|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hörde av en jobbarkompis i USA som köpte "nya" M3:an, att BMW har haft problem med att få motorerna att hålla ihop. Gäller detta bara USA-modellerna..?? Glädjande nog så verkar det sålts/importerats en hel del M3 E46 redan, så jag undrar vad ni har för erfarenheter....?? Vad är oljebytes-intervallet etc.. för den "nya" motorn..?? Ser fram emot svar / Ingenjören | |
| Jo det har rapporterats en hel del motorras på nya m3an, även bilar med smg II. Jag tror johann har mer information men oftast har folk fått ut nya motorer på garantin. | |
|
Det motorproblem som förvisso funnits på första årsmodellen täcks upp av garantier. Skall vara åtgärdat till 02:orna. Man skall ha i åtanke att den motorn är trimmad till nära inpå gränsen på vad som är fysiskt möjligt. Klart att riskerna blir större då... Sett ett par i solna med rasade maskiner. Mvh Asken |
|
|
Det gäller modeller över hela världen. De har rasat en del motorer men de som inte trimmat och/eller övervarvat har fått nya. Man har lite olika omgångar bytt ut lite delar i motorn, senast (vad jag vet) i Decemeber men trots det verkar det vara en del motorras. BMW har ännu inte sagt ngt speciellt mer än att det är viktigt att inkörningen görs ordentligt, att man enbart använder de föreskrivna motoroljorna och inte övervarvar, DUH! Jag förväntar mig att BMW kommer att lösa detta och att de kommer ta sitt ansvar och lösa detta på bästa möjliga sätt. |
|
|
Jag vill förtydliga att det är inte åtgärdat på 02:arna som Asken säger, det vet jag med säkerhet. |
|
| Japps INTE åtgärdat på 02or. | |
|
Tackar för svaren, alltid svårt att veta om man får höra om något engångsras, eller om det är ett vanligare problem. Hoppas att BMW fixar problemen så ni får många problemfria mil med era bilar..... Är helt klart imponerad av M3 E46, klart lyft gentemot den gamla E36, önskar bara att man hade råd själv...(ska jobba mer, och surfa mindre....) / Ingenjören |
|
|
johann&acey: Min information är inte från förstahandskälla inne på BMW varför Ni med all säkerhet ha rätt. Korrigerar mig där och ber om ursäkt för bristande källkontroll. Asken |
|
|
Asken, Ingen fara, jag är inte förvånad att du har fått fel info för det har låtit så där från BMW-håll i några omgångar, "det är fixat" sen kommer det nya ras och efter ett tag så hörs "det är fixat". SUCK! Först var det ramlagrena som hade för stora toleranser, sen var det vipparmarna som var dåliga senaste jag hörde var att de skulle vara ramlager igen eller iaf dess infästning (kommer inte på ordet så här sent). Vem vet egentligen? Men jag hoppas det fixar sig och att min motor håller, den har ju redan klarat sig över 3000 mil så jag håller tummarna. :) |
|
|
johann: Jag tror faktiskt att i många fall så är det så att de ägarna med problem inte följt tillverkarens rekommendationer vad det gäller inkörning mm. Sen kan man ju diskutera utifall nya fordon för över 500k SEK skall hålla för att användas men fortfarnade finns, liksom de flesta dataproblem, orsaken bakom ratten/ tangentbordet:)) Asken |
|
|
Asken, Det har säkert fuskats med inkörningen och att låta motorn bli varm innan man kör hårt på en del håll men jag vet minst två fall där den skötts och det ändå pajat och med SMG går det ju inte att göra fel (inkörningen och varnkörning undantagen). Säkerligen är dock en stor del av fallen relaterade till missköstel eller dumhet. |
|
|
Asken, Det har säkert fuskats med inkörningen och att låta motorn bli varm innan man kör hårt på en del håll men jag vet minst två fall där den skötts och det ändå pajat och med SMG går det ju inte att göra fel (inkörningen och varnkörning undantagen). Säkerligen är dock en stor del av fallen relaterade till missköstel eller dumhet. |
|
| Undrar hur det där gick till? *kliar mig i huvudet* | |
|
johann: dubbelklick eller kanske serverfel? Då är det ju belagt att flertal fall har berott på tillverkningsfel. Mvh Asken |
|
Petter |
Jag tror oxå det har en hel del att göra med dålig inkörning och/eller hård körning innan motorn är varm. Alla motorer mår ju inte bra av att misskötas, det är ju ingen skillnad om det står M på bakluckan. Men visst är det en hårdtrimmad motor som oxå inbjuder till hård körning. I fel händer kan det få fel följder, det gäller vilken liknande bil som helst. BMW har med tiden ändrat oljespec ,till Castrol 10-60 (något liknande gjorde man med M5an oxå), samt förstärkt någon komponent fr.o.m December -01 (ramlagret?). Någon på Bimmer.org har gjort en sida om det hela (Länk. Intressant är att 60% av fallen är bilar från produktionsmånad November -01, vilket kanske kan tyda på felaktigheter i komponenter i en viss sändning från en underleverantör. Sen spekuleras det en del när det gäller övervarvningar. Säker kommer något enstaka fall från en misslyckad nedväxling med den vanliga manuella, det säger sig självt att det inte är hälsosamt om man får in en för låg växel... Vid uppväxlingar skall ju varvtalsbegränsningen gå in vid 8000. Några nämner att dom sett högre varv än så. Har inte testat att provocera (?) högre än 8000, men det säger sig själv att man generellt inte skall använda varvtalsbegränsaren som en indikation att det är dags att växla upp... Själv har jag totalt 1100 mil utan några problem. mvh |
|
Att gå varvtalsregulatorn är ofarligt, iaf om det inte är ngt fel på motorn innan (föutsatt att den är inkörd ordentligt och varm). Det märkliga är att de sett övervarvning på SMG-bilar, det skall ju inte gå alls, man undrar hur det gått till. Jag har drygt 3000 mil på min M3 och har fått byta vipparmar. |
|
e-b |
det borde isf slarvas med inkörningen även på andra modeller och inte bara e46 M3?! Johann du som trimmat, informerar tuningfirmorna om riskerna eller vad säger dom? "Bara o gasa grabben"... Om man ligger på "gränsen" med 343 hk, vad är då den gränsen värd när man har trimmat utan överladdning till 400hk? |
| Fanns det liknande motorras-problem med M3 3.2 321hk motorn? | |
| allan: Nej inte vad jag vet men dom har ju problem med en dubbelvanos som rasade. Det verkar dock som många påstår att det aldrig var ett "stort" fel utan hände i några enstaka fall men jag vet inte om är beredd att hålla med. Jag tycker att det nästan räcker med att jag känner till 10 bilar i sverige som råkat för det felet och att bmw bytt det på garantin i många fall för att det ska klassas som ett "problem". | |
|
e-b, Kelleners erbjuder ju en garanti mot pristillägg men visst diskuterade vi motorernas hållbarhet. Hade samma diskussion med ACS och Nowack och alla var överens om att det kan bli problem med eller utan trim. Med tanke på att jag får min kraft på lägre varv än orginal och att det just är utan överladdning så är det nog inte större belastning på min motor. Det som förbättras är ju motorns förmåga att andas, dvs kammar, filter och avgassystem, samt en mappning av elektroniken för att dra nytta av detta, hade man däremot plockat ur mer kraft mha av högre varv så hade det nog inte gått utan förbättringar inuti motorn. Man får väl hoppas att den håller, peppar peppar. :) |
|
| Går det åt skogen kan du alltid hysta i m5 motorn johann ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.