|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Och en original M3-motor i M5:an? :) | |
Petter |
Johan, Vipparmarna du bytte, är det orginal eller trimdelar? Vad jag menade med varvtalsbegränsningen är att man inte borde använda den som ett tecken på att det är dax att växla upp, man tappar ju lite fart dessutom :-D. Varvtalsbegränsningen är ju naturligtvis där för att skydda motorn. Dock kanske(?)det kan vara möjligt att under en ytterst kort stund få motorn att varva över 8000 på låga växlar (eller tomgång för den delen, om man skulle få för sig att prova detta..) eftersom motorn varvar så snabbt och att vevaxeln kanske kan fortsätta några hundra varv upp efter att varvtalsbegränsningen har trätt in. Och när det gäller uppväxlingar är det ju ingen skillnad på SMG-bilar i S-läge eller den vanliga manuella. Hursomhelst tror jag inte att ett ev. problem ligger i ev. korta perioder av några hundra varv mer än 8000 under uppväxling (dock har väl någon rapporterat att dom lyckas varva uppåt 9000, vilket låter som ett fel). Som sagt, kombination av "Förarfel" (inkörning, ingen varmkörning, idiotgasning etc), fel på komponenter på vissa tillverkade bilar, samt fel olja kanske. När jag lämnade in min bil på inkörningsservice fick jag först beskedet att det skulle vara den gamla oljan. Efter jag bad dom dubbelkolla detta insåg dom att spec. hade ändrats... suck! Obs, att jag pratar om otrimmat här. Man kan säkert öka motorvarvet mer på ett säkert sätt (nåja)med rätt komponenter. Du har nog bättre koll på detta gissar jag. Förresten:Har dom ökat motorvarvet / varvtalsbegränsningen efter trimmningen på din bil? mvh |
Petter |
Sorry, jag läste inte ett tidigare inlägg tillräckligt noga. Som jag förstår det har dom inte ökat maxvarvet på din bil Johan(även fast jag har för mig att jag läst att några andra tuners har gjort detta). |
|
Vipparmarna är original, de har varit problem med med dem så BMW bytte delen mot en bättre i Aug förra året. Problemet yttrar sig som tickande ventiler fast lite högre, jag hörde det första gången när jag kom en efter ett varv på Nordslingan och min första tanke var: SHIT, det var den motorn! :( Som tur var räckte det med byte av vipparmar. :) Visst kan man komma upp till 8100-8200 en kortare stund men det skadar nog knappast motorn och jag köper ditt resonemang kring varvtalsstoppet. Märkligt att det skall vara så svårt att få i rätt olja! :( Får man fråga vilken verkstad det var? Jag var nog lite otydlig kring varvtalsstoppet på min bil, det är höjt till 8300 men det finns ingen större anledning att dra ända dit, möjligen tjänar man ngn 10-dels sekund om man kör kvartsmilsrace. Maxeffekt plockas ut vid 7500 istf för originalmotorns 7900, det var det jag menade med att man inte tar ut kraften genom högre varv. |
|
Petter |
Verkstaden är nere i nordvästra Schweiz där jag bor. Handlaren är relativt liten , dom har bara lev. 5-6 st (pga dålig tilldelning) M3:or under dom senaste 18 månaderna, så dom har väl lite dålig "E46 M3 vana". För övrigt har dom en Z8 osåld sedan något år som jag försöker få dom låta mig prova... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.