|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag är under lååång tid försökt få en bilhandlare som från min ståndpunkt sätt uppenbarligen försöker smita från sitt ansvar att faktiskt ta det ansvar dom enligt lag har. Jag köpte en bmw 330xi av dom som jag efter bara någon månad märkte "klonkade" när man rullade iväg på låga växlar. Jag ringde då bilhandlaren i fråga och påpekade detta, han hänvisade mig då vidare till Fragus eftersom jag hade fått en "garanti" med bilen som enligt handlaren täckte hela drivlinan så detta skulle inte vara något problem. Jag hade då även några andra irriterande småfel på bil, (ac:n behövde fyllas på, fönsterhiss som var seg etc.). Försäkringsbolaget i sin tur hänvisade mig till en verkstad som jag bokade tid hos. Verkstaden sa att dom trodde det var bussningarna som gett sig eftersom det är vanligt och sa även att det skulle ta ganska lång tid för dom att fixa, så ville jag återkomma senare vid ett tillfälle då jag hade lättare att klara mig utan bil kunde jag göra det, vilket jag också gjorde. När jag sedan försökte få kontakt med bilverstaden igen så svarade dom aldrig i telefon. Jag försökte vid olika tillfällen under några veckor men gav till slut upp och ringde upp Fragus igen som då meddelar att verstaden i fråga har gått i konkurs och att jag istället skulle vända mig till en annan bilverkstad. Detta gjorde jag omgående och bokade in en tid (som vanligt några veckors väntan), efter att dom haft bilen och felsökt 2-3 dagar fick jag reda på att det var fördelningslådan som var trasig på bilen (stort glapp mellan kuggarna eller dylikt...). Jag fick då också till min stora förvåning reda på att Fragus menar att försäkringen inte täcker fördelningslådan utan bara "växellådans invängdiga delar". Priset för reparationen skulle vara 20t-25t kr. Efter att ha försökt resonera med Fragus (som naturligtvis var helt omöjligt) gav jag upp det och ringde upp till bilhandlaren igen för att istället låta dom åtgjärda felet. Deras svar blev då istället att "Nej, för nu har det gått mer än 6 månader från det att du köpt bilen så vi kan inte hjälpa dig längre". Jag trodde först att han skämtade och fick anstränga mig rätt hårt för att inte bli helt galen då jag fått tjafsa rätt hårt om den där fördelningslådan redan då... Det hela slutade med att bilfirman jag köpt bilen av efter många samtal och påtryckningar gick med på att ta in bilen till sin egen verkstad och se om dom kunde få till ett bättre pris, och även stå för hälften själva. Detta visade sig enbart vara ett sätt att vinna ytterligare tid, jag fick ett ännu sämre pris än vad jag fått från början, bilfirman sa dessutom att dom absolut inte skulle varken lämna rabatt, betala någon del av reparationen eller något annat. Dom har hävdat att dom varit sjuka när jag ringt, precis ska på semester och annat för att ytterligare förlänga tiden allt detta har tagit. Idag när jag ringde så slängde dom bara på luren mitt i samtalet... Tänkte försöka anmäla det till ARN till och börja med, men mitt bevisläge är ganska tveksamt. Självklart hävdar bilfirman att jag aldrig ringde till dom utan ringde direkt till fragus. Fragus kunde bara ordna med en anteckning där det står att jag klagat på "ett oljud i bakvagnen" när jag ringde första gången. Resten är bara mitt ord mot deras... Har någon erfarenheter av sånt här? Känns ju utan tvekan trist då "garantin" på 1 år jag fick via fragus i det här fallet gjorde att jag inte fick någon hjälp alls. Hade jag varit tvungen att gå direkt till bilfirman hade dom nog åkt på att fixa det direkt... PS. Jag har medvetet valt utelämna namnet på bilfirman i det här inlägget även om jag helst skulle vilja svärta ner deras namn allt vad jag orkar, har nog aldrig blivit så dåligt behandlad som kund någonstans... Men jag känner att det nog drar ner seriositeten på den här tråden ganska omgående och bara slutar i pajkastning... DS. | |
| Kontakta lokala konsumentvägledaren för rådgivning: Länk | |
|
Låter verkligen inte skoj det där!!! Vet inte om det hjälper men vad säger ditt vanliga försäkringsbolag? Visst att du fick en garanti-försäkring från bilfirman, som tydligen inte var värd många korvören, men din bil har du ju försäkrat nån annan stans med. Deras försäkring kanske är bättre. Hoppas att det till slut löser sig på ett bra sätt för dig! Niklas Fransosen |
|
|
Ut med namnet på bilfirman! // Daniel |
|
| Håller med Spajjs. Skriv varannan stjärna så går du inte ut med namnet men budskapet går fram ändå. | |
|
dali: Jag har ju tyvärr ingen då jag bor i kommun som saknar det, och dom kunde inte hänvisa mig någon annanstans heller. Fransosen: Tror bara den försäkring täcker bilar som gått upp till 8000 mil tyvärr... Men jag ska dubbelkolla! Spajjis, 3D Pinball: Den ligger på arvodesvägen i hägersten... F* M*t*r... |
|
|
Att garantin från Fragus inte täcker allt är inte direkt någon nyhet. Det står ganska tydligt i de avtalen vad de täcker och inte. Och det är ju ett avtal mellan dig och Fragus, bilhandlaren har väl bara förmedlat kontakten? Ang. de 6 månaderna så har de rätt i sak. Alla fel som uppstår inom 6 månader från köpet ska bilhandlaren stå för. Därefter måste du bevisa att felen fanns när du köpte bilen. Det är vad som gäller enligt konsumentköplagen. Sedan är det förstås riktigt dåligt att de hanterat fallet på det sättet! Hoppas verkligen det löser sig på ett bra sätt, ville bara klargöra lite av vad som gäller juridiskt. |
|
|
Thorrssa: Andra stycket så är faktiskt bevisbördan tvärt om. Alla fel som upptäcks inom 6 månader (första reklamationen) anses som ursprungliga per definition om inte handlaren kan bevisa motsatsen. Bevisbördan är alltså omvänd de första 6 månaderna. Det kanske är det som du menar men när jag läser det uppfattar jag det inte riktigt så. ______________________________ //Lövet |
|
| Den låg i Gröndal tidigare ligger numera i Fittja Länk | |
|
Tråkig historia. Kan bara säga att största chans att få rätt i den här historien är att, precis som du gör, hålla dig till fakta och inte brusa upp hur skönt det än hade varit för stunden, utan metodiskt samla all fakta och trycka på mot firman. Informera dom att du ämnar gå vidare rättsligt. Du kan även i ett första steg vända dig till allmänna reklamationsnämnden som ger ett vägledande beslut. Är bilfirman seriös och du har på fötterna så kommer dom att ersätta dig. Bara ett språk fungerar i det här läget och det är pengar. Dålig publicitet är förlustpengar. Ingen gör nått för att vara snäll och moralen är många gånger långt under alla lågvattenmärken. Som så många andra skrev jag mitt första inlägg här i samband med problem med min första BMW. Också detta är 330 faktiskt. Och precis som du fick jag en "garanti" på köpet. Alltså en garanti tecknat hos en tredje part. Något som är upplagt för problem enligt mig då säljaren inte kommer att lägga en kilowatt i energi på att hjälpa dig. Ansvaret ligger på garantifirman som i sin tur inte har nån goodwill att förlora och ofta har dom en hård inställning på vad som är fel och vad som är slitdelar. Detta fick jag bittert erfara. Önskar dig lycka till och hoppas att du blir kvar på forumet även efter att ditt problem är löst. Sedan min första BMW har jag hunnit med 3 stycken olika BMW bilar. |
|
|
Thorssa: Nej exakt. Ingen konstigt egentligen, men det trista är ju att jag faktiskt ringde till bilhandlaren först och då blev hänvisad vidare till försäkringsbolaget. Så dom visste ju om felet men bilen kom inte in på verkstad inom 6 månader. Det som är lite trist... Särskilt när dom sedan har sagt att dom ska försöka göra något åt det! Jag hade faktiskt, även om jag tycker att det är fel, kunnat tänka mig att betala en del av reparationen fel eftersom jag borde ha varit snabbare med att få in bilen på verkstad. Men i det här fallet handlar det ju snarare om att dom vet att det är svårt för mig att verkligen bevisa hur det har gått till och därför skiter dom i det fast dom säkert vet hur det ligger till i verkligheten. Jag får väl se hur det går, jag kan ju försöka med ARN och samla ihop så mycket fakta jag kan men man är ju inte dummare än att man inser att det är ganska svaga "bevis" man kan komma med. coldhex: Har faktiskt varit här en tid och läst men inte postat något förän nu :) Får se om man kan bli lite mer aktiv nu istället... :) |
|
|
Bilen behöver inte ha varit inne på deras verkstad innom 6 månader. Det räcker med att du har rapporterat felet innom 6 månader, vilket du som sagt har gjort men de skickade dig vidare. Dom har fortfarande skyldighet att fixa felet eller bevisa att det inte är ett ursprungligt fel. Ge dig inte utan vänd dig till din KO. |
|
|
andreas_lofgren: Det var precis det jag skrev. Andrenalin: Precis som Sanoj_lidatorp skriver så kan du ha en chans om du kan bevisa att du har påtalat felet för handlaren inom sex månader. |
|
|
Förresten så är dessa försäkringar faktiskt bra ibland. När jag köpte min nuvarande bil så teckande jag en 12-månaders för 2000 kr. Jag upptäckte att oljekylaren fuktade en aning och lämnade in bilen för felsökning. Det visade sig att jag skulle behöva byta en packning på oljekylaren och en på vevhusventilationen (?) tror jag det var. Kruxet var att de blev tvungna att plocka ner växellådan för att göra jobbet så slutnotan landade på över 9000 kr!! Jag behövde bara betala 375 kr eller så i självrisk :) |
|
| Det är inte ovanligt att kunden prackas på en tredjepartsförsäkring av mindre seriösa handlare, och därefter uppstår en för kunden meningslös debatt om vilken part som egentligen skall ta kostnader under de första 6 månaderna. Känns som att det är en varningssignal när en näringsidkare pratar om garantier men inte själv ansvarar för dem mot kunden. | |
| Min spontana tanke är: vänd dig till Fragus igen och begär ut historiken i ditt ärende. Då ser man när ärendet aktualiserades hos dem vilket styrker dina chanser i ARN. | |
| Jag skulle utan tvekan vända mig till min telefonoperatör och be att få en specad räkning för perioden som du ringde verkstan. Den säger ju inget om vad som sas i telefonen men bevisar att du efter att köpet var avklarat har varit i kontakt med dom. För som det sagts tidigare så är det bara att felet skall påtalas inom 6 månader. Och om du står på dig så kommer du att få rätt i det här. För som även det står så är det upp till dom att bevisa att det inte är ett ursprungsfel utan att du skall ha orsakat det. Men tänk på att varenda litet bevis kan göra hela skillnaden. Så tyck inte att nåt är för litet, det bevisar bara för KO och ev. tingsrätt att du har koll och inte är en "slarver". För du har all rätt på din sida. | |
|
Hur har det gått? |
|
Martin E |
Hela tråden handlar primärt om hur ska man handskas med bilhandlare som inte vill följa en totalt verkningslös lag den sk konsumentköpslagen. Vad händer nu om dom vägrar följa konsumetköpslagen och ARN beslut? Tyvärr inte ett skit mer än att dom hamnar i svarta listan på råd och rön. Rättslig process kan ta flera Månader / År och kostar mycket tid och energi. Det bästa sättet att visa är trots allt betala någon som gör det hela kännbart, tyvärr måste jag säga då vårt rättsystem inte är lämpat för sådana här fall. |
|
När jag skrev om en golf som jag åkte och tittade på i nov hos FAmotor då va de flesta emot mig här. Nu hittar jag tråden men allt är raderat i den. Jag ringde om en golf-01a och frågade i vilket skick den va i fick till svar den är i mycket fint skick allting fungerar men den har en liten skrapning i kofångaren. Jag åkte från Norrköping till Sthlm kommer dit och inspekterar bilen. Massa stenskott på rutan och huven, missljud från avgassystemet, stolvärme fungerade ej och den va i riktigt dåligt skick utvändigt och invändigt. Det slutade med att jag skällde ut en av killarna på FA MOTOR men han va riktigt kaxig. Riktig idiot va/är han. Fick även höra senare av en vän att han en gång skulle köpa en bil av dem, de hade bestämmt tid och pris på telefon. Han åkte från Linköping till Sthlm när han kom fram säger säljaren jag trodde inte du skulle komma så jag sålde bilen för 1 timme sen. |
|
| Raderar AP inlägg som framför kritik mot bilhandlare? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.