|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Tack för tipsen DMZ. Jag får överväga vad som blir bäst. Har inga bilder, men återkommer kanske med det. Har själv övervägt om man skulle silikona fast en passande tjock plast under vänster ventilationsgaller. Men har undrat om det inte är bra för ac:n + att den kanske inte skulle fungera lika effektivt. Där står i instruktionsboken att man får inte stänga alla 4 luftintag inne i kupen, när ac:n är på. Här behövs ju ac och så mycket kyla som bara går att få på sommaren. | |
|
Ang. högersidan så glömde jag skriva att det finns ingen motsvarande avrinning till skärmen och jag la också märke till plåten på tvären som avgränsar. Funderade en stund på hur avrinningen då funkar men såg sedan att det är ett utrymme på några mm under avgränsningsplåten så det är väl den vägen vattnet tar (och som även riskerar att bli täppt!). Butylgummi var precis det jag använde jag mig av då jag tätade från utsidan (inuti ventilationskanalen) då jag också tror det biter fast bättre än silikonet och motstår väder och vind bättre. Kladdigt som bara den. Ordentlig rengöring av området och att det är ordentligt torrt kändes också viktigt för att tätningsmassan ska fästa överallt för det räcker nog med en liten springa för att vattnet ska hitta fram ändå tyvärr. Jag var på väg att svetsa hålet från insidan men det kändes inte rätt eftersom man inte kom åt att behandla ytan på baksidan av svetsfogen och då skulle svetsningen kanske snabba på rosten bara plus att svetsning i ett redan rostdrabbat område inte är så lätt utan kanske skapar fler hål så jag tog och limmade en täckplåt på insidan med nåt superstarkt montagelim istället och så fick jag det helt tätt från insidan...och sedan tätade jag utifrån. Men först slipade jag förstås bort rost, rostbehandlade med syra, lackade med epoxigrund och rengjorde så mycket jag bara kom åt. Det tråkiga var bara att jag upptäckte läckaget några månader efter att jag plockat ihop bilen trots att jag fått en hett tips innan av en e30 profil på forumet att det måste kollas upp då inte många e30 undgår detta problem...men jag slarvade och kollade inte tillräckligt högt upp bakom instrumentpanelen! / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Prövar bara att lägga in en länk, för att se hur man ska göra. Bilden är på min 2002 tti jag renoverade -88 Länk |
|
| Det gick inte så bra | |
|
Här kommer den (hoppas jag) Länk |
|
|
DMZ, du frågade efter bilder på lagningen. Nu har jag tagit några. 1. Här är en bild på silikonet som har spruckit nere i avloppet:Länk 2. Bild på rost lagningen uppe i vänster hjulhus: Länk 3. Bild på rost lagningen uppe under instrumentbrädan och där vattnet rinner ut: Länk 4. Till sist tog jag en bild under höger ventilations galler. Som synes ett avgränsat utrymme för vattnet som kommer ner här. Det är alltså inte meningen att vattnet från förarsidan ska komma hit: Länk |
|
DMZ |
Spanjoren: Tycker att lagningarna ser riktigt bra ut. Det som behöver förbättras är utfyllnaden med silicon. När man tittar på lagningen under instrumentbrädan, så är det endast från ett litet hål som de rinner rostvatten. Mkt lätt att fixa till med lite klet. |
DMZ |
Såg en sak på bild 4. Det sitter en 12v fläktmotor monterad i detta utrymme, förmodligen kupe'fläkten. Kommer vattenflödet åt den, så kan det gå riktigt illa. |
|
DMZ, jag utgick ifrån att på dom ställena under instrumentbrädan och i hjulhuset, där det är gula fläckar så behövde svetsningen bättras? men som jag förstår på dig så ska det räcka att lägga på nått klet för att få det tätt. Hur som helst, så måste dräneringen fixas och jag lutar åt att det bästa skulle vara att få ner en plastslang i hålet, så att den går ut där den ska alltså i hjulhuset och sedan täta med butylgummi däruppe istället för silikon som bara spricker. |
|
|
Ja, det är verkligen ett gissel för alla med E30 när det börjar rosta vid dräneringen. Skulle vara värt mycket för alla, om man hade helt klart för sig hur det är draget och så man kunde lösa problemet på ett optimalt sätt. Har man satt igen vänster avlopp och sen häller i vatten genom luftintaget där, så kommer INGET bort i det avgränsade utrymmet under höger luftintag! MEN, det rinner ändå ut genom den platta gummislangs-dräneringen på högersidan!!!! Hur kommer det dit? Tittar man på ovanstående bild 4 på utrymmet under höger ventilationsgaller, så ser man att det är gjort från fabriken, så att vattnet inte ens ska stanna borta vid den tvärgående plåten, utan dom har lagt lite där så det ska rinna därifrån. Man kan ju inte se om där sitter en motsvarande tvärgående plåt på vänstersidan, för motorn till vindrutestorkarn sitter i vägen. Men det är ju frågan om där inte sitter en där också! När jag häller i vatten i vänster luftintag, så rinner lite vatten ner i avloppet, med det spruckna silikonet. Men häller man i mycket vatten, rinner det tydligen in i mitten (vad jag tror, inte är meningen att det ska komma dit) och så läcker det in där kupefläkten sitter och sen kommer det ut på mattan på båda sidorna bakom konsolen. |
|
DMZ |
Spanjoren: Med tanke på allt vatten som du häller i ventilationen, så drunknar väl bilstackarn i vatten snart;-) Det smidigaste du kan göra är nog att montera dit filter på insidan av skyddsgallren till ventilationen. Som jag nämnde för dig tidigare, så rinner då ej längre vattnet rakt ned i ventilationen. Filtren hindrar effektivt genomflödet av regnvatten,mm. fast luften passerar obehindrat. Använd vanliga blå filter till vädringsfönstrena hemma, klipp till i önskad storl och limma fast med några strängar lim. |
|
Bakom den löstagbara plåten som sitter på torpedväggen och som man lossar för att komma åt fläkten finns som en liten ränna på en knapp cm som vattnet använder sig av för att ta sig från vänstra sidan till gummislangsdräneringen, den sitter i nivå med dräneringshålet. Så det är tänkt att det ska komma dit med. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
| Tack ska ni ha båda två för hjälp och tips. | |
|
Nu har jag varit tillbaka till mekanikern som hade lovat att avhjälpa problemet på garantin. Jag tog mig ordentlig med tid och beskrev NOGA problemet när jag lämnade bilen. Visade på en bild som jag printat ut på det trekantiga hålet uppe i skärmen där dräneringen ska komma ut. Jag frågade om han ville ta bort det spruckna silikonet och sätta ner en plast slang som dränering och sen täta däruppe med Butylgummi. Han verkade tycka att det var en bra lösning och jag var hoppfull att han nu skulle fixa det på ett bra sätt. När han efter 5 timmar kontakter mig och jag ska hämta bilen, så berättar han att han hade tätat med att värma upp asfalt och hälla i under luftintaget. Han påstod att han hade kollat och där fanns ingen dränering på vänster sida utan han envisas med att vattnet ska rinna i rännan och över på höger sidan och ut där. Ja, det känns inte lite hopplöst att prata med en mekaniker, som inte vill lyssna när man har kollat så noga hur det ska vara för att funka. Åker aldrig tillbaka till honom mer. |
|
|
Att smälta och hälla i asfalt låter faktisk som en av dom bästa lösningarna om man inte vill riva hela bilen och svetsa det ordentiligt. Jag har själv varit inne på att hälla i nått, kanske epoxi eller liknande. Sen rostar det inte bara i själva diket, utan oxå utmed hela innerskärnens infässtning mot torpedväggen ner till rambalken. Min bil är rensad från inredning så jag ska ta lite bilder o lägga upp. |
|
|
Fint om du vill lägga upp bilder Isåkare. Hos mekanikern så provade vi att hälla i vatten i vänstra ventilationsgaller och omedelbart så verkade det vara tätt, för nu läckte det inte in vatten under instrumentbrädan som tidigare. Men det rann som väntat in och kom ut på sidan längst in vid konsolen i kupen. Jag får själv försöka att få till en extra dränering i stil med den som DMZ beskriver som är ditsatt på hans bil. Om vattnet kan ledas ut på den sidan, så borde man kunna slippa att få in det i kupen (det mesta i alla fall). För att ta reda på hur det kan rinna ut på mattan på båda sidorna längst in vid konsolen, så behöver man ju riva ut ganska mycket. Mekanikern var inne på att man fick riva ut det och kanske då packningen kring luftintaget till kupe fläkten är trasig och i så fall täta med silikon. Även om det skulle vara så, så vill jag fotfarande hävda att jag tror inte att det är meningen, att vattnet ska rinna i rännan dit in i mitten. Men får du fram några bilder, så kanske man kan se, varför vattnet kommer in just där? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.