|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
Sitter med den icke isolerade ventilationen. Har funderat på att byta men ångrat mig då den ändå verkar frysa med cold climate. Har läst på utländska forum där folk ändå fått sina ventilationer frysna med cold climate för M54 motorn. Jag struntar i att byta ventilationen. Byter olja 2ggr per år istället samt lite längre tomgångskörning vid längre köld perioder för att torka ur slangarna. |
|
| Har testat att göra en egen isolering av vevhusventilationen .om man tittar hur konstruktionen är gjord med evakueringen placerad längst fram på ventilkåpan med en 90 graders krök som direkt är exponerad för fläkt och fartvind med den köldeffekt som blir så fort bilen är i rörelse i 10-20 graders kyla är det nog inte så konstigt om det fryser ihop om man kör mycket kortkörning så motorn ej hinner bli ordentligt varm , i väntan på nya delar och på grund av att jag behöver bilen varje dag provade jag att isolera kröken och en bit nerför röret för att förhoppningsvis kunna använda bilen under tiden jag väntar på nya delar och det verkar faktiskt fungera ,har nu kört en vecka samma typ av körning som före frysningen bara kortkörning i temperaturer som varierat mellan -7-15 och ingen ny olja har kastats ut på grenröret bara lite oljefukt från ventilkåpspackningen som ska bytas när dom andra delarna anländer ,såg på någon länk bilder på cold climate delar och jag tyckte det såg ut som att det bara var dom raka delarna som var isolerade inte krökarna.Jag kommer för egen del att isolera kröken från ventilkåpan varje vinter hädanäfter och hoppas på det bästa | |
|
Hur gjorde du isoleringen själv? Du kan inte fixa en bild? // Jim Profit |
|
| Nu är det ju inget snack om att bmw:s vevhusventilatione är dålig men man kan inte tala om köldeffekt då detta är att man upplever det kallare än det är , dvs är det -10grader ute är det det oavset om en fläkt eller fartvind blåser på , det bara känns kallare men är det inte , tänk så fel alla ute temp givare skulle visa annars! De som råkar ut för frusen vevhus ventilation verkar uteslutande var kort distans pendlare(15km eller mindre)så är man i den kategorin så bör man investera i cold climate version av vevhusventilationen annars inte enl vad jag tycker och erfar iallefall :) | |
|
Största felet ligger i "strypningar" som blir ex vid oljesticks röret.Där koksar det igen sedan kommer resten som ett brev på posten. ha bara bra genomstromning så spelar nog inte isolerst eller ej någon roll.För att motverka koksningar:BYT OLJA OFTA och gasa mer..... skölj gärna med sotlösare i samband med oljebyte. Mvh: Jonas B. |
|
|
Hewi: Det du skriver om: men man kan inte tala om köldeffekt då detta är att man upplever det kallare än det är , dvs är det -10grader ute är det det oavset om en fläkt eller fartvind blåser på , det bara känns kallare men är det inte , tänk så fel alla ute temp givare skulle visa annars! Helt rätt av dig. Man skall tala om värmeförlust istället. Vid -10grader och hastighet 70km/h motsvarar -36grader kallt oavsett. Om ingen köldeffekt finns skulle bilarna inte vara utrustade med fläktar. Fläktens uppgift är att kyla luften och inte som många tror transportera bort den. |
|
|
Hej! Duser: "Om ingen köldeffekt finns skulle bilarna inte vara utrustade med fläktar. Fläktens uppgift är att kyla luften och inte som många tror transportera bort den." Det verkar som att du är lite förvirrad här. Det första du säger om värmeförlust är riktig, luftens temperatur ändras ju inte oavsett fart, men avkylningseffekt/värmeförlust motsvarar en lägre temperatur i fart. Trots detta så säger du att fläkter kyler luft??? dvs ändrar luftens temperatur. Det kan inte en fläkt göra. Enda Sättet att sänka luftens temperratur är att byta ut den(fläkt) eller avkyla den (AC) . Det fläkten gör är att öka avkylningen genom ökad lufthastighet/luftström runt varma komponenter. Om du placerar en fläkt i ett stängt utrymme där det inte är ngn utbytte av luft och låter fläkten gå, så borde lufttemperaturen öka(pga friktion mellan luftmolekyler och fläktblad). MVH Sakke |
|
|
Tack DrSakke: Bra skrivet, själv så insåg jag tankevurpan i farten. Angående frysning av vevhusventilationen så verkar det som om bilar med fläktkoppling fryser lättare. Har själv elektriskfläkt och spjäll bakom grillen som är stängda. Kanske är det därför jag har klarat mig än så länge. |
|
| Svar Jim Profit.Jag gjorde bara en enkel isolering för att testa ,på firman har vi ett material som används som ljudisolering i en del maskiner vi bygger det är 20mm tjocklek med aluminiumfolie på ena sidan och självhäftande klister på den andra,sedan formade jag det runt kröken och en bit nerför röret med folien utåt, det blev inte så snyggt att man vill ta bilder av det, men fungerar det är jag nöjd och man får väl fixa det bättre till nästa vinter. | |
|
När jag startade den här den här tråden så skrev jag samtidigt till BMW:s kundrelatisonavdelning och har nu fått svar från dem. Jag klipper in mitt brev och deras svar nedan. Det som gör mig lite fundersam är att de hävdar att alla bilar de tagit in utrustats med cold climate-versionen av vevhusventilationen och att de därför inte jkan ta ansvar för sidoimporten. Men när jag läst på här i forumet så verkar det som om det infördes 2002-2003. Min bil är tillverkad okt/nov 2001 hade svensksålda e39:or det som standard då? Brevväxlingen med BMW kan ni se här: Hej. Jag har råkat ut för det för mig okända problemet med att vevhusventilationen fryst (vid ca -10), tydligen utan skador på motorn i sig. Enligt BMW i Gävle får jag räkna med reparationskostnader om ca 12000 kr för rengöring av motorn och byte av vevhusventilationen till en köldtåliigare variant. Visserligen har jag en bil som importerats från tyskland, men den är servad enligt serviceboken här i Sverige och ingen har påpekat att det i förebyggande syfte skulle vara vettigt att byta vevhusventilationen. Efter att jag råkat ut för detta så sökte jag på Autopower.se, forumet för 5-serien, på vevhusventilation och resultatet var skrämmande. Här måste det uppenbarligen vara en bristfällig konstruktion från början som sedan vi andra-handsköpare drabbas av. Finns det inget goodvill-åtagande från BMW i denna fråga? Eller är det rimligt att låta hela kostnaden om 12000 kr (en smärre förmögenhet) drabba mig rakt av. Mvh W Hej W! Tack för ditt mail. Det var tråkigt att höra om de problem du råkat ut för med din bil, något som vi beklagar. Problemet med vevhusventilationen betraktas inte som ett produktfel utan något som inträffar på grund av yttre omständigheter. Orsaken till att detta sker kan bero på olika faktorer till exempel korta körsträckor i kombination med växlande väderleksförhållande som skapar kondens i cyklonröret. Det som händer när oljedimma och kondensvatten blandas är att slangarna i vevhusventilationen blir igensatta. Ventilationen fungera då inte tillfredställande och kan i kombination med kyla skapa en ispropp. Detta i sin tur kan leda till att olja tryckts ut i diverse motordelar och avgassystem på grund av detta övertryck i motorn. Bilar som säljs av BMW Sverige beställs alltid med ett utrustningspaket som är konstruerat och anpassat till kallt klimat. Problemet med vevhusventilationen inträffar på ett litet antal bilar per år men skadan kan inte härledas till någon speciell modell. På grund av att detta inte är ett produkttekniskt fel har vi inte heller möjlighet att ersätta verkstäderna för dessa reparationer. Vi förstår att det inte är det svar du förväntat dig, men vi hoppas att vi kan vara dig mer behjälplig i framtiden i ett annat sammanhang. Med vänlig hälsning ------------------------------------------------------------------------------------ BMW Group Sverige Kundrelationer |
|
| Nej, det sitter inte isolerad vevhusventilation på de svensksålda -01.orna. Inte på en dito -03:a heller som jag diskuterade med här på forumet. | |
|
Inte på min 04:a heller som sagt. // Jim Profit |
|
| Tjena, där var du ju. En -04 var det t.o.m. ;) | |
|
Var just ut och kollade på min bil, E39 530 -02, och hittade lappen under främre passagerarsätet. Där står ju ett antal koder som beskriver hur bilen utrustats, och bland dem står kod 842 med. I en lista jag hittade på nätet står det som förklaring att "842=Cold Climate Export", och det må ju vara sant men inte har jag några extraisolerade slangar inte. Finns det någon mer exakt beskrivning av vad "842" innebär? T.ex. större batteri/elspeglar/värmesäten (=kod 494)/... |
|
|
Hittade en intressant artikel Länk Om jag förstår det här rätt så har BMW förstått och tar ansvar för problemet under vissa förhållanden. Kanske bara i USA hittills, men "massorna" kan väl göra sin röst hörd även här, CWM har ju börjat. |
|
| 842 Kaltlandpaket = Klimatanpassade vätskor | |
| Det är väl bland annat Pentosin CHF11S i servot till skillnad från ATF Dextron III i varmare länder. | |
|
Nån som vet hur varmt de blir i närheten av vevhusventilationen. Satt och funderade på de där. Och borde de inte gå att styra på rörisolering på slangar och rör? nån som provat om de fungerar? //Ingemar |
|
|
Min bil ska in på Colclimate-konvertering på onsdag!Det är endast den andra bilen som genomgår denna process i kalla Kiruna!Verkstaden vill ha 3000 för detta och 1400 är delar! Jag har försökt avhjälpa detta själv genom att rensa och blåsa i rören,byta oljan och isolera rören..... Lyssan nu!!! Inget har hjälpt!!! Oljan trycks ut genom ventilkåpspackningen och/eller drivs genom cylindrarna med bensinen. Anledningen är att jag ibland låter bilen stå ute nattetid och då fryser geggan i rören till som effektivt korkar igen ventilationen! Övertrycket leder till problemet. Korkad och snål var jag när jag åxå läste 8000 spänn på forumet! Jag borde kollat med verkstaden själv!!! Tydligen är enda svårigheten i detta att man måste lyfta på insuget och som jag förstår tar verkstaden 2 timmar för jobbet? Vi har förövrigt en jättebra BMWverkstad i Kiruna. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Service round the table meet. 2003. Länk Länk Länk Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.