AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
29.790

12000 rimlig kostnad för rep av vevhusventilationen?

Sida 5 av 8
CW
67
CWM
525i Touring -02
Jag har skrivit en insändare som jag har sänt till BMW:s avdelning för kundrelationer. Första gången jag skrev så fick jag ett vänligt svar, de två påföljande har jag inte fått någon reaktion på, så detta blir det 3:e. Jag hoppas att de läser sin inkommande post... I vart fall har de fått detta så att de ska få en chans att kunna agera/kommentera innan vi går vidare, den möjligheten tycker jag att de ska ha. Om jag inte får någon reaktion från dem så sänder jag in det till massmedia/motorredaktioner och hoppas att de tar upp frågan.

Jag har försökt "klistra" in meddelandet här på forumet, men får bara felmeddelande från servern. Antagligen är det för stort. Jag hoppas att det går att lösa så att ni får en möjlighet att följa allt på forumet
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns en begränsning på antal tecken har råkat ut för detta också.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Gemini__
Dela upp texten i flera inlägg efter varandra så är problemet ur världen. Bra initiativ för övrigt.
CW
67
CWM
525i Touring -02
Det här är brevet jag sänt BMW: s avdelning för kundrelationer, Om jag delar upp det i 2 delar så kanske jag får plats med det. Läs och kom gärna med synpunkter på sånt som kan behöva förtydliga eller är fel:

Jag är ägare till en BMW 525 Touring av årsmodell 2002, (XKM ) som gått 13400 mil, importerad från Tyskland, men servad på auktoriserad verkstad enligt serviceboken i både Tyskland och Sverige.

Den 19/2 frös vevhusventilationen med resultat att olja trycktes in i cylindrarna. Efter att ha tagit del av andra BMW-ägares erfarenheter så räknade jag med en reparationskostnad om ca 8000 kr, men har fått en offert om att det kan kosta uppemot 12.000 kr. Sedan jag sökt igenom autopower.se: s forum och ett amerikanskt forum så upptäckte jag att det här var en alltför vanlig skada för att man inte ska betrakta det som ett produktionsfel och dessutom varierar priset mellan 6000 kr – 12000 för reparationen över landet. Jag känner mig inte lurad av den lokala BMW-verkstaden. De är trevliga och jag har alltid uppfattat dem som professionella och de gör säkert bara det som de anser att de måste göra för ett fullgott arbete. Däremot har jag synpunkter på hur BMW som företag hanterar denna fråga. Vår korrenspondens har jag klippt in nedan:

Hej.
Jag har råkat ut för det för mig okända problemet med att vevhusventilationen fryst (vid ca -10), tydligen utan skador på motorn i sig. Enligt BMW i Gävle får jag räkna med reparationskostnader om ca 12000 kr för rengöring av motorn och byte av vevhusventilationen till en köldtåligare variant. Visserligen har jag en bil som importerats från tyskland, men den är servad enligt serviceboken här i Sverige och ingen har påpekat att det i förebyggande syfte skulle vara vettigt att byta vevhusventilationen. Efter att jag råkat ut för detta så sökte jag på Autopower.se, forumet för 5-serien, på vevhusventilation och resultatet var skrämmande. Här måste det uppenbarligen vara en bristfällig konstruktion från början som sedan vi andra-handsköpare drabbas av. Finns det inget goodvill-åtagande från BMW i denna fråga? Eller är det rimligt att låta hela kostnaden om 12000 kr (en smärre förmögenhet) drabba mig rakt av.
Mvh
W

Hej W!
Tack för ditt mail. Det var tråkigt att höra om de problem du råkat ut för med din bil, något som vi beklagar.

Problemet med vevhusventilationen betraktas inte som ett produktfel utan något som inträffar på grund av yttre omständigheter. Orsaken till att detta sker kan bero på olika faktorer till exempel korta körsträckor i kombination med växlande väderleksförhållande som skapar kondens i cyklonröret. Det som händer när oljedimma och kondensvatten blandas är att slangarna i vevhusventilationen blir igensatta. Ventilationen fungera då inte tillfredställande och kan i kombination med kyla skapa en ispropp. Detta i sin tur kan leda till att olja tryckts ut i diverse motordelar och avgassystem på grund av detta övertryck i motorn.

Bilar som säljs av BMW Sverige beställs alltid med ett utrustningspaket som är konstruerat och anpassat till kallt klimat. Problemet med vevhusventilationen inträffar på ett litet antal bilar per år men skadan kan inte härledas till någon speciell modell.

På grund av att detta inte är ett produkttekniskt fel har vi inte heller möjlighet att ersätta verkstäderna för dessa reparationer.

Vi förstår att det inte är det svar du förväntat dig, men vi hoppas att vi kan vara dig mer behjälplig i framtiden i ett annat sammanhang.

Med vänlig hälsning

BMW Group Sverige

Kundrelationer

Den 19/2 frös således min vevhusventilation. Den 23/2 hade jag fått in den på verkstaden och jag har nu fått besked om att de får in delar tidigast 16/3, tydligen slut i hela landet med köer på verkstäderna som resultat. Med tanke på att BMW:s avdelning för kundrelationer hävdar att citat "Problemet med vevhusventilationen inträffar på ett litet antal bilar per år men skadan kan inte härledas till någon speciell modell", så begriper jag inte hur lagret kan ta slut.... Bara på Autopowers forum går det att se att åtminstone ett 30-tal bilar har drabbats sedan nyår och de flesta drabbade finns säkert inte med på forumet.

Efter att ha sökt på internet runt i världen så är det lätt att se att problemet inte är isolerat till Sverige. Våra amerikanska kollegor/bilägare har mycket synpunkter på detta på sina forum och det verkar vara X3, X5 och bilar med M54-motorn som är mest utsatt. I amerika verkar det som om BMW har tagit ett utökat ansvar för detta problem:

Länk

CRANKCASE VENTILATION SYSTEM / OIL SEPARATOR NOW COVERED UNDER CPO !!!
--------------------------------------------------------------------------------
Evidently the masses have spoken and BMW has revised the SIB's for the "Crankcase ventilation system / Oil Separator - Cold climate conditions" for the N62/N62TU and M54 engines in just the past couple of days. Nothing has changed by way of parts used or the fixes employed, BUT the repairs are now "Covered under the terms of the BMW New Vehicle Limited Warranty or the BMW Certified Pre-Owned Program."
Good news to everyone with CPO's! No news on M62 engines yet.
--------------------------------------------------------------------------------
Last edited by X5 Meister : 02-21-2009 at 08:01 PM
CW
67
CWM
525i Touring -02
Del 2 på brevet:

Jag har svårt att acceptera BMW:s resonemang ovan, det är alltför många bilar som drabbats de senaste månaderna. Det verkar som om felet lättare uppstår efter några år, vilket innebär att kostnaden flyttas från garantitiden till andrahandsköparna. Vad BMW:s utrustning för kallt klimat innebär är oklart, det verkar vara en del vätskor som inte har med det här felet att göra. I vart fall har jag exempel på svensksålda bilar, tom årsmodell 2004, som inte haft den isolerade vevhusventilationen vid leveransen. Så vitt jag kan förstå så innebär detta att det inte spelar någon roll om min bil varit såld i Sverige eller Tyskland, den extra isolerade vevhusventilationen hade jag inte fått i vart fall.

Att problemet varit känt hos BMW senast från november 2003 visar ett internt servicemeddelande. Så vitt jag vet så är det ingen som i samband med service på auktoriserad BMW-verkstad uppmanats att byta i förebyggande syfte.

(Här har jag klippt in bilderna på servicemeddelandet vi fick från Hasso, följer ej med här)

Min uppfattning är att BMW tagit fram en bilmotor som, fram för allt vid "normal" användning" 3-6 km till arbete/dagis, riskerar att "slagga igen" och frysa med åtföljande dyra reparationskostnader och att det i första hand (?) verkar drabbar andrahandsköparna mest. Att i dagens läge konstruera en bil som riskerar att frysa sönder vid -10 och hävda att det beror på att den inte har ett extra ”utrustningspaket som är konstruerat och anpassat till kallt klimat” är lite svårsmält. Jag har svårt att tro att det inte finns områden i Tyskland som har -10 grader, som det var när min bil gick sönder.

Jag kan inte låta bli att dra parallellen till Saabs oilsludge-problem och hur de hanterade denna till slut:

Länk
"Saab gottgör kunderna med kraftfullt garantiåtagande

Saab Automobile inför en retroaktiv motorgaranti på 8 år beträffande de
problem som ett begränsat antal motorer i Saab 9-5, årsmodell 1998-2003 och Saab 9-3, årsmodell 2000-2003 kan drabbas av på grund ett fel i motorns smörjningssystem."

Problemet tycks vara mycket större än vad BMW vill kännas vid, framför allt med M54-motorn, men tydligen även med X3 och X5. Min uppfattning är att de borde gå in på samma sätt som Saab gjorde för sina kunder. Jag kan förstå om de kräver att de bilar det gäller ska ha skött servicen, annars har ju bilarna varit utom BMW: s kontroll, men de borde stå för hela kostnaden för bilar med M54-motorn.

Att ett välrenommerat företag som BMW som bygger sin image på kvalitet och ett gott kundomhändertagande riskerar att skada detta pga ett uppenbart produktionsfel är förvånande. Alla tillverkare kan göra mindre misslyckade konstruktioner någon gång. Det är inte så konstigt. Det som visar kvalitén på företaget är hur man tar hand om sina kunder när dessa fel visar sig och här anser jag att BMW brister i detta fall.

Mvh
W
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Sista stycket: mindre misslyckade -> mindre lyckade
to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
BRA skrivet,bäste olycksbroder!

CW
67
CWM
525i Touring -02
BMW har tydligen tröttnat på mig, åtminstone har de inte hört av sig efter det första brevet... Så då är det dags för massmedia. Jag har i dag sänt det "långa" brevet jag klippte in i 2 delar tidigare i forumet som en bilaga tillsammans med följande brev:

Hej
Jag jag har råkat ut för det för mig tidigare okända problemet med frusen vevhusventilation på min BMW 525, (importerad), årsmodell 2002 servad enligt serviceboken. Problemet gör att att en del av motorventilationen täpps till och att olja kan tryckas ut i motorcylindrarna. Efter att ha fått ett kostnadsförslag om 12000 från BMW-verkstaden så började jag att söka på nätet om problemet och upptäckte att det i vart fall i år är ett vanligt problem/fel. Kostnaderna för åtgärder fär detta, utan motorskador, varierar mellan 5000-12000 på auktoriserade BMW-verkstäder över landet och den vanligaste kostnaden tycks ligga runt 8000 kr.

Jag har utifrån detta skrivit till BMW: s avdelning för kundrelationer. De svarade vänligt på mitt första brev, men de två påföljande har jag inte fått någon reaktion på.

Det BMW hävdar är att det inte är något produktionsfel och tycker inte att de ska behöva ta något utökat ansvar eftersom de anser att "Problemet med vevhusventilationen inträffar på ett litet antal bilar per år men skadan kan inte härledas till någon speciell modell". Efter lite efterforskning verkar det som om det är framför allt bilar med m54-motorn som drabbats, men även en del X3 och X5 och att det är bilar som varit i trafik några år som är mest utsatta. Bara på det forum jag är medlem i så verkar det vara ett 30-tal bilar som drabbats under vintern. Min bil frös sönder 19/2, den 23/2 togs den in på BMW-verkstaden och där står den än eftersom reservdelarna är slut i Sverige. Tidigast 16/3 kan verkstaden få in reservdelar.

Min uppfattning är att BMW tagit fram en bilmotor som, fram för allt vid "normal" användning" 3-6 km till arbete/dagis, riskerar att "slagga igen" och frysa med åtföljande dyra reparationskostnader och att det i första hand (?) verkar drabbar andrahandsköparna mest. Att i dagens läge konstruera en bil som riskerar att frysa sönder vid -10 och hävda att det beror på att den inte har ett extra ”utrustningspaket som är konstruerat och anpassat till kallt klimat” är lite svårsmält, speciellt som de isolerade reservdelarna de väntar på nu inte heller tycks ha suttit på svensksålda bilar som standard. Jag har svårt att tro att det inte finns områden i Tyskland som har -10 grader, som det var när min bil gick sönder.

Jag bifogar en bilaga med mer material.

Mvh
W

Hittintills har jag sänt in det till:
Robert Collin Aftonbladet
Jan-Erik Berggren Expressen
Jonas Borglund Teknikens värld
PLUS på STV
Trafikmagasinet på STV
Auto motor och sport
DN:s motormagasin

Kommer ni på fler bra mottagare så skickar jag till dem också
pr
259
protos
E60 520I-04
Varför sätter inte biltillverkare en tryckvakt till vevhusventilation?
Då hade man fått en indikation att något var fel(fruset eller tilltäppt) och sluppit att olja att pressas ut i diverse packningar i motorn.
En enkel åtgärd som sparat stora summor pengar.
Hoppas du når framgång.

Jag har själv mailat "kundrelationer" en gång när jag var missnöjd med den loka BMW återförsäljaren. Det kom inte ett endaste svar från "kundrelationer".

Ytterligare mottagare skulle kunna vara Vi Bilägare Länk
CW
67
CWM
525i Touring -02
Tack för den.
Vi bilägare har fått den.
to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Bra jobbat!

skit ska ha skit!!!!!!!!!!!

Fr
52
Frankson
525iaM-03
CWM. Du gör ett jäkligt bra jobb! Har också försökt få kontakt med BMW sverige genom mail då jag ville få svar på en del frågor angående rosten på min E-39 -03 men fick inget svar,men några dar senare dök det upp som av en slump ett rabattkort på 300kr från BMW att köpa reservdelar för ,kanske som plåster på såren då jag inte var riktigt nöjd med rostlagningen ,jag får väl använda rabatten till vevhusventilations reperationen för 5000kr ,det blir ju den svindlande summan av 6 procent i rabatt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Cwm: Jag har vid nått tillfälle skrivit till BMW , det var när alla ABS/ASCmodul problem uppdagades på 99-00 årsmodeller och fått ett liknande svar från BMW.
Du gör ett bra jobb, skriver korrekt och sakligt, jag håller tummen!!.

Länk
Visa användare
23
pinstriperfromhell
525i Touring -01
320d Touring -10
Hej på er!Blev medlem här nyss! Jag väntar också på delat till våran BMW här i Gävle, den har stått riven i garaget i tre veckor nu! Skamligt att de inte finns delar till ett sådant general fel!! Har blivit lovad delar nu på Onsdag (18). Får se när vi får dom CWM! Keep up the good work!! If it´s ugly,stripe it!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den 525-01 som polaren plockade ihop och hela insuget mm var fullt i olja.
Delarna var slut i Malmö med kom från Tyskland på några dagar.
Kommentar: Skulle ha filmat rökutvecklingen när vi startade den, ett gammal ånglok var en fis i rymden. Bilen kördes av verkstaden i ca 10 mil för att bränna ur så mycket olja som möjligt, en sak är säker det dröjer flera veckors körning innan den klarar ett avgasprov hos SBP.

Länk
Visa användare
23
pinstriperfromhell
525i Touring -01
320d Touring -10
Har nu väntat tre o en halv vecka. Skulle fått delarna idag men nu har jag fått reda på att de dröjer TVÅ veckor till!! Vilken jä-la parodi! Ja vet att de inte e reservdelskilles fel, men de e han som får ta emot min ilska ( FÖRLÅT mig om du läser detta) När har du blivit lovad din CWM ? Fortsättning lär följa! If i´s ugly , stripe it
to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
BMW suger bajs!

CW
67
CWM
525i Touring -02
Intet är som väntans tider... Liksom olycksbrodern pinstriperfromhell så har jag fått besked om ytterligare 2 veckors väntetid på delarna. BMW tycks ha haft ett par stycken i lager för detta sällsynta fel.... Eller också så är det en strategi för att vi ska hinna spara ihop till verkstadsräkningen...

Den enda tidning som hört av sig hittils är Auto motor och sport. Journalisten har en kollega på redaktionen som råkat ut för detta i vinter. Hans 525 2002 tryckte ut 4 liter olja i motorrummet. Det problem de ser är att våra bilar är för gamla för annat än goodwillåtaganden och det var ju ingen nyhet om de gör något av det vet jag inte i dagsläget.

Vi kanske ska göra egna utskick till lokaltidningarnas insändarsidor och motorredaktioner? Med 42000 medlemmar på forumet så borde vi täcka större delen av sverige?
Fr
52
Frankson
525iaM-03
Samma här väntar fortfarande på delar,man kan ju hoppas på att dröjsmålet beror på att BMW tar fram en förbättrad version av sin misslyckade vevhusventilation,men det är nog önsketänkande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.