AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.257

Vart leder dräneringen ut från luftintaget på förarsidan på E30?

Sida 1 av 2
Jag har ett vattenläckage problem, där det kommer in mycket vatten när det regnar och vid tvätt av bilen. Det kommer helt klart från "rännan" under luft intagen. På höger sida är det ju tydligt var dräneringen kommer ut. Har läst många inlägg här på forumet om problemet, men har inte hittat något som beskriver den "slang" som bör finnas dold på förarsidan och vart den leder och kommer ut! Skulle vara väldigt bra om någon som vet, vill svara på detta.
DMZ
Mig veteligen finns det ingen slang till "luftintagsdräneringen" dräneringen sitter istället plac på torpedväggen i motorrummet. Sitter som 2st platta gummitutor. Dessa täpps mkt lätt igen, sedan rostar plåten sönder inne i luftintaget.
DMZ, tack för ditt svar. Skulle du vilja beskriva mera exakt var dom 2 platta gummitutorna sitter, så att jag kan rengöra dom!
DMZ
Öppna motorhuven, rikta blicken mot övre delen av torpedväggen. Där bör du se dessa tillplattade gummitutor. De sitter placerade under nivån till friskluftsintagen.
Det är bara att dra ut hela gummitutan & rengöra densamma, se även till att VIDGA dräneringshålet i gummitutan. De kan vara svåra att upptäcka då de är vinklade. Ser nästa ut som en gummiplugg.
Tack för ditt snabba svar igen. Har nyligen haft bilen på en verkstad, där dom svetsade på en ny plåt på 10x10 cm högt uppe under instrumentbrädan till vänster. Jag bad honom kolla upp dräneringen på den siden. Han menade på att där inte var nån dränering på förarsidan, utan att allt vattnet skulle rinna i rännan bort till höger och ut där. Han hade fyllt upp dräneringshålet på förarsidan med silikon. Då det har fortsatt att läcka in vatten där så började jag att kolla upp det igen. Uppe under instrumentpanelen där han har svetsat, där är det nu en gul sträng och där rinner vattnet ner när man häller i lite vatten i luftintaget på förarsidan. Tog även bort konsolen och lyfte lite på mattan fram. Det rann även vatten ner längst in på både höger och vänster sida där konsolen sitter. Vattnet kan inte komma från värmepaket, då det är helt bortkopplat. Men jag har ac.
Blev lite misstänksam mot reparationen och tyckte att det verkade konstigt att sätta igen dräneringen med silikon. Men det var ju en mekaniker som hade gjort det. När jag själv kollade upp det nu, så hade silikonet spruckit. Ja, vad gör man? Det är verkligen tur att där finns forum som detta, så man kan få reda på lite.
DMZ
Du måste väl skämta? eller vad. Menar du på fullaste allvar att verkstaden har täppt för dräneringen, så vattnet istället rinner in på golvet? Har du betalat för detta sabotage?
Tyvärr är det inget skämt, även om det låter så. Jag kan berätta att jag bor i Spanien. Men även i Sverige var jag långt ifrån alltid nöjd på verkstäder, så jag gjorde det mesta själv. Jag har här inte haft så stora möjligheter att göra så mycket själv, när det har varit lite större saker på bilen. Har provat ett antal spanska verkstäder till olika reparationer, oftast med skrämmande resultat. Så denna gången valde jag en mekaniker som tidigare har haft bilverkstad i Göteborg, för att få det ordentligt lagat. Jo, jag fick betala några tusen kr. för reparationen. Ja, det är ett problem när man inte har möjlighet att laga själv och får lämna in på verkstad till en "mekaniker".
DMZ
Joorå, då förstår jag anledningen till fusket lite bättre. Inte så lätt att få något ansvarsfullt arbete utfört i Spanien. Jag lider verkligen med dig.
Men du bör väl ändå kunna klaga på läkaget, detta får väl mekanikern försöka att fixa till efter bästa förmåga.
Jag har ägt och kört denna 324d i 13 år och måste säga att det är den bästa (även om inte den roligaste) BMW:n jag haft. Väldigt lite mekaniska problem och minimalt med rost. Så det är lite synd med ovanstående problem. Men jag får ta itu med "mekanikern" och så hoppas på att det löser sig.
Du DMZ. Nu har jag och två kompisar kollat efter din beskrivning var dräneringen skulle komma ut på förarsidan. Men vi kan inte hitta det. Det enda vi kunde se däruppe som stämde på din beskrivning på 2 st. platta gummitutar var 2 st. som satt en bit ifrån varandra. Men när man skruvar av dom från den lilla bulten som dom är fastskruvade på, så är det ingen dränering där. Dom verkar bara sitta där för att hålla på plats det stycke motorrumsisolering som dom sitter på.
Nu innan jag åker tillbaka till mekanikern behöver jag veta var dräneringen leder ut, då han inte verkar fatta det och jag inte själv har kunnat hitta det hitintills. Skulle vara enormt glad om jag kunde få tips och hjälp med detta.
DMZ
Spanjoren: Dessa ditskruvade plastpluppar du nämner är ej dräneringen. Dräneringsplupparna är i svart gummi (en vinklad gummituta)
Kan vara lite knepigt att upptäcka dem på torpedplåten.
Har du ej hittat någon av dem? Eller är det endast den till föraresidan du letar efter?

Ska försöka att finna en bild över torpedväggen till E30. Återkommer..
DMZ
Har hittat en länk nu, på bild fyra så ser du tydligt dräneringen på passageraresisidan.
Kolla precis intill där batterihyllan skulle ha suttit monterad, där under kablaget ser du som en avlång slang som är tilltäppt nedtill? detta är en av dräneringarna. Vet ej om det är standard med två styck dräneringar? jag har dock två styck till min E30. Kan vara så att förra ägaren satt dit en extra dränering till min E30. (ser ej riktigt original ut)

Länk
Vad jag vet på min e30 så har den bara en vinklad gummituta på torpedväggen och det är den till höger. Till vänster (på förarsidan) så går kanalen vidare ut innanför framskärmen vilket jag tror den gör även till höger med. Ska dubbelkolla på en slaktad 324d jag har hemma på gården där det är lätt att se. Måste vara en konstruktionsmiss och kanske har de rättat till den med en gummituta även till vänster med på senare årsmodeller?

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Tack för ditt tålamod DMZ. Dräneringen på höger sidan har jag haft koll på jämt, precis som jag skrev i första inlägget. Den avlånga "tilltäppta"slangen har jag kollat och hållit öppen under alla år. Men där finns ingen sådan på förarsidan, vilket alltid har förvånat mig. På dom -02 bilarna jag haft, var där en sån på varje sida.
Men jag har misstänkt att vänster dränering skulle leda ut i hjulhuset. Kan du beskriva närmare hur din extra dränering är gjord, ifall man blir tvungen till att göra en sån?
Du Micke, det låter toppen om du vill kolla på den slaktade (vilken årsmodell är det?) vart det leder ut i hjulhuset, skulle du kanske kunna fixa en bild? Tänkte att om nu mekanikern har svetsat igen där, så skulle det ju vara bra om man kan visa på hur det ska vara och var vattnet kommer ut, så att han får göra om det.
Det här skulle ju kunna vara till hjälp för andra också, som lever med dom här vattenläckage problemen och när det är så klurigt att lista ut konstruktionen.
DMZ
Spanjoren: Min andra dränering sitter placerad illa till bakom bromsservot. Samma sorts vinklade gummituta. Om jag ska få mera inblick i hur den är dragen, så måste jag riva i inredningen. (inte så frestande;-)

Vad som orsakar rosten i metallen under ventilationen är att gummitutans smala öppning klibbar ihop p.g.a motorvärmen, sedan är det täppt. Ett tips är att klippa upp gummitutan lite extra i botten. Eller montera en extra.
Det är en 86'a. Har själv lappat rosthål på det stället på min andra e30 och det är en knepig situation när det gått hål in till kupén. Man kan ju täppa till hålet in till kupén vilket jag gjorde men området utanför är ju fortfarande rostangripet och det kommer man ju inte åt att behandla utan att skära upp torpedväggen utifrån så även jag gjorde så att jag tätade ordentligt inifrån ventilationsutrymmet vilket får den följden att dräneringen ut till vänstra skärmen täpps till. Hade funderingar på att trycka in en slang genom tätningmassan så dräneringen skulle upprätthållas men trodde det skulle bli svårt att få den att ligga i botten på rännan så jag struntade i det men att göra ett extra dräneringshål som DMZ har på sin var ju ingen dum idé!

Ska se om jag kan ta lite bilder ikväll.

/ Micke

DMZ
Intressant det du nämner om dränering ut till skärmen? Finns ej på min E30? Eller är det något extra du dragit själv?
Nu har jag inspekterat skrothögen på gården och tagit lite bilder: Länk

Såg likadant ut med dräneringen på min andra och jag tycker det ser ut som om den är felkonstruerad med en liten uppförsbacke på sin väg ut till skärmen, så inte är det så konstigt om det samlas lite vatten och skräp kvar där problemen uppstår. Är nog ett hett tips att göra ett eget dräneringshål bakom säkringsboxen (om man kommer åt) om man vill att en lagning ska hålla i längden.

/ Micke

Du Micke, det var väldigt bra med bilderna du lade ut, tack för hjälpen. (Ska bara säga att jag har med intresse tidigare läst och tittat på hela din berättelse och dokumentation av den 324 du har byggt upp.)
Ja, nu är frågan vad jag ska försöka att få mekanikern till att göra, för att få det bästa resultat!!!? Har nu själv kollat lite mera, hur det verkar. Provade att ta bort höger ventilationsgaller. Tittar man ner, ser man att utrymmet till rännan är helt avgränsat, då där sitter en plåt på tvären, strax innan utrymmet för fläkten. När man häller i vatten där, så rinner det ju snabbt ut precis som det ska genom den platta dräneringsslangen och inget läcker in i kupen. Men man undrar ju även där, går vattnet i en slang från "avloppet" helt ute i hörnet på "rännan" och fram till baksidan av plåten, där den platta slangen hänger på utsidan?
När jag sen provade att hälla i vatten på förarsidan, så läcker det ju in vatten i kupén högt uppe under instrument brädan till vänster och även ute uppe i hjulhuset. På båda ställena har han svetsat, men inte fått tätt.
MEN, när man häller i ordentligt med vatten, så rinner det ner på mattan längst in på båda sidorna av konsolen. MEN, det rinner faktiskt ut ganska mycket genom den platta gummislangsdräneringen på högersidan(!?) Så man undrar ju hur det är draget? Jag har ju trott innan jag nu kollade upp utrymmet under höger ventilationsgaller, att om där kom mycket vatten genom vänster ventilationsgaller, så rann en del bort i rännan helt över på andra sidan och ner i "avloppet" där, men det kan det inte. Men det kommer dit ändå, fast på nått annat vis. Hade inte varit dumt med en sprängskiss, för att helt få klart för sig hur det är konstruerat.
DMZ
Spanjoren: Har du kanske bilder på utförd lagning? Lättare att se vad som ev, behöver göras då.

Ett tips för att göra det hela så enkelt som möjligt är att försöka täta de värsta läckorna med silicon. (Pensla på siliconet rikligt) Ett annat tips är att istället täta med butylgummi, sån där svart kletig gummimassa som de använder vid byte av vindrutan.
Brukar finnas att få utan kostnad hos div, glasmästare.
DMZ
Kom att tänka på en annan nödlösning. Om du täcker insidan av ventilationens två plastgaller med vanligt ventilationsfilter, så renas luften samtidigt som vattengenomströmningen minskar p.g.a motsåndet i filtret.
Jag monterade själv sådana ventilationsfilter för många år sedan, då det var så jobbigt med alla småkryp som kom in via ventilationen.
Det fungerar helt utmärkt bra. Samt att det ej forsar in vatten vid regn eller biltvätt.

Filtren fäster du på insidan av gallren med smältlim eller likn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.