|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
| Ja tröttnade på o vänta, så ja bestälde en oisolerad via en firma som anonserar här på autopover. Fick hem den på 1,5 dag! Isolerade den själv enligt bilder ja sett här, så nu rullar hon igen. Slangarna köpte ja av BMW i stan. Härdan efter blir de tätare oljebyten för min del, o så kommer ja att kolla vv hålet i oljestickan regelbundet!! | |
|
Hej, har en fråga... Går det att få loss oljesticksröret från ovansidan? Har en fundering på att skölja vevhusventilationen med diesel, efter att ha lossat röret. Det sitter en slagt "klocka" under insuget. Kan denna ta skada av detta? //H |
|
|
Ringde i förrgår o kollade om alla delar kommit för min transplantation på måndag... ICKE! Återigen uppskjutet!!!!!! Ny tid den 2/4 men det lär inte stoppa med det! BMW! You are the carbuilders from HELL! Horor har bättre service än BMW Sverige!!!!(tror jag) |
|
| Hej Håkan. Olje sticks röret sitter med en m8 o en o-ring som e påträdd på röret ( min satt rätt hårt ) . Klockan som du beskriver e oljeavskiljaren ( vet ej om den tar skada av det ). Jag skulle nog köpa nya slangar , för dom isolerade är inte veckade ( som McDonalds sugrör ) utan helt släta invändigt. | |
|
Hej igen, tack, 'pinstriperfromhell för svaret. Som jag ser det så skall det inte vara ngt större bekymmer med att få bort röret från ovansidan. Visste inte att slangarna var räfflade, är kanske en bra idé att byta dessa iaf. Hur mkt behöver man ta dän för att komma åt dem? Räcker det med att lossa gasspjället under insuget? Är ganska händig, men tycker att det verkar vara väldigt svårt att komma åt "skiten". :-) //H |
|
| De va bara att jobba sig inåt. Jag stötte på patrull när ja kom fram till en "dosa" med en jävla massa sladdar som kom ut till höger o vänster, lossade den o lät den hänga. Så, trångt va de!Fick hjälp av en polare som hade mer tålamod ( o bättre på o skruva BMW ) . Man som sagt, trångt va de men inte omöjligt! Lycka till!! | |
|
Hörde på radion att SAAB ska köpa BMW! ;D Nu kanske det blir lite ordning......... .. U |
|
|
Priset på reparationen ,beror nog mycket på vad som hänt mer med motorn och dess övrig utrustning,(motorstorlek). tror jag. När felet på vår 530-01m54-b30 hände 13 februari så ringde jag,bmw "s assistanstekniker,på en gång..Han sa..när jag berätta att det lät som , jag öppna en 3 liters cola när jag öppna oljelocket... att de är laa vevhuventilationen som frusit, så kör ej nå mer med bilen..Ring bärgaren istället.Det kan förstöra kattarna om du la kör mer,ligger man på vägen å kör, så kan det knäcka vevstakarna,(Det blir som en mot-kompressor).Som tur vad hände inte detta.Men bilen står forfarande hos verkstan och väntar på delarna efter snart, 6veckors väntan.. "SÅ BMW SKÄRPNING" |
|
|
Hittade denna film som tydligt visar vilken skillnad det är mellan standard och "cold climate" oljeseparator. Länk BMW har alltså utgått från en standard oljeseparator och sedan klätt på den en isolering. |
|
|
Fick min bil fixad i Torsdags! Nöjd å glad e ja! 5069kr ink. moms kostade kalaset och då bytte doktorn ventilkåpspackningen åxå. Nu snurrar motorn lättare(tycker jag)men det luktar Granada när "katten" blir varm. Arbetskostnaden var 2520+moms och materialet gick på 1535+moms. Tack Bilhälsan i Kiruna. Oljeseparatorn såg inte ut som i filmen... Bara så ni vet! |
|
| Lämnar in min bil på torsdag för byte av vevhusventilation efter sju veckors väntan på delar ,snacka om dålig service .Som tur är har jag kunnat använda bilen dagligen ,efter att jag isolerade kröken från ventilkåpan har det inte varit en tendens till frysning trots samma typ av kortkörning med temperaturer ner mot -20 flertalet tillfällen,inget oljeläckage som vid tillfället då den frös ,då det trycktes ut flera deciliter olja på grenröret,jag har även besiktigat bilen under tiden jag väntat på delar och avgasvärdena var helt perfekta så det verkar inte som det har farit någon olja genom motorn och förstört något i avgasreningen .Nu bör ju den nya vevhusventilationen fungerar något år innan man råkar ut för samma sak igen och när det händer igen då är min tid som BMW ägare avslutad ,ett konstruktionsfel som rättas till kan man aceptera men gör man det till en affärside att inte förbättra en dålig resrevdel för att kunna sälja mer delar och ha jobb i sina verkstäder då är förtroendet förbrukat för min del , dryga fem tusen kronor vill man inte lägga ut i reperationer varje vinter bara för att man kör mycket kortkörning i en BMW. | |
|
tobson, "Oljeseparatorn såg inte ut som i filmen..." Bild på din oljeseparator? |
|
|
Nix! Ingen bild! Det var den delen som var restad för mig. När jag var i Tisdags o kollade om den hade kommit höll fru Dr upp den i triumf. Såg även den gamla efter demontering och den såg "spinkigare" ut... |
|
|
Det jag förstår av BMW och den verkmästare jag pratat med så beror reparationens pris helt och hållet på vad man gör åt problemet och vad som hänt! I mitt fall har ventilkåpspackningen tryckts ut och oljeseparatorn har kleggat igen. (fullservad svensksåld 523i E60 05:a) Verkaren sa att det går ju byta oljeseparatorn, ventilkåpspackningen och sedan köra vidare. Då tar dom inga garantier på reparationen! (kostnad ca 6000 kr.) På min bil kommer dom att byta alla rör och slangar till vevhusventilationen, oljesaparatorn, ta loss insuget och rengöra samt lyfta ventilkåpan och rengöra och då byta samtliga packningar. Detta ger en ungefär dublering av kostnaden (11.000kr) men så lämnar BMW garanti på arbetet de utfört. Eftersom det i mitt fall inte är jag som ska betala kalaset så blir det naturligtvis den dyra varianten. (Säljaren som sålt min bil som pajjade efter 60 mil tar kostnaden.) Mitt tips till alla är att kolla vad de byter, vad de gör och rengör. Jag kan tänka mig att det är här skillnaden i pris uppkommer. // Lätt besviken på min start på BMW-ägandet. |
|
|
Det "stora" arbetet är det som är utfört på min bil... Kan tilläggas är att oljeseparatorn kallas oljeavskiljare på fakturan! Känns skönt att man gjort det "stora". |
|
| Är det inte garanti på alla jobb med nya delar som en BMW verkstad gör? När man snackar med BMW verkstaden framhåller dom ju alltid den stora fördelen med att reparera bilen hos dom är just att dom använder originaldelar och att det är garanti på delar och jobb. Vet någon vad som gäller? När arbetet utförs görs det tydligen inte på samma sätt hos alla BMW verkstäder, jag har då inte blivit erbjuden alternativen ,"stora" eller" lilla utan garanti "reperationen när vevhusventilationen skall repareras,det jag fått information om är att nya delar i vevhusventilationen monteras plus ny ventilkåpspackning till ett pris av drygt 5000kr | |
|
På vår kontantnota på jobbet så sägs! EV.anmärkning skall göras inom 8 dagar Reservdelsgaranti gäller 12månader från reparationsdatum Garantin är ja också osäker på 3,6 eller 12mån på jobbet? Mvh Bengtsson |
|
| Bengtsson//M// Tack för den informationen. | |
| Hämtade ut bilen på torsdag hos BMW verkstaden med nya prylar i vevhusventilationen och flera tusen fattigare, tyckte bilen svajade lite på tomgången och att det kom in en svag oljedoft i kupen när jag stannade vid trafikljuset ,men jag brydde mig inte nämnvärt då bilen var nyreparead hos BMW och man har ju varit med förr om att man får köra ett tag innan bilen går bra efter reperationer med tanke på olika minnen och dyligt,har bara två kilometer hem från verkstaden.På fredag morgon då bilen startades lyste motor symbolen,jag öppnade huven för att kolla om jag kunde se något synligt fel, döm om min förvåning när jag kollade dom nya slangarna i vevhusventilationen,det fanns ingen slang ansluten till oljesticksröret, inte konstigt att bilen hade ojämn tomgång,blev tvärförbannad och spårade upp verkarn på BMW verkstaden trots att det är långfredag och frågade vad dom sysslat med då dom tydligen inte hade monterat alla delar,hans förklaring att slangen hoppat lös när jag körde därifrån köper jag inte,det bestämdes att han skulle fixa en lånebil åt mig över påsken och bilen fixas till veckan men jag fortsatte att kolla under insugsröret för att försöka se anslutningen till ventilen men det visade sig vara omöjligt då lyckades jag få ner en hand och känna på undersidan och vad fann jag om inte en isolerad vevhuslang ansluten till ventilen och den andra änden instucken bakom några rör ,monterade slangen på oljesticksanslutningen och med tanke på hur tungt det gick så ser jag det som en omöjlighet att den hoppat lös själv ,nåja problemet var löst och bilen går perfekt igen .Slutsats. kolla alltid jobbet på plats med reperatören innan betalning,det kommer då jag att göra | |
|
VAD KOSTADE KALASET? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.