitiden skulle jag fortsatt köra på LL04. Nu har jag inte det utan en kärra som rullat 16' mil med en motor som enligt min uppfattning kommer må precis lika bra om inte bättre med vanlig helsyntet. Jag vidhåller också att "det inte är en annan olja, te x "vanlig" helsyntet som kommer knäcka våra bilar. På yttersta dagen av bilens livscykel är det istället en helt annan anledning som gör att bilen hamnar på skroten." I mitt yrke (civ. ing. maskinteknik) arbetar jag med roterande maskiner som många gånger kostar 10-tals MSEK. Utan att gå in på detaljer kan säga att pga vårt klimat uppstår diskussioner med tillverkare där vi vill byta oljor men kan inte pga av garantitider. Vad som möjligen är bra, låt säga 0-10000 mil i en bilmotor behöver långt ifrån vara nödvändigt senare i motorns livscykel. I M54 motorn (liksom väldigt många andra motorer) misstänker jag starkt att bl a läckaget i cylindrarna ökar med tiden => högre tryck i vevhuset => mer cirkulation i ventilationen => större benägenhet att emulsioner fastnar i den oisolerade vv'n. En olja som då bildar mindre mängd emulsioner måste per definition vara bra. LL04-olja hade säkert fungerat precis lika bra för motorn men gjort min sömn sämre på natten pga M54ans undermåliga vv-design. Exemplelvis har min nya mek en A6 (med rek. LL-olja) som rullat 35000 mil med helsyntet. Motorn mår fortfarande hur bra som helst. Ett förtydligande. Jag är ingen fanatiker gällande 1500-milsintervall. Jag har hört föreläsare som kör 10000 mil (du läste rätt) på samma olja. Detta tycks också funka bra så länge du kan hålla skit borta ur ditt oljesystem, dvs mkt bra filter som givetvis byts/ses över med tätare intervall. I kombination med motorvärmare, kanske garage, långa körsträckor etc så fungerar detta säkert också utmärkt. Det är "skäpet" i motorn som gör skada. En olja håller mycket länge. Men jag som fattig bonddräng utan garage, standardfilter, M54-motor, ganska korta körsträckor gör nog helt enkelt bäst i att byta var 1500 mil och helsyntet kommer funka hur galant som helst:-). Tacksam för mothugg! // E Ps. Anders och Måns definition på skräp - "saker som befinner sig på en plats det inte borde vara" |
|
|
tobson, du fattar dig kort men kanske klokt. Du har ju också samma kärra som jag. Kanske ska jag utmana ödet och köpa min nästa reservliter på Biltema? Har du belägg för att Biltema är = Statoil? // E |
|
|
Cylinderläckaget är sannolikt relativt konstant så länge kompressionen är enl spec. Det som händer med allt "skräp" är att det ackumuleras, dvs skräphögen växer. Tycker du skall vara rädd o din LL04 olja då jag misstänker att det är en prima olja du tänker rea bort. Motorer behöver vård och omsorg precis som vi människor. Med inbyggda potentiella sjukdomar behövs mer omsorg (tätare oljebyten etc). Tidigare såg jag ett dokument som visade ett ökat cylinderslitage vid teflonbehandling. Bruten länk i denna tråd: Länk Orsaken var att porerna i cylinderväggarna blev tilltäppta av teflonbehandlingen och oljan fick svårare att få fäste. Några reflektioner på detta? mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.