|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Japp verkar så. | |
|
Är nyfiken på hur denna historia slutar, men tyvärr verkar trådskaparen ha skapat en användare för att sedan släppa ärendet och tröttnat för att aldrig mer visa sig på AP, lite tråkigt, men dock inte helt ovanligt. kan förstå detta då liknande grejer kan få många att tappa lusten efter ett tag. Eller så hade han inte tillräckligt för att kunna gå vidare. |
|
|
Sevak: Jag har varit med om samma sak på samma bilfirma som din bekanta. Nästan alla idiotförklarade mig på AP när jag hängde ut firman och var förbannad. Oseriösa är bara förnamnet... |
|
|
dra historien en gång till då. Är det nått som irriterar mig så är det oseriösa bilhandlare. Tyvärr är det många gånger svårt att få stöd och engagemang i såna här frågor, man ligger sig själv närmast till hands och har man inte själv erfarenhet/derabbats av av skumrasket bryr man sig troligen inte. Sen beror bemötandet ibland på hur man utrycker sig också, det är lätt att ta till starka ord om man känner sig lurad. |
|
| Ska jag va ärlig så va jag riktigt nära på att spotta han i ansiktet för han va så kaxig. Deras bilar står i ett jävla sketet garage. För mig är dem inga bilhandlare. | |
|
Jag frågade han också är det inte ditt jobb att kolla igenom en bil och kolla så allting fungerar. Jo men jag visste inte om dem här felen fick jag till svars. OSERIÖSA |
|
|
Halloj igen! Sorry att jag inte svarat... har haft massor att göra på jobbet tyvärr. Jag hade tänkt ta tag i detta nu, har letat upp lite gamla noteringar jag fått från fragus att jag ringt dom, ska försöka göra som en tipsade om här och ringa ett telefonbolag. Funderar också på att skicka ett mail till Plus och se om sverker kan slänga hela bilfirman i sin röda soptunna... Kanske är flera som skulle vilja vara med på en sån grej? |
|
|
Andrenalin: Hur gick det? Jag ska eventuellt till firman för att kika på en bil men man blev ju lite rädd när man såg den här tråden. //Stenback |
|
|
Andrenalin: Du skrev att felet med klonket uppstod efter några månader. Enligt Konsumentlagen ska felet ha funnits vid försäljningen vilket kanske inte är troligt i detta fall? Det är alltså fel som många tror att "allt" som går sönder inom 6-månader ska åtgärdas av säljföretaget. Ex . går el-hissen sönder efter 4 månader och har fungerat tills dess så får du ersätta den själv. Det bästa du kan göra Andrenalin är att låta konsumentverket avgöra ditt ärende om du är osäker. Köper man en begagnad bil som förmodligen har gått en bit så måste man inse att förslitningsdelar behöver bytas. Inget garantibolag eller ens försäkringsbolag tar kostnad för förslitningsdelar. Fragusgarantin är bra, men tar givetvis inte allt - den är betydligt bättre än vad MRF handlarna erbjuder där du kanske bara får Trafikförsäkringsgaranti i 3 mån=värdelöst. Jämför gärna på MRF och Fragus innan ni smutskastar handlare som köper med Fragusgarantier som kostar ganska mkt pengar. Om man som vissa andra ska köpa en nästan 10 år gammal bil så får man acceptera att det finns stenskott och div skador = normal förslitning. Man kan inte komma och tro att bilen ska vara som "ny" och skälla och gnälla. Det finns förmodligen en anledning till att man söker sig till dessa "garagehandlare" och det är nästan alltid priset. Annars finns ju te x aukt. Volkswagenhandlare. Då får du kanske en lackad och iordningställd bil - men priset är ett helt annat. Är det värt 25-30´extra??. Däremot ska man givetvis inte säga att bilen är felfri i telefon om den inte är det. |
|
|
design: Där har du lite fel: Om din el-hissen går sönder inom 4 månader och du har 6 mån garanti betyder det att du är skyddad mot saker som går sönder inom 6 mån, inget annat! Fick 6 månaders garanti på min 320, efter ca 2 mån började vibrationer i fram vagnen + upptäckte sprucket blinkers glas: Allt åtgärdat på garantin (Två nya skivor fram +klossar och nytt glas) Less is More |
|
| andreas_r. Garanti är en sak, konsumentköplagen en annan. Läs på innan du uttalar dig. Konsumentköplagen är ingen garanti. | |
|
Ok, jag ber om ursäkt att jag inte läste på innan jag "uttalade" mig. Vilken bil firma jobbar du på då? Less is More |
|
|
Om ett fel uppstår inom 6 månader ska det anses som ursprungligt om inte firman kan bevisa något annat. Alla fel som anses som ursprungliga ska lagas utan kostnad för köparen. Förstår att ni bilhandlare får ångest av sådana lagar och hellre vill sälja värdelösa garantier som ni får kickback på. Men sanningen är att ni åker på däng i varenda fall i ARN och tingsrätt om ni vägrar inom 6 månaders perioden. -------------------------------- //Lövet |
|
|
SUCK - Säljföretaget är inte skyldig att åtgärda alla fel som uppstår inom 6-månader. Tror ni allvarligt att det är så, så är ni lite snett ute. Då skulle jag också köpa bilar, köra skiten ur dom och låta bilfirman reparera.. Lövet - Garantierna som säljs med är knappast värdelösa utan en extra trygghet för köparen och ger knappast någon kickback. Fragus kostar tvärtom en j-a massa pengar i premie för säljföretaget. Blir det en sämre affär av att ha kklagen + en extra garanti? Har du fakta på att bilhandlarna åker på däng i varenda fall i ARN och tingsrätt? Jag kan ge dig exempel på fall som gått till ARN. Fem år gammal bil, 7400 mil. Kund reklamerade efter 3-månader att ruthissen höger fram och krävde kostnadsfri reparation. Säljföretaget bestred med hänvisning till VDN som upptog ett antal anm. men inte ruthissarna. # Reklamationsnämnden fann att ett fel av denna typ borde ha upptäckts tidigare om det funnits vid köp vilket gjorde att 6-mån regeln inte ansågs tillämplig i ärendet varför kundens yrkande inte kunde bifallas. Fragusgarantin hade tagit detta. Tar ett till kort. Brända lameller efter en månad. Obrukbar vid resa utomlands. Vid besiktning av skadan var lamellpkt sönderbränt och vxl-lådan hade missljud men fungerade. Kund krävde ersättning- ARN avslog kundens begäran eftersom felet sannolikt berodde på felaktigt handhavande. Som sagt...okunnigheten är stor. Finns en hel bok med ärenden utgiven av MRF själva. |
|
|
Felaktigt handhavande var inget jättebra exempel direkt. Fragus skulle inte ersätta den heller exempelvis. Att köra skiten ur en bil och sedan kräva åtgärd för dessa funkar naturligtvis inte - detta är ju inga ursprungliga fel! Kan ta ett alldeles eget exempel för att illustrera att 6 månaders regeln fungerar utmärkt. Köpte en bil under hösten. 4 månader senare upptäcks att bilen är extremt svårstartad kall. Jag vänder mig tillbaka till firman som undersöker bilen och ser att en värmegivare är trasig. Jag hävdar att felet är ursprungligt - firman reparerar gratis. Jag tror snarare vi diskuterar skillnaden mellan seriösa handlare och oseriösa handlare här. Fragus garantin säljs mest av små handlare som vill smita under sitt eget lagliga ansvar. Sådana går jag inte i närheten av. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Nä just det exemplet var inte så bra. Vill bara belysa att alla fel faktiskt inte behöver åtgärdas av säljföretaget inom 6 månader vilket många verkar tro. I ditt fall är det klockrent - inget normalt fel med tanke på ålder/min och ingen slitage del. Kan vara så att många handlare vill smita, vilket givetvis inte går. Vet inte varför du är så neg inställd till Fragus, men hade ditt fel uppstått efter 11 månader så hade du förmodligen fått felet åtgärdat genom garantin. Alla småhandlare är inte rufflare, utan säljer samma slags beg.bilar som kan stå hos te x Volvo men för en mkt billigare peng. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.