|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Har någon förklaring varför just en 01 ska ha en LL-98 godkänt olja och en 02 måste ha en LL-01 godkänt olja? Det är ju samma motor eller har dom gjort om nåt? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Det har tydligen varit en strykande åtgång på ventilationssatsen. Enligt verkar'n så har dom bytt 7 st. sedan nyår... Kan berätta att när jag upptäckte läckaget så tänkte jag "bäst att kolla oljenivån". Jag borde nog tänkt en gång till, all olja åkte ut genom oljesticksröret....... |
|
|
Verkar vara fina bilar, dessa e39........... Nåväl,efter Onsdag är jag kanske nöjdare med nya rör!? |
|
|
Verkar mer och mer som att nyare E39 har mera fel generellt sett, min 97:a har aldrig djä*lats med någonting i princip... Men nyare(fr.o.m. faceliftarna?) har enligt en del rostproblem, vevhusventilationsproblem som sagt etc... Mvh Janne. |
|
|
Dags att börja sammanfatta: Den 19/2 frös min ventilation. Den 23/2 hade jag fått in den på verkstaden och i dag fick jag besked om att de får in delar tidigast 16/3. Med tanke på att BMW:s avdelning för kundrelationer hävdar att , citat "Problemet med vevhusventilationen inträffar på ett litet antal bilar per år men skadan kan inte härledas till någon speciell modell", så begriper jag inte hur lagret kan ta slut.... Skämt å sido. Efter att ha Googlat runt i världen så är det lätt att se att problemet inte är isolerat till Sverige. Våra amerikanska kollegor/bilägare har mycket synpunkter på detta på sina forum och det verkar vara X3, X5 och bilar med M54-motorn som är mest utsatt. Jag köper inte BMW:s resonemang ovan. Fakta är att de tagit fram en bilmotor som vid "normal"användning" 3-4 km till arbete/dagis riskerar att "slagga igen" och frysa med åtföljande dyra reparationskostnader. Jag har svårt att tro att det inte finns områden i Tyskland som har -10 grader, som det var när min bil gick sönder. Vi har ju tack vare Hasso vetskap om att BMW senast i november 2003 går ut med ett internt servicemeddelande om problemet och hur det kan åtgärdas. Är det någon som vid en service på auktoriserad BMW-verkstad uppmanats att byta i förebyggande syfte? Jag har fått lite olika uppgifter om de svensksålda bilarna som standard utrustats med den isolerade vevhusventilationen eller ej. Är det någon som kan ta fram fakta? Jag kan inte låta bli att dra parallellen till Saabs oilsludge-problem och hur de hanterade denna till slut: Länk "Saab gottgör kunderna med kraftfullt garantiåtagande Saab Automobile inför en retroaktiv motorgaranti på 8 år beträffande de problem som ett begränsat antal motorer i Saab 9-5, årsmodell 1998-2003 och Saab 9-3, årsmodell 2000-2003 kan drabbas av på grund ett fel i motorns smörjningssystem." Jag vet att BMW följer den här tråden och vi vet vid det här laget att problemet är mycket större än vad BMW vill kännas vid, framför allt med M54-motorn, men tydligen även med X3 och X5. Min uppfattning är att de borde gå in på samma sätt som Saab gjorde för sina kunder. Jag kan förstå om de kräver att de bilar det gäller ska ha skött servicen, annars har ju bilarna varit utom BMW.s kontroll, men de borde stå för hela kostnaden för bilar med M54-motorn. Om BMW inte vill ge oss drabbade kompensation för felet så tycker jag att vi försöker få massmedia och TV.s motorredaktioner att ta upp problemet. Vi kanske inte får någon gottgörelse, men då får företaget åtminstone betala med en del av sin kvalitetsimage och förtroende i kundkretsen. |
|
|
CWM!!! Mycket bra skrivet! Jag har själv tagit in SAAB i ett annat inlägg i samma fråga. Det intressanta är ju att ingen motortidning eller annat medierelaterat skrivit om detta! Jag tycker att vevhusproblematiken är minst lika allvarlig för BMW som för SAAB!? Jag har en polare som köpte en 9-5 AERO av en annan polare som köpte bilen 2005 och den bilen har inte haft några dylika fel alls(men väl andra fel) Skitbra skrivet CWM:-) |
|
|
Jag har sänt över följande brev till BMW:s avdelning för kundrelationer. Vi får se om det kommer något svar. Hej Jag har skrivit några brev i den här frågan till er, samtidigt som det varit en livlig diskussion på Autopower.se forumet för 5-serien. Jag fick ett trevligt svar på det första brevet, men ingen kommentar på de två andra. En hel del uppgifter har tillkommit i forumet och jag vore tacksam för er kommentar/ställningstagande antingen till mig direkt, eller helst, direkt i forumet. Ni har en länk till ärendet här Länk Mvh W |
|
|
Ovan undras det över LL98 och LL01. Ett problem är att vi vanliga inte vet vilken av oljans alla egenskaper som gör skillnad för just BMW. Vi vet inte heller vad som har föranlett BMW att kräva nya egenskaper av oljan 2001 (och 2004). En intressant sak är ju att kraven inte är skärpta efter 2004 (LL 04). Med tanke på det jag vet, efter att ha deltagit i föreläsningar med personer från både Mobil och Castrol, så kan det vara skäl att inte chansa. Kör med sk godkänd olja. Inget annat. Det skulle inte förvåna om t ex LL 04 borde användas redan på t ex -02, osv! Det kan helt enkelt vara så att det har visat sig att den gamla oljans egenskaper inte har räckt till, utan BMW har varit tvungen att höja kraven. För att inte skrämma folk, så säger man inget speciellt (till vanligt folk). Kanske man får sätta motorcykelhandtagsvärmare runt rören? ;-) Ett problem är att det "skapas kyla" omkring insugsröret, så man borde kanske isolera insugsröret i stället. Dock kommer man inte ifrån att bilen borde kunna användas till kortare körsträckor också vid så pass "låga" temperaturer som -10 grader. Som tur är löses problemet "automatiskt" när hybridbilarna kommer. Då får man köra på el när det är kallt och på korta turer! Kanske man borde installera ett expansionskärl för motoroljan? Leif L Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus. |
|
|
BMW har uppenbarligen en felkonstruerad vevhusventilation. Att BMW har mage att ta 12000kr för att reparera ett fel som villkorslöst skulle tagits på goodwill är fel (milt utryckt). Förstår inte BMW hur detta skadar märkets anseende? Det är mycket bra att sånt här uppmärksammas och kommer till ytan. Antagligen sparas många motorer bara av vektskapen om problemen. Motorerna får en ordentlig varmkörning då och då, slangar cykloner, ventiler mm byts. BMW tänk om! Tillgodose kunderna som direkt eller indirekt betalt dyra pengar för en förmodad kvalitetsbil. |
|
|
BMW blundar............................ Vem har numret till Robert Collin? |
|
|
Min 9-5 (SAAB)2,3 SE 2001, har aldrig haft något sådant (köpt 2002)problem,servicekillen sa att jag ska byta olja en gång själv mellan originalservicarna så händer aldrig något.Inte heller byggt om någon vevhusvent som de rekommenderar: ver 1,ver 2,ver 3. etc. plus sa killen att inte "gubbköra" som den "nya" ecodrivingen" hänvisar till. Gasa på lite mer. har haft slangar och oljeseparator bortplockade flera ggr.Gör lika dant på mina övriga bilar och det funkar bra. /Jonas B. |
|
|
Kan bara instämma med dom fleat, oljekavaliten har avgörande betydelse även på en gammal bil som min. Dock vill jag uppmana alla ändå att göra service på vevhusventilationen en gång per år om man kör kortare sträckor under vinterhalvåret. FAF |
|
|
Till Jonas B: Tänk om jag hade haft bra minne! Kanske jag måste ta med anteckningsblocket nästa gång jag går på "kurs", så behöver jag inte förlita mig till minnet. Jag tror att en del av oljeproblemet i SAAB (i början av 2000-talet) hörde ihop med att en kanal gick "nära" turbon. I varje fall förstördes oljan av värmen/hettan. Sedan gjordes oljan (den som är godkänd alltså) om för att tåla högre temperaturer och då försvann åtminstone detta problem. Det betyder tyvärr att bara de för SAAB godkända oljorna bör användas. Jag har svårt att tro att oljan förstörs på "några" mil, men nu handlar det väl om att ha en olja som håller 2500mil och drygt det. Sedan gäller det att det finns någon olja kvar i motorn efter typ 3-4000mil också. En representant för Midland sade att VW kräver att oljan skall hålla i 4000mil, däremot klarar de själva inte av att tillverka en motor som behåller oljan i 4000mil. Midland (och andra) måste tillverka en oljekvalitet som inte egentligen behövs för VW i alla fall. Nåja, nu är det väl någon av deras motorer som inte är helt "perfekt". Frågan är förstås (i detta fall!) vad som händer om man kör ca 1-1500mil per år eller tom mindre och byter olja en gång per år företrädesvis på senhösten, dvs precis innan vintern. Tyvärr verkar det också så att man skulle behöva följa uppmaningen i föregående inlägg! Rent generellt krävs bättre oljor nu för tiden eftersom toleranserna i motorerna har skärpts förutom att serviceintervallen har förlängts. Till detta kommer miljökrav, osv, osv. Kontentan är väl att folk tycker att oljorna har blivit så dyra att man behöver köra flera år mellan varje byte. Jag tänker då närmast på dem som kör max 1000mil per år. Leif L Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus. |
|
|
Fyll motorn med fett! |
|
| Jag behöver hjälp med faktaunderlag. Är det någon som vet när BMW införde den extraisolerade vevhusventilationen på svensksålda bilar? Ska vi kunna gå vidare så så krävs det ju att vi har korrekta uppgifter. | |
|
Verkar som den aldrig infördes? |
|
| På E39 verkar den aldrig blivit införd då det finns en -04 tidigare i tråden som inte har isolerad vent. | |
| Har en E60 M54 motor tillverkad 200310. Sitter inte någon isolerad vent på den. | |
|
Vad har omtalade delar för reservdelsnummer? Leif L Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus. |
|
|
Fick vevhusventilationen och oljeavskiljaren rensad för några veckor sedan. I samband med detta bytte man till nya delar. För övrigt en m54 från 200307. 11617533399 förb.ledning 11157532629 slang 11617533400 ventil 11157520034 rör (som jag inte kan hitta baserat reservdelsnummret) Det jag inte fick utbytt till "cold climate" var 11617533398, som ansluter till fronten på ventilkåpan, som nog är mest utsatt för att kunna frysa. Kan jag iof isolera själv. länk til realoem med delarna: Länk CWM: Hoppas verkligen att ditt engagemang leder fram till ett ändat förhållningssätt från BMW-s sida. Det är speciellt jävligt för er som har haft dyra reparationer pga denna felkonstruktion inte får någon som helst förståelse och goodwill! BMW borde följa SAAB och återkalla dessa modeller. /Zteffo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.