|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Picnicborden är egentligen rätt värdelösa och kan inte användas till mycket. Men de är snygga och gör att bilen ser rackarns exklusiv ut. De stjäl dessutom lite benutrymme men det gör inte så mycket i en L. Men då en vanlig 7-serie inte direkt är rymlig i baksätet för att vara en så stor lyxig bil så blir det ju än värre med dessa trevliga bord. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag är 188 cm lång och sitter utmärkt bak i 7-serien, fast jag ska erkänna att det sker väldigt sällan. Visst stjäl borden lite utrymme men jag har aldrig hört någon som klagat. Jag föredrar istället annan livsviktig utrustning som Navigator, pdc, xenon, el infällbara speglar, dubbelglas, rattvärme, konturstolar etc Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Sahlsten. Jodå, man sitter bra bak i en E38 7-serie. Men, den har inte så förbålt gott om benutrymme. Sitter jag i framsätet på min 740iL och justera sätet som jag vill ha det, ganska långt ned och behagligt tillbakalutad (inte 18år och F1-wannabe då...) så blir det inte alls så himla generöst benutrymme i baksätet längre, och då är jag bara 178 lång. På en vanlig icke L så blir det närmast lite trångt för bena bak om det sitter en stor eller lite lång kille i framsätet och har stolen som han vill. Jag kan givetvis sitta lite mer upprätt och med lite mer krökta ben i framsätet, vilket genast ökar på utrymmet där bak väsentligt. Men, så får ju alltså någon antingen fram eller bak göra avkall på utrymme eller sittställning. Kör jag däremot far och mor i baksätet så blir det plötsligt väldigt rymligt, i synnerhet om jag kör fram och rätar upp framstolarna en smula. Då blir det nästan torgskräck där bak för mina båda småväxta föräldrar :) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Låter bra, får jag fråga varför du har gummimatta på förarsidan och velour på passagerarsidan? Sedan saknas väl ramen till 16:9-navin också? Fin bil i övrigt ;-) Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Sorry "Sahlsten" och Dr Öronsus; Krigar Ni eller är det bara jag som tycker det? Här är vi väl bara vänner som hjälper varann till var och ens förmåga; Naturligtvis med egna åsikter och sympatier, men..... Kör "Kriget" på Power-post och meddela vinnaren här sedan! Kul att se vad Ni enas om? Kan det bli en BMW? /S |
|
|
Inget krig här inte, jag väntar på svar om det blir 728 eller 750. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Sahlsten. Jag brukar lägga in en gummimatta på förarsidan om väderlek och andra omständigheter gör att det finns risk för att dra in skit på velourmattorna. Glömde bort att lyfta ut gummimattan när jag skulle fota bilen. Har original velourmattor i hela tiden och lägger bara gummimattan/mattor ovanpå de gånger det behövs. Har oftast gummimattorna med i bagaget liggandes uppe på reservhjulet under golvet. Har även skaffat ett extra set med nya velourmattor så man har om originalen skulle bli solkiga. Ramen runt 16:9 fattas på de bilderna därför att jag då just monterat 16:9 och ramen hade inte kommit hem än. Den sitter där nu. För att i alla fall en lite smula knyta an till topic i tråden, så är det en 728:as fel att jag als skaffade mig en 7:a. Hade klurat lite på dessa bilar och när en bekant hade en 728, tämligen bedagad, så dristade jag mig till en provtur. Blev mäkta förvånad att biluslingen kunde kännas så pass bra på vägen och lyxig trots att den var en rätt ärrad och högmilad krigare. Så det gav mersmak och jag började kika än mer på E38 7:or. Jag var dock aldrig intresserad av att skaffa en "snikig" 728, utan hade redan siktet på de lyxigare 740/750 om jag skulle köpa en stor BMW. Så när så en annan polare visade sig ha skaffat en 740i -95 så hotade jag till mig en provkörning, sen var jag i princip såld på att jag SKULLE ha en 7:a, och då en med så mycket original och extrautrustning som möjligt, välservad och väldokumenterad. Efter lite klurande valde jag bort 12:an till förmån för den i mitt tycke tekniskt bättre och modernare M62TU. Med facit i hand så långt så tror jag att jag lyckades hitta vad jag sökte, även om priset kanske var lite högt, men jag köpte med hjärtat i första hand. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Har varit nöjd med min 728 hittills, visst kunnde den vara lite snabbare och ha mera vrid men tycker ändå det är fullt tillräckligt när man tar kickdown vid omkörningar. Det är ju inte många som anser att 528:or är allt för slöa och det är ju ändå nästan lika tunga bilar. Köpte min bil för komforten och för att jag gillade utsendet på e38, inte för att jag skulle få någon "raket" Positivt är att det går att köra väldigt snålt om man vill, har haft min medelförbrukning nere på 10l/100km flera gånger. Man kan även hitta 728:or som är rätt bra utrustade, min har tex: glaslucka, el rollo och rollo i dörrarna, avbländbara speglar, konturstolar, pdc fram och bak, xenon, bensinvärmare med fjärr, navi, DSP mm. Min bil: Länk |
|
Gemini__ |
"Sitter jag i framsätet på min 740iL och justera sätet som jag vill ha det, ganska långt ned och behagligt tillbakalutad (inte 18år och F1-wannabe då...) så blir det inte alls så himla generöst benutrymme i baksätet längre, och då är jag bara 178 lång." Märkligt att du upplever din vagn så pass trång. Är själv 191.5 cm lång och sitter förvånansvärt bra bakom "mig själv", trots avsaknaden av det extra utrymmet lang-versionen erbjuder. //Thomas |
|
Sjöholm. Det måste vara en av de bättre utrustade 728, trevligt. Gemini. Det är ju bara att titta på bilderna längst ner i länken i min signatur, så får du en uppfattning om hur framstolarna brukar vara inställda. Som du bör se så blir det inte så överjävligt mycket överskott på knäutrymme om den i baksätet är lite lång och inte sitter som en elgaffel utan tillåter sig att sjunka ihop och hasa ned lite. Detta trots att det alltså är en L. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag tackar för svaren Tinnitus. I övrigt tycker jag inte att 728 är en snikbil på något sätt, bara för att det är instegsmodellen i E38-karossen. Det finns exempelvis en del väldigt välutrustade exemplar. Jag har väldigt svårt att tänka mig en större, bättre och billigare bruksbil för de pengarna. Självklart kan man aldrig jämföra 728 med 740, 750 och det förstår jag inte heller varför man ska göra. Om jag kallstartar min 740 och kör de dryga 3 kilometrarna till jobbet har jag en snittförbrukning på ca 2,5 l/mil vilket inte är acceptabelt någonstans. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Gemini__ Ring mig när din 728 är till salu. Det verkar vara ett lågmilat pedantex. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
Gemini__ |
Allt är ju relativt, men tycker det ser ut att vara generöst med utrymme på just dessa bilder. Visst, inte "överjävligt" med plats men ändå. Sak samma, ståndsmässigt åker du iaf. |
|
Gemini__ Hur länge har du haft bilen i din ägo? Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
Gemini__ |
Sahlsten: Ja, absolut. Men har för tillfället inga planer på att avyttra någon av mina bilar. Ang. 728, inte för inte som tidningen Automobil utnämnde just 728:an till "konässörens val". =) |
|
Automobil brukar skriva bra så man får väl lite på dem även denna gång Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
Gemini__ |
Köpte den av min far -07 som i sin tur köpte den -05. |
|
Jag tycker att 728 är en snikbil i första hand just för att de oftast är rätt snikiga. Lite för liten motor till den stora bilen, även om det är en mycket bra motor som trots sin litenhet i den stora bilen gör ett bra jobb och känns piggare än man tror. 728 brukar i 9 fall av 10 vara rätt snikigt utrustade, men det finns uppenbart de som kryssat på ordentligt med extrautrustning. Men, är man ute efter en skapligt stor fet och rätt rymlig och prisvärd kvalitétsvagn, så är en frisk beggad 728 ett svårslaget val. Att den dessutom är rätt bränslesnål vid sansad körning är ju då bara ett plus. Är man dock ute efter en fet lyxvagn för vettiga pengar så går 728 bort och man bör sikta på 740/750 direkt, och gärna då i L-version med diger utrustningslista. Jag skulle tro att man inte ser någon större skillnad i snittförbrukning vid kallstart och de första 3 km körning på en 728 el. 740/750, därför att de flesta bilar oavsett motor ligger väldigt högt i snitt de första kilometrarna vid kallstart, i synnerhet om det dessutom handlar om stadskörning. Jag ska ta några bilder på utrymmet i min L där jag sitter i baksätet som visar exakt hur mycket utrymme det är med framstolarna i olika lägen. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
alain |
Jag ser att han säljer min föredetta 750 och den verkar inte vara i så fin skick som den tid jag hade den, sund tycker jag, jag saknar den. Dr tinnitus: Den jag hade var en 96 och det går inte att jämföra med 99, BMW utvecklades mycket under 3 år. Som jag sa innan, det går inte att jämföra 740 och 750, det är som dag och natt. Ofta pratar du om din bil med långa inläggen (ofta för långa), man vet att din bil snygg och bäst på alla sätt och vis och att du ha svar på allting men det finns andra bil ägare som tycker också att deras bil är underbar men inte utalar inte sig så mycket som du gör! (inget direkt kritik) Det är fler som blir mindre eller mer irriterad. Acceptera andra åsikter utan att lägga på hela tiden sista ord. MVH.((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
alain. Jag trodde detta var ett diskusionsforum, i vilket det är meningen att man ska diskutera? Jag visste heller inte att det fanns någon mall för hus mycket man får skriva om något, eller hur mycket man får skriva om sin bil, eller hur långa inlägg man får skriva. Vissa skriver mest korta "one liners" andra skriver slarvigt eller, vissa skriver lite längre inlägg. Är det verkligen nåt att reta sig så infernaliskt på?? Jag accepterar väl andras åsikter, men måste väl ändå få uttrycka mina egna åsikter? Om någon tycker att en 740i är väldigt rymlig så upplever och tycker han väl det. Men om jag nu tycker att den inte är så rymlig så är väl det lika sant i sig för mig? Vi kanske är olika stora, sitter lite olika, har olika krav? Hur som helst blir väl inte bilen vare sig rymligare eller trängre i verkligheten oavsett om jag tycker den är trång och någon annan tycker den är rymlig? Om nu kanske du och andra retar er så ofta på att jag skriver eller hur jag skriver och vad jag skriver om, så rekommenderar jag er att ta upp detta med Admin för AP och se om ni kan få till en regeländring som gör att jag måste begränsa mitt skrivande i både längd och mäng, samt förbjuder mig att nämna min egen bil. Det blir väl rättvist? Funkar inte det så får ni väl försöka få mig avstängd, om jag nu är så besvärlig och irriterande. Ops, du skrev jag ju långt igen, det får man ju inte fyyy fyyy. Tror jag ska skriva till Admin och ange mig själv för kastrering med slö skridsko som straff för mitt oförlåtliga övertramp.... :) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.