AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.780

krocksäkerhet saab vs toyota

Sida 1 av 2
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
Vilken bil är säkrast o krocka i Saab 9000 årsmodell 1997 eller en Toyota yaris årsmodell 2008? vilken bil skulle ni sitta bakom ratten i? i en frontalkrock!

toyotan helt klart. även om den är mindre så är den 11 år nyare. tror att krock skyddet i den är bra mycket bättre.
Conan999
Den lilla plåtburken Yaris skulle i alla fall inte jag vilja sitta i vid en krock.
Länk

Sedär bara.
Konstruktionen i Toyotan är om möjligen mer genomtänk men det har inte varit någon stor revolution i materialväg, plåt är plåt och stora deformationszoner är att föredra. Saaben, sju dagar i veckan.

The way we see the problem is the problem.
Länk

Frågan är, överlever du?

Kroppens massa stannar inte när bilen stannar...

Har alltid tyckt att SMART skall läsas baklänges, vilket borde vara benämningen på dessa biltyper. Blir ju inte mer imponerad efter att ha sett klippet från kaptenlöjtnant. Hur tråkig Saab än är, så gäller ju klyschan
"If it's not safe it's not fun"
Kör Toyota Yaris och Auris årsmodell 2008 i jobbet, och skulle inte vilja krocka med en sådan någonsin!

Visst, 11år har passerat mellan de två bilarna men kollegan körde ner i diket förra veckan med sin Yaris, den ligger på skroten nu. Och hela kupén var intryckt.

Jag kör hellre 9000 och krockar =)
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
ja som sagt dom flesta håller med mig! sitter hellre i en saab! kul o höra

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Mitt svar blir Yaris om jag ska krocka mot min egen vikt.
Eller in i en bergvägg.

Varför?
En kvalitetsprodukt från en erkänt duktig tillverkare
som satsar på krocksäkerhet.
Dessutom en fullt modern konstruktion där man använt det
senaste inom krocksäkerhetskunnande.

Förmodligen har man på modernt bilbyggarmanér använt rikligt med
höghållfast stål på utsatta ställen.

En gammal Saab är nog förmodligen mjukare uppbyggd, saknar moderna krocksäkerhetslösningar och bör således vara mindre säker att
krocka i.

Får jag välja bil fritt att krocka med så blir det en 2009 års V70II eller XC-60.
möjligen är en Saab 9-3 från 2009 rätt duglig den också trots att konstruktionen har några år på nacken.
9-5 med en krock-konstruktion från 1997 skulle jag avstå!
(oavsett vad Folksam skriver)
Inte en chans att jag skulle sitta i en gammal Saab. Om vi nu utgår från att den är helt befriad från rost och tidigare skador som kan ha försämrat konstruktionen ännu mer... jag skulle ändå vilja sitta i Yarisen. Kolla bara klippet på Volvon mot Renaulten ovan. 9000 är en sjukt gammal konstruktion, snart 30 år...
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Den aggressiva krocksäkerheten beror till stor del på vad den egna bilen väger. Vad gäller vikten tror jag många överskattar Saab 9000 och underskattar Toyota Yaris.

En ny Toyota Yaris har en tjänstevikt på 1190. En Saab 9000 från 1985 ligger på 1410 enligt väg... transportstyrelsen. Nog hade jag (och säkert många med mig) gissat att skillnaden var långt mycket mer än 200kg?

Nu är ju faktiskt även 200 kg betydande, man jag gissar att Yaris BETYDLIGT modernare konstruktion upphäver viktskillnaden i de flesta kollisionssituationer.

Jag krockar hellre i en ny Yaris än i en 25 år gammal Saab 9000.

Småbilarna har sannerligen växt till sig på senare år. Kolla tjänstevikten på lite små och mellanstora bilar och förundras. Kanske inte så skumt att det varit svårt att få ner förbrukningssiffrorna. Först nu tycks tjockisutvecklingen ha stannat upp (även hos VW, som jag tagit som exempel nedan)

Golf mk I: 920kg (1.6)
Golf mk II: 1040kg (1.8)
Golf mk III: 1150kg (1.8)
Golf mk IV: 1320kg (1.6)
Golf mk V: 1350kg (1.6)
Golf mk VI: 1290kg (1,4TSI)

Det kanske inte går att utröna, vilken som är att föredra.

Boxmodellen som dagens bilar byggs runt är i sig genialisk, men det hänger en hel del på deformationszonerna oxå. Att bilen är näst intill hel betyder ju inte att någon har överlevt.

Man kan tycka att Yaris från 2008 borde vara säkrare i en frontalkrock men jag föredrar nog en SAAB 9000 från 1997 i alla fall.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det är lite trickigt det där med krocksäkerhet.
Gamla Saab 9-5 har ju lovordats i olika krocktester och verkliga olyckor.
Men den modellen börjar bli till åren kommen och det märks att säkerhetsburen frestas på till max när EuroNcap krockar den.
Många äldre bilar viker sig i taket och totalkollapsar i tester.
Tittar man noga på bilderna på 9-5 så är det nog absolut max vad buren tål.
Man ser ovanför förardörren att taket är på väg att ge vika. Men utfallet blir bra ändå, men vad hade hänt om farten ökades med 4 km/h?

Saab 9-5 (1998)
Länk

Titta på samma ställe på den modernare V70II så är taket och dörrbåge fortfarande helt intakt efter smällen vilket förmodligen vittnar om att buren tål lite till (höghållfast stål)

V70II (2007)
Länk

Tom. den gamla V70N inger förtroende då taket och dörrbågen inte knäcks
utan säkerhetsburen förblir intakt efter smällen. Då är denna konstruktion ändå 9 år gammal!.

V70N (2000)
Länk

shark
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har lite erferenhet av SAAB 9000 då svärföräldrarna frontalkrokade med en BMW 7 serie, det var en klockren träff front mot front.
Svärfar bröt några revben av säkerhetsbältet, svärmor bröt handlederna då hon han sätta dom mot instrumenpanelen, dom har idag inga men av krocken.
Jag fick se bilder på SAABen, den var nästan helt platt till framrutan, som förövrigt var hel !!, och båda dörrarna gick att öppna.

Dom i BMWn fick åka likbil från platsen.
Vilken 7-serie var det? E23-E32-E38-E65? Lite förvånande att dom i BMW:n dog med tanke på att en 7-serie är en stor och tung bil.
Vet du om dom i BMW:n hade bilbältet på sig?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Leffo => Jag är på din linje gällande Saab 9-5 och dess tak. Men kika på filmen på E46: Länk
Den bilen fick inge bra betyg och dess bur ser näst intill orörd ut, i stil med V70 II!

Isåkare => Läskigt, tur att de klarade sig! Vissa har änglavakt så enkelt är det, kolla in den här filmen där en Ford Scorpio åker av ganska så duktigt: Länk

Jag kommer ihåg den filmen när den visades på Trafikmagasinet när det begav sig, då var man en liten grabb på 10 år som fick åka Scorpio om dagarna, tyckte det var en vääääldigt säker bil efter jag såg den filmen. Föraren klev ur med ett par blåmärken enligt Carl-Ingmar Perstad...

Mvh/ Niclas
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
E46 har mycket stark krockbur likaså E60 (5-serien) som inte heller lyckades så
bra i Euroncap:s poängsammanräkning.
Det är naturligtvis andra faktorer som räknas in också tex. sidokrockskydd,
antalet kuddar, tiden hur snabbt kuddarna blåses upp, effektiva bältessträckare,
rattens inträngande i kupé osv, aktiva säkerhetssystem mm mm.

Men min bedömning är att E46 och E90 ändå är relaivt säker jämförelsevis med tidigare versioner.
Bäst är naturligtvis E90.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Lite märkligt är det ändå att det går så bra för gamla S40 (den modellen som finns som T4 från -96).
Länk

Men Saab från samma tid lyckades inget vidare:
Länk

Samtida BMW E36 är ju likt Saaben en katastrof
Länk

Saab karossen hände ju med upp och förbi 2000 talet med den här säkerhetsburen!?
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Såg att V70N länken inte fungerade
testar igen:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.