AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.304

M3 E36 med ca 380 Hk?

Sida 1 av 2
redestad
Har i något inlägg här på forumet läst att någon hade en e36 M3 3,2 med omkring 380 hk. Är mycket intresserad av hur den trimningen gått till då jag själv har en fin 96a som jag vid tillfälle tänkte skrämma upp lite mer. Alla tips angående trimning av 3,2 liters motorn är av intresse.

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Det mest populära (i staterna i alla fall) är överladdning av olika slag. Turbokit till M3:an är nästan ett måste "over there" då deras bilar har betydligt mindre fabrikseffekt. Så det e nog ditåt det lutar. Motorerna klarar det nog bra, sen vet jag inte hur med är med koppling/v-låda och drivlina. Orginalgrejjerna har ju sina begränsningar. Men 60 pållar till borde du ganska enkelt kunna klämma ut med ett turbokit till en 3.2:a. Sen tillkommer så klart avgassystem och luftfilter och allt det där. Slutligen en ordentlig mappning av bilen...
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
mappning vad är det ? typ inställning av vipparmar och grejjer eller ??
Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
Det är när man gör en fullständig inställning av elektroniken som styr motorn..

Så att man använder motorn optimalt..

Den som har flest saker när han dör vinner...
60 pållar till??

Borde väl bli typ minst 260 extra om man får dit nått som liknar en turbo.

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

380 hk får du ur din M3:a om du byter kammar, skaffar bra sportsystem och köper ett kolfiberinsug.

Detta kan köpas från www.mh-gtr.com

Motorn måste mappas då du bytt allt detta.

/Edvard
BMW CS # 4503
e-b
att du orkar...
Vi har förstått det bumper. Redan när ditt förra inlägg togs bort.
Visa användare
425
Gudis
hahaha...

jag behöver inte säga mer..

hehe

redestad
Tack för era synpunkter. Någon överladdning blir det inte tal om... Kammar, avgas, luftfilter/kolfiberbox och mappning låter bättre. Men vad är det egentligen för speciellt med en kolfiberbox?? Kalluft?

Vad skiljer en mappning mot en sedvanlig chiptrimning? Har någon själv gjort en dylik operation på sin 3,2a och hur blev resultatet, effektmässigt och körbarhet m m??

redestad
Hmm vad har jag missat... Vad är det för fuffens med bumper??? E-b och Gudis ni kan väl utveckla det hela, blev lite förvirrad av era inlägg.

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Man behöver ju inte ligga på 5 bars tryck om man inte vill. =) Turbokit finns kompletta att köpa till både 3.0:a och 3.2:an. Det e som sagt mycket vanligt i staterna. Själv tycker jag att halva tjusningen med BMW är att köra en riktig motor, det var därför jag slutade med Saab turbo. Men som sagt, det e bara pengarna som sätter stopp. Jag tror att det var Stefan LARSSON =) som en gång sa att om man inte tycket att det räcker så får man helt enkelt gå nästa steg. Byta till ett vassare fabrikat...

Ha de'
Visa användare
425
Gudis
redestad:

det e inget fel på bumper, men jag VET att han vill ha ett kolfiberinsug han med... Vi var ett pat stycken som var mycket intresserade (inkl. Bumper) av kolfiberinsug tills vi tyckte att det var för mycket pengar.. (insuget gick på ca 10000:- sen skulle det till luftmasse mätare o mappning mm.)

Visa användare
425
Gudis
glömde till ovanstående...

JAG tyckte det sprang iväg med pengar.. De andra kan jag inte svara för..

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
En mappning görs på en så kallad rullande landsvär, där man ställer insug och typ 5 miljoner andra saker på bilen medans den rullar. Kort och gott optimerar den. Jag var själv inne på det och fick en prisuppgift på 5 tusen här i skåne.

En chiptrimmning är bara att byta ut ett styrchip som styr tändning, insprut och allt vad det nu är. Sen hoppas man på det bästa, typ. Vill man sen optimera bilen (det bör man även efter en chippning, då chippet inte är direkt avsett för just DIN specifika motor) så är det mappning som gäller.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
e-b:

Vad menar du? Får man inte svara på en fråga helt korrekt? MH-GTR har en Z3 M som har andra kammar, sportsystem och deras insug. Den är bromsad till just 380 hk.

Ang raderade inlägg. Har inte märkt att nåt av mina inlägg raderats, men rätta mig om jag har fel.

Ang kolfiberboxen. Är fortfarande mkt intresserad av ett sånt och jag ger mig inte förräns ett sånt sitter i min bil. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
redestad
328-Johan:

Hehe du förstod vad jag menade, bra sagt med riktig motor... Rak sexa med mycket volym och hästar måste vara den trevligaste motortypen. Tack för förklaringen och det verkar ju då vara smartare att mappa bilen direkt på rullande landsväg istället för att trixa med något chip först!?

Gudis:

OK
Så jäkla dyrt alltså... men vad ger det då att montera en sådan box?

Ha det bra allihopa och låt inte gasfoten bli för lätt!

Visa användare
425
Gudis
Bumper: jag skoja lite som du såg hoppas jag ...:)
jag vet att du kommer att ha ett i din bil om ett tag, jag vill det med.. hehe..

redestad: det exempel som jag gav var billigt.. jag vet inte exakt hur mycket det ger, men jag ska säga att jag körde mot en bil med andra kammar och kolfiberinsug och hela kittet, han bara försvann framför mig.. Då har jag ju en std M3 -93 med futtiga 286 pollar.
vad jag vet så hade förra ägaren till den trimmade bilen fått en uppgift på ca 340Hk ur en 3,0 M3..
Så ja... hur mycket du kommer få det kan jag inte säga, men jag tippar på det som bumper sade ovan ca 380Hk.. Mh-gtr hade ju en Z3 M med de specarna..

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Njaaa vänta lite nu. Ska du chippa bilen så gör det först. Ska kammarna bytas så gör det och allt vad kolfiber och stupränne avgasrör nu heter =) SEN mappas bilen med sakerna som sitter i för optimering av motorn. Mappningen kommer sist.
Visa användare
425
Gudis
Sen kan vi tillägga att 10000:- för insugsboxen inte räcker.. Fel av mig..

328-Johan>> Förklara gärna varför inte en Saab motor skulle förtjäna benämningen: "riktig motor"
redestad
328-Johan:

OK jag förstår. Mappningen blir så att säga den sista finjusteringen och optimeringen efter att allt annat godis är monterat, eller har jag fel? Men det verkar, minst sagt, kosta att ligga på topp. :)

TD04:

Alltså en riktig motor med sex cylindrar på linje och utan fuskfläkt... Fattar du väl? :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.