AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.676

jag har problem skrammel framvagn e39 02

Sida 1 av 2
be
27
bertone0609
530 touring -02
har bytt stötdämpare främre och bakre länkarmar knarrstag fjäderbenslagringar men de skrammlar endå när man kör sakta över gropar trottoar kanter nån som har nått förslag?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har samma problem på höger sida. Det småklapprar men blir tyst vid bromsning och vid högersväng
Jag har ett par nya länkarmar liggande, men SPB hittade liksom jag själv inget glapp där. Har du kollat styrleder, inre och yttre?
Ev. glidstift i bromsok eller bromsbelägg.
Jag är också intresserad av andra orsaker.
be
27
bertone0609
530 touring -02
har känt på styrlederna men kan inte känna nått glapp . men de brukar ju knappt gå att känna kanske ska prova köpa nya styrleder både inre och yttre på båda sidor och hoppas att de blir tyst trist bara att byta ut hela framvagnen innan de blir bra.
christoffer
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, jag har bara bytt stötdämpare, fjäderbenslagring och stabilisatorstag än så länge. Begärde särskilt att SBP skulle hitta på orsaken i framvagnen och var själv under och kände på allt på skakbordet. Möjligen pulserade det lite i en spindelled med inspektören hade inget att anmärka på.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Kan vara bussningarna för krängningshämnarna (min teori). Byte dämpare runt om till Bilstein B6 sport. Efter bytet så fick jag ett småklapper både fram och bak.

Har en teori att bussningarna för krängningshämnarna är roten till oljudet. Ny dämpare lika med hårdare belastning för kräningshämnarna och bussningarna.

Ska iaf prova att byta mina då SBP eller verkstad hittar något fel.
be
27
bertone0609
530 touring -02
menar du dom två som sitter runt krängningshämaren?
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Japp, men det är bara en teori. Den minsta gemensamma nämnare är att vi alla har bytt dämpare. Dessa bussningar har en förmåga att slitas ojämnt beroende på hur man kört. För min del låter det bak också efter bytet. Tror inte att det är stabilisatorstagen då det låter från alla fyrahörn. Tror inte heller att det är fjäderbenslagring. Nä jag satsar mitt kort på bussningarna runt krängningshämaren.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För min del tror jag att jag kan utesluta något som har med krängningshämmaren att göra eftersom det blir tyst om man lägger på lite broms. Styrleder, spindelleder eller glappande glidstift eller bromsbelägg hamnar i spänn vid bromsning så det är nog där någonstans jag måste leta.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Anders jag böt också klapperstag stötdämpare lagring och begärde extra koll hos SBP utan resultat eftersom jag inte kunde hitta nått när jag böt dämpare.
Det var en spindled som glappade och dunkade när man åkte över brunnslock mm. Spindelleder är hopplösa, så fort man lyfter bilen så de hamnar i ett annat läge försvinner glappet om den inte är helt slut, jag åkte säkert ett par månader efter SPB innan jag själv hittade glappet när tålamodet tog slut.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Japp, jag misstänker att det är så i mitt fall med. Tror att leden/lederna tog extra mycket stryk när dämparna var dåliga (på den aktuella sidan fattades en skvätt olja). Kan nog vara så att det glappar i höjdled, medan SBP´s skakbord skakar i sidled.
Nåväl, jag båda länkarmarna från Vaico liggande så det blir nog att byta.
Jag krävde att få en anmärkning innan jag lämnade SBP och det fick jag också, men det var på ett stabilisatorstag som ploppat isär bak..
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Hade också skrammel i framvagnen: Bytte stötdämpare & fjådrar runt om, fjäderbenslagringar, stabilisatorstag fram, inre & yttre styrleder sedan var det slut på skramlet.

Mvh Peter
BMW CS #7097
BM
39
BMWgissel
BMW 525iA Touring -04
Appropå det här med skramlande framvagn på E39:orna, har själv en 525iA Touring -04 sista årgången innan nya karossen. Vad jag har reagerat på är och då har min bil nyss rullat 7000 mil är att när man skall iväg med bilen tidigt sommartid även vintertid gäller bara bilen stått ett tag låt säga ett halvt dygn eller så och tar ut bilen ut på E18 i mitt fall bor Västerås med spåriga och grov asfalt efter föregående vinters vägslitage. Nåväl för att inte bli långrandig så har jag märkt följande att när jag gjorde ett sommardäcksbyten runt om den 16 maj 2009 till Continental Sports Contact dim: 235/45 17" Däcken gick tyst och bra ett tag vid en vända ToR Stockholm, sedan börjande klapprandet vid cirka 80-100km/h och däröver men tenderade till att tystna i högre farter men dock var oljudet inte helt borta på passagerarsida fram i min bil där jag tycker mig ha hört detta oljudet.

Grabbar och flickor, vad göra, framdäcken i 17" BMW originalfälgar har jag fått ombalanserade helt nyligen till värden "0" dvs igen obalans alls. Trots detta har problemen återkommit, fanns även på de gamla Contidäcken som var från fabriken monterade. Tips på vad jag skall kontrollera, tages tacksamt emot

lo
4
loppar
bmw e39 523ia limo
byt dragstång de slammrar när dom är kassa
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då jag skrivit här tidigare måste jag ju tala om vad felet på min bil var. Ett litet glapp i spindelleden på främre länkarmen på höger sida.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Efter 20 tusen mil, fick jag också ett svagt klonkande i framvagnen, märktes (och säkert orsakades av) på dåliga isiga vägar i låg fart.

Jag bytte själv rubbet, alla stag i framvagnen + hjullager. Tyst o fint blev det.

Efter lite drag o tvång av de gamla lederna, var minst 3 kulleder aningen glappa. Men de kan tagit stryk vid demontering.

Byt rubbet är mitt tips, men det kostar att lämna in. Rätt enkelt att byta själv, men man ska ha lite rutin.

Länk

Mvh,

Zoltan
Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Hade samma fel med min, klonkandet försvann när man bromsade.
Det visade sig även för mig vara främre länkarmarna. De får ta mycket stryk då krafterna rakt bakåt blir väldigt då man exempelvis kör in i ett potthål.

Byt de!
Visa användare
11
kalle1980
BMW 525IA Sedan 2006
jag har haft samma problem på min 525 02
jag har bytt följande delar på bilen
styrväxel servosnäcka
kräningshämmare
stötdämpare fram
öppnat hela framvagnen men hittat ingenting
jag har gett upp helt enkelt
jag hade inte detta problem när jag köpte bilen 2009
min bil har gått 18000mil
tycker ni att jag ska byta spindelleden?
bilen är nybesikttigad och bilprovningen sa ingenting om spindelleden
Tacksam för svar
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min skramlar i höger främre länkarm i spindelleden. Den är besiktad o godkänd tre ggr. med det lilla skramlet. Men den senaste besiktningskillen hjälpte mig att hitta glappet.
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Hej,hade klonk i framvagnen för ett tag sen o efter mycket sökande så fick jag bytt nr 4 på bilden:[LÄNK] var rejält glapp,men svårt att lokalisera innan,lättare när man hade delen i handen :)
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Länken funkade inte,provar igen:Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Japp koola, det är i den jag också har glapp ute i kulleden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.