AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.641

Bil med sommardäck

Sida 2 av 2
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Henke lexus:
Vilken planet kommer du ifrån?
Tror du verkligen att sommardäck går lika bra på vintern, att det inte är nån skillnad?
Och anpassa hastighet och avstånd är väl i sin ordning men du kanske måste panikbromsa nån gång,,,och då får du väl se .
Så som du resonerar verkar ju alla andra vara idioter.....väx upp!!!

Frasse
Frassemannen: Var och när har jag sagt att alla andra är idioter?

Nej jag tror inte att sommardäck går lika bra på vintern, att det inte är någon skillnad. Panikbromsa går an med sommardäck OM man har anpassat hastighet och avstånd till framförvarande fordon.

Vilken planet kommer jag ifrån? Samma som du förmodar jag, eller är du ifrån en främmande planet? Väx upp!! Jo jag växer upp hela tiden men det sker mestadels på bredden tyvärr.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Du vet väl vad jag menar...löjligt att överhuvudtaget köra med sommardäck på vintern tycker jag..
Det finns en anledning varför det heter vinterdäck respektive sommardäck.
Men en sak håller jag med om...jag växer med på bredden..*asg*

Frasse
Jo jag vet vad du menar men jag är löjlig det erkänner jag. Det är väl barnsligt att vara motsträvig men sån är jag. Ska väl lägga till att jag inte kör när det är som halkigast ute, som nu tex. Fan vad jag längtar efter våren!
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Håller med...du är löjlig..*asg*...och jag längtar med efter våren.
Ha det bra på dig...våren kommer snart.
Men kör försiktigt tills dess

Frasse
Det lovar jag och nästa vinter då jäklar åker vinterdäcken på i oktober:)
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Man vet att det är halt när man nitar och det bara går FORTARE 0_o
Snön börjar försvinna nu. Vi tar och säger att jag ska köpa en bil nästa vecka. Om de inte råder vinterväglag får man då köra med sommardäck och skulle man få ut ersättning på försäkring ifall att de skulle hända något?
Eller måste jag köra med vinterdäck till 31e mars?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om det inte råder vinterväglag så är det tillåtet att åka med sommardäck. Vad som är vinterväglag avgörs av polisen. Det räcker inte med att det är snöfritt för att det ska räknas som "sommarväg", temperaturerna spelar in också.

De senaste dagarna har det varit halt här uppe på grund av stora mängder snöslask. Just nu är det inte särskilt halt dock men det kan ju snabbt ändras.

Gå in på Länk så ser du hur temperaturen har legat sista veckan i Sthlm. Har tempen sjunkit under nollan längre tid kan du räkna med att det räknas som vinterväg.

Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag pratade med polisen i förrgår om detta.
Jag ska nämligen bila ner till grekland nu på lördag så jag var tvungen att fråga hur det funkar med sommar däck och lagen om tvång på vinterdäck.

Svaret va att man får köra med sommardäck om vinterväglag inte råder och i mitt fall så "får" jag köra med sommardäck även på vinterväglag.
Dock är det upp till polisen som stoppar mig att avgöra.
Men han sa att om polismannen ser det logiskt så borde det gå bra eftersom jag ska ner till ett land som har förbud mot dubbdäck.
Han sa även: "Du kan ju inte ha sommardäcken med dig för att skifta vid gränsen"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.