AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.584

säkring går jämt, dragit om kablar, kanske inte så bra?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hej.. har kvar min 328i -95. har skivigt här förut om en säkring som gått när det är kallare än 16- ute. höger lyse bak, parkering höger fram och instrumenten. ska vara en 7,5a säkring men har kört med 10a.
nu blev jag less och drog en kabel från vänster lyse till det högra. kopplade in med tjuvar. provade utan säkring och allt fungerade, om den andra säkringen skulle gå för att det blir överbelastat, är det ok att öka 1 steg till en starkare säkring då?
eller kommer allt gå åt pipan? vågar inte mixtra mer eller ens köra nu, eftersom jag inte är någon el-snille direkt.

Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag vet en bil (E36 sedan) där instrumenten och högerbakljus slocknade och säkringen gick direkt efter start. Visade sig vara i kabelslangen till bakluckan som problemet fanns, kablarna var helt av. Inte konstigt att säkringen gick.

Kan kanske vara värt att skära upp kabelslangen till bakluckan och se efter hur det ser ut där.

Mvh Johan
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. ska ta och kolla upp det imorgon! tack Grelle! äntligen ett vettigare svar i alla fall!

ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Garanterat kablaget som går upp till bagageluckan, har för mig att det är säkring 33 som går eller hur?
Har själv dragit om dessa kablar nyligen på en E36:a 316, 1997:a
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. har för mig det är säkring 7 på min. men efter -95 ser de väll lite annorlunda ut? en polare har en 318is -95, har för mig det inte ser lika ut alls där heller.
Vart sitter kabelhärvan då? är det från själva bilen och upp IN I luckan vid gångjärnet? finns väll ingen el i den annat än centrallåset? Ska kolla, men blir lite fundersam bara :)

Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tror den går in på vänster sida, från bil in i lucka så att säga. Du får skära upp den svarta slangen där.

Du har skyltbelysning i bakluckan.

Mvh Johan
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jaaa! se där! kortslutning i skyltbelysningen har jag inte tänkt på! har inte tänkt på att de kan sitta på samma säkring!
tackar tackar xD

DMZ
Det absolut sämsta man kan göra är att sätta dit en större säkring i tron att felet är avhjälpt. I stället så finns risken att kabeln brinner istället för säkringen. Kabelns area är uträknad efter säkringens storlek.
Sätt ALDRIG dit en säkring med (Större) felaktig amperestyrka. I värsta fall brinner hela bilen upp.

Till trådskaparen: Sätt omg dit en säkring med rätt amperestyrka, samt koppla bort din egendragna kabel med strömtjuvar. Kopplar man så oansvarigt som du gjort med felaktig större säkring osv, så tvivlar jag starkt på att brandförsäkringen gäller vid ev, brand. (egenhändigt utfört sabotage)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. jag har inte kört så sedan jag gjorde det. och jag har faktiskt redan dragit ut kabeln efter en god natts sömn, kom jag på att det kanske inte är så bra. kom in här för att fråga om ett nytt problem.. verkar bli mycket på en gång nu....

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
rev isär kabelhärvan och fick se att någon vare där före mig. 4 skarvade kablar. flera var isoleringen borta på.
förlängde kablarna och satte ihop.. sjukt att den ska behöva vika sig närmare 90grader varje gång man rör luckan :@

så har fixat så det inte viker sig lika mkt :)

verkar fungera bra. får se när det blir kallt då. har även bytt till rätta säkringar nu :)

BMW ownz
DMZ
Snyggt jobbat. Grattis!
Snart kan du börja som leg bilelektriker;-))
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
HAHA! nääee.. hatar el. värsta man kan hålla på med.. bara gnistrar när jag håller på, hehe.

sen ska ju alla som hjälp mig här ha ett STORT tack om detta nu fungerar vill säga :)

BMW ownz
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hoppas det fungerar för dig, men var isoleringen borta på några kablar måste det ju ha genererat en och annan kortslutning så det är nog inte alls omöjligt att felet nu är åtgärdat.

Mvh Johan
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
nu ska jag göra någon besviken

SAMMA FEL FORTFARANDE! :@

kunde inte hålla mig, gick ut och vred om nyckeln och höll tummarna stenhårt, vred på lyset och säkringen gick. -25.5grader nu.

ska riva bort isoleringen i bakluckan och följa kablarna ända fram till plåten, när jag får tid igen.

någon som har några bra tipps innan jag ger mig in på de?

men bra att jag gick igenom kablarna innan nått hade hänt.. förebyggande syfte :)

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
kom och tänka på en sak.. eftersom det bara händer när det är kallt. kan det inte vara ett relä av nått slag som inte orkar slå om i kylan?

BMW ownz
DMZ
Vad det handlar om är att du har pågående "kortslutning" i kablaget vid bakluckan.
Det är därför som säkringen går hela tiden.

För att komma tillrätta med detta problem, så måste de skadade kablarna isoleras på ett eller annat sätt. Det absolut bästa är att klippa av dem en & en, för att sedan trä krympslang över dem och sedan löda ihop kardelerna. En annan nödlösning är att försöka isolera kablarna tillfälligt med isoleringsband. Eller s.k skarvhylsor.

Innan du påbörjar arbetet med att isolera kablarna, så förslår jag att du först kopplar ur batteriets pluspol.

Kom ihåg att detta är ett mkt lätt arbete, en bilelektriker fixar allt på mindre än 30 min.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ska berätta i detalj hur jag gjort.

tog upp isoleringen och såg de skadade kablarna. kontrollerade så det inte var kabelbrott genom att känna. de skadade kablarna var intakta förutom isoleringen då. klippte av en och en av dem och skarvade på en bit ny kabel. använde då mig av en slags skarv (röd som man klämmer ihop). kontrollerade resultatet varje gång. när allt var skarvat och klart provade jag så det fungerade.
sedan lindade jag varje kabel med isoleringstejp (goda marginaler).
sen lindade jag ihop alla kablar till en härva och ställde ut bilen.

kopplade dock aldrig ur batteriet, en 5a säkring gick när jag kortslöt 2 kablar med tången.. men hade en ny :P

tycker inte det kan vara något fel där nu... och om felet skulle vara där tycker jag inte det borde bete sig exakt likadant :P eller har jag missat nått?

BMW ownz
DMZ
Förmodligen så har du missat någon kabel? kanske finns det flera kabelbrott längre bort på kablaget. (bara att skära upp och kontrollera)

Så länge som säkringen går sönder, så är det "KORTSLUTNING" och ingenting annat;-)
När det är kallt ute -25 så bildas det frost i kablaget, då förstärks effekten av kortslutningen.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
aww.. nej.. vill inte ta upp det igen!!! gjorde ju så bra och fint ;P

tar väll och kapar allt och drar nya kablar längre ner där kablarna kommer från bilen då.. kapar bort allt.. lika bra att kolla när man ändå ska upp dem det IGEN :)

får ta 4h om det vill.. men nu ska jag ut och göra det rigtigt ordentligt så man kan tro att det är omänskligt :) :)

lödkolven, tenn, lödpasta, krympslang 1kvadrat flexibel kabel. va mer?

BMW ownz
DMZ
Det ordnar sig nog till slut, håll dock noga koll på vilka kablar du klipper, samt vilka du skarvar ihop. Annars blir det lätt nya fel;-))
DMZ
Tillägg: Vet ej om du jobbar i varmgarage eller ute i -25? Står du ute..så blir nog ej lödkolven tillräckligt varm för att kunna smälta tennet. Jobba inne i värmen om det finns möjlighet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.