AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.303

M3 E36 med ca 380 Hk?

Sida 2 av 2
redestad>> Oki, jag fattar. En B30E då alltså! ;)

De som kallar turbo för fusk har ofta blivit ifrånkörda av en turbobil !
He
3
Henrik S
BMW Z3 M Coupe -00
BMW M3 E36 -93
e-b.....nähä nu blir jag besviken, har du inte läst mitt förra inlägg? Om inte så bifogar jag länken:
Länk

Och till alla andra trevliga BMW power forum läsare så kan jag rekommendera följande länk:

Länk

Digi tec Z3 M med 380 hk @ 8000rpm , 0-100 km/h 4.0 sec med slicks, toppfart 295km/h, Gat registrerad. Har själv köpt en liknande sats av MH-GTR men MH-GTR:s airbox är bättre utformad. Bilen ska bromsas av Autokinito i slutet av juni. Och när jag har tröttnat på detta så kommer en kompressor sats att inhandlas, eventuellt också en sekventiell låda.

Hälsningar
Henrik
Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
vad har du för regnummer ?? bara så att man vet när man ska flytta på sig... hehehe

Den som har flest saker när han dör vinner...
redestad
Henrik S:

Går det alltså verkligen att få ut 380 hk ur 3,2 utan överladdning? Blir en rätt extrem litereffekt, försvinner inte all körbarhet "till vardags" då mån tro? Var kan en sådan konvertering göras i Sverige? Hur fan kommer grejerna att hålla? Uppgraderas många delar i motorn för att klara den högre effekten och hur pallar drivlinan det hela? Var bor du förresten skulle vara helfräckt att se din M Coupe, älskar modellen!

Har du bromsat den på 380 hk? Har svårt att tro att det kan ge så mkt. 400 Nm dock nog inga problem.

Hartges 3,5 literskit ger ju bara 350 hk, det förlänger slaget med hjälp av ngn "bricka" mellan cylinder och topplock.
e-b
Vad har ditt tidigare inlägg med detta att göra?
Var o en har ju rätten till att tycka till. (och drömma också för den delen)

Sen kan man karskt tycka, att bara för man har ett partnerskap med en biltrixare, så behöver man ju inte göra löjligt tydlig reklam för denna.

Till saken; jag tror visst man kan få ut den effekten ur 3,2an. I fjol så körde SportAuto 24 timmars med en Mcoupe. Inte mycket var kvar från orginal mer än skalet, men motorn hade 400hk...!
e-b:

Bromsades denna bil?

Vad gjordes åt den motorn? Intressant.
e-b
Jag har kvar tidningen (tror jag), skall kolla.
He
3
Henrik S
BMW Z3 M Coupe -00
BMW M3 E36 -93
e-b: Visst ska man ha rätt & tycka till eller som Du skrev att Du gör, drömma. Ditt sätt att (i vissa inlägg) smutskasta folk & firmor som Du inte verkar känna till är inte speciellt fint.
Vad menar Du med partnerskap? biltrixare? Själv är jag del ägare till en framgångsrik plåtfirma & inget annat. "Biltrixaren" och jag har blivit goda vänner. Du gör ju själv reklam för "Xerieus"?
Är det något mer Du undrar över så kan Du själv kontakta MH-GTR.

Gustav: Min Z3:a ska bromsas i slutet av Juni
Ang. SportAuto:s Z3:a så ska den lämna över 400 hk (Uppgifter från Sport Auto 2000)
Att sen nästan alla delar i motorn är utbytta är att man ska få en tillförlitlig motor på över 400hk som ska hålla för hård körning i 24 timmar, den används ändå för racing.

Redestad:
Med en riktig airbox så höjer man varvtaler med 500-600 varv och därmed får man ut mer effekt.
Kammarna som jag har köpt lyfter ca 1,5mm mer är original vilket är ganska mycket så där finns en hel del effekt & hämta. Eftersom M motorn har variabel styrning på kammarna (Spridvinkel in 129 - 69 och ut 114 - 76) så försämras inte körbarheten nämnvärt men tomgången kan bli lite ogämn.
Ang. att plocka ut 380 hk ur en 3.2 motor: Det hänger på vilken grund effekt din motor har. Varje motor är ju som sagt en individ. Den ska ha 321hk men det kan även vara mer eller mindre. All plus effekt som man plockar ut ur motorn är ju positiv. Mitt förslag är att Du gör ett effekt prov innan modifiering.
Själklart tar drivlinan mer stryk i och med en effekthöjning men det är marginellt. I mitt fall handlar det bara om ett effekt uttag på + 18%
Modifieringarna på min bil görs av Manuel.
Själv bor jag utanför Jönköping så har Du vägarna förbi framöver så ger jag gärna en provtur.

Mvh
Henrik

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Henrik S,

*Applåd*
Bra och sakligt inlägg!
Deliq
>Gustav
Hur förlängs slaglängden m.h.a. bricka mellan cylinder och topplock ???
Jag kan bara se att det ger en kompressionsförändring, ingen ändring av slaglängd/-volym.
Slaglängden påverkas av vevaxel/vevstakar eller har du någon annan förklaring ? ... bara undrar...

M V H // Deliq

*** Tids nog är allt för sent ***
e-b
Henrik-

jag har inte skrivit att jag drömmer. Ånej inte smuttskastat. Jag skrev av egen erfarenet att jag tyckte "en av nämda firmorna fungerade dåligt". Har man den erfarenheten så är det nog mera upplysning än smuttskastning. Det nämdes flera firmor i det inlägget (ett tidigare inlägg i annan tråd som jag besvarade) och jag har inte nämt vilken.

Sen kan man ju alltid fundera på hur högt till tak det är. Om du inte gillar vad som diskuteras så är det inte mycket att göra åt.
Du får inte oss inbitna diskuterare att sluta, hur mycket du än vill ;-)
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
e-b:

Du har fortfarande inte svarat på min fråga... efter ditt påhopp...

/Edvard
BMW CS # 4503
Deliq,

man ändrar vevstakarna och / eller kolvarna. Det är ju på 3,5 liter, så ngt måste ju gjorts :)
redestad
Henrik S:
Tack för ett bra och tydliggörande inlägg, börjar få lite bättre kläm på det här med effektökning. Får väl se om det blir några modifieringar, dröjer nog en tid men tids nog... Har du höjt motorvolymen i din M Coupe? Kan det kanske vara en bra idé att integrera i en seriös trimning för att få en något "normalare" litereffekt? Det kanske blir någon resa söderut i sommar och då skulle jag gärna svänga förbi Jönköping, jag kollar med dig i så fall.

Ha det bra allihop och snöa inte in på "partnerskap" och vilka inköpsställen som gäller, finns mer intressanta saker att behandla.

Deliq
>gustav
Nog vet jag hur man normalt sett ökar volymen allt, men din förklaring med "brickan" var ny för mig... ;-)

M V H // Deliq

*** Tids nog är allt för sent ***
Peter
Tjoho! om ni är nyfikna på en ca 380hk's m3 3.2 spana in då dessa bilder på polarns 96:a..

mvh Peter

Länk
Länk
Länk
Hehe Deliq, har aldrig sagt jag är expert på förbränningsmotorteknik :)

Men är rätt säker, så är Hartges motorkit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.