AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.643

Bil med sommardäck

Sida 1 av 2
Om man åker och köper en bil me sommardäck så här års och de inträffar en olycka kan man bli nekad ersättning?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Svar ja!

Mvh/ Niclas
Sevak var ska du köpa bilen? Här i Sthlmsområdet så har jag kört med sommardäck hela denna vintern och hela förra vintern. Så är vägarna snö och isfria så går det att köra med sommardäck. Ta det lugnt och försiktigt bara
Tänk på att polismannen gör en subjektiv bedömning huruvida det är vinterväglag eller ej. Fick du sålt volvon förresten? Grattis i så fall :)
Det är bara att dra till med: jag är på väg till Tyskland, så går man fri
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Henke => Nej det gör du inte! Kör du en svenskregistrerad bil och det är vinterväglag, och om du mot förmodan är med i en olycka då ligger du pyrt till.

Mvh/ Niclas
Länk
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Henke => Jo, om man verkligen SKA till utlandet! I det här fallet så skall bilen köras hem från handlaren efter inköp av bilen. Hmm hur var det nu med etik och moral? Tror du inte att ett försäkringsbolag tittar på sådana omständigheter just under vintertid?

Att köpa en ny bil för som i Sevaks fall stvy 300 000 kr och riskera att råka ut för en olycka och därigenom förlora en hel del pengar bara för att man inte hade riktiga däck på bilen, det är bara dumsnålt!

Det behöver ju inte vara en särskilt hög hastighet för att det skall sluta riktigt illa, jag tänker närmast på stadstrafik och övergångsställen osv.

Näe, kör hem bilen på vinterdäck så behöver du inte oroa dig! :)

Mvh/ Niclas
Vågar ej riskera något. Ska ringa imorgon och lämna ett bud på en 335i coupe som har sommardäck monterat den är knappt vinterkörd, helt nya fälgar me vinterdäck har han. Får be han montera dessa om de blir affär.
En till fråga som jag undrat länge över. Köper man bil och sedan kör hem den och de inträffar en olycka går det då på förra ägaren försäkring? Hur många dagar har man på sig att teckna försäkring på sitt namn?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Krockar du på väg hem med bilen så tar ägarens försäkring kostnaderna.
Så fort du har blivit ägare enligt bilregistret måste du teckna en trafikförsäkring.

mvh stefan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nja, om man skriver dagens datum för ägarbyte på regbevisets rapportdel vid köpet, så måste man ha försäkring från denna stund även om det tar någon dag innan pappret når Transportstyrelsen.
Jag har åkt på en nota från Trafikförsäkringsföreningen p.g.a. att jag köpte en bil en Lördag och försäkrade den nästkommande vecka.

Typiskt stockholmare som slinger omkring i en 7-seriepråm med sommardäck mitt i vintern ;)
Heden föregår med gott exempel dock...
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
När jag köpte bil för ett par månader sedan.Ringde jag försäkringsbolaget innan jag hämtade den,och gjorde klart med försäkring.
kilroy
Samtliga undantag från vinterdäckslagen upphävs om inte följande gäller...

"Undantagen gäller endast om det kan ske utan risk för trafiksäkerheten".

Undantagen är mao inte självskrivna och kan direkt upphävas av polis på plats.

Mvh kilroy

"Jag har fotografiskt minne, det är bara framkallningen som krånglar".

Heden=) Etiken och moralen har jag i behåll. Jag försöker inte uppmuntra någon till att begå grova kriminella handlingar. Lite civil olydnad emellanåt tror jag bara är nyttigt.
Anders-72: Här har inte varit någon vinter värd namnet i år. Och typisk Stockholmare jag? :)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Min polare köpte en Porsche i norra Sverige för ett par år sedan. Affären gjordes upp på fredag kväll, kvittot och ägarbytet skrevs under samma dag och pappret lades på lådan. Polaren tog in på hotell i närheten. Tidigt morgonen efter for han vidare mot ett bröllop söderut. Efter några hundra meter började det ryka kraftigt, brandkåren var snabbt på plats men då var redan bilen totalt utbränd.
Efter många om och men tog föregånde ägares försäkringsbolag på sig att ersätta bilen med låg ersättning som följd. Egentligen skulle han inte fått en spänn...

Behöver jag säga att han alltid fixar försäkring innan han gör upp en affär numer? =I
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hej
Ett litet inlägg bara..sommardäck är inte alls av samma sorts gummiblandning som vinterdäck...blir nästan som bakelit vid minusgrader.
Stenhårda med nästan noll i väggrepp. Att det sen inte är förbjudet att köra med dom vid "sommarväglag" på vintern är väl sant...men jäääääääääävligt korkat!!!
Låååååååååååååååååång bromssträäääääääääääääcka bla...
Tycker jag iallafall :)

Frasse
Frassemannen: Man kan brooooooooomsaaaaa liiiiiiiiiteeeeeee tiiiiiiiidiiiiiiigaaaaaareeeee
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har du varit ute och kört idag henke?

Mvh Johan
Grelle: Ja det har jag. Det går bra bara man anpassar hastighet och avstånd.

För övrigt så undrar jag vad det är för sommardäck somliga har som blir hårda som bakelit? Mina blir det inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.