AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
21.061

Tips på riktigt bra vinterbil.

Sida 2 av 3
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag skickade J.Bromans inlägg till polaren via mail.
Det var precis sådant som han inte vill vara med om då
han kör mycket bil sena kvällar och nattetid (skiftarbete).

Intresset för Audin svalnade.
Nu ska han kika lite på en XC70 samt en Mitsubishi Pajero Wagon...
fortsättning följer antar jag.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Vad tror ni om den här?

Länk!

Den står i hans hemtrakter och den ska han kika på om inte
Mitsubishi eller Volvon håller måttet.

/L
J.Lindström
Tacka vet jag min Volvo 244-82:a med B23A-motor som kallstartade utan minsta problem då det var -41 grader uppe i Arvidsjaur den kalla vintern 98-99...nåväl, nu var det ju en nyare bil som sagt, så då kan jag rekommendera Volvo XC70 bensin eller diesel...väldigt vanliga bilar där uppe, av en bekommen anledning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vevhusventilationsproblemen på Allroad finns på 2,7T bensinturbon. Dieseln är inte alls drabbad på samma sätt. Sedan finns ju 4,2an också ;-)

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Vad som helst bara det inte är en XC70, mer lömskt "4X4" beteende får man nog leta efter.

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
OT men vad är det som gör att dieselbilar fungerar dåligt under -28gr?, det har jag aldrig hört om innan.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
HFR, kan ha göra med att det inte finns stift som ger gnista, utan att dieseln tänds av tryck/friktion. Finns ju värmare i moderna dieselbilar men de kanske får lite vatten över huvet under -28 grader. Vet inte om det finns någon exakt gräns, beror väl på märke och modell?

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tranocean: "Den bästa vinterbilen må vara en Saab 9000 CS -92 automat med 15" stålfälgar och dubbdäck, sen köper man aktier med resten av pengarna.

Jävlar vad jag har kört om nya 4x4 Audisar med en sån bil nu när det vart snökaos i Norge. "

Kör du som en idiot eller menar du på fullt allvar att en Saab 9000 skulle vara en bättre vinterbil än en Audi quattro?

Resten av pengarna du tänkte köpa aktier för lär du tyvärr få använda till att laga Saaben...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Nja, en 9000CS tror jag inte kommer på fråga i detta
sammanhang. Man vill inte bli stående vid riksgränsen vid -35 grader med trasig tändkasset.

Men annars viner lagren "förtroendeingivande" från växellådan och man sitter furstligt i 9000.
Och det är ju bra att det är sköna stolar i Saaben för man kan få sitta och vänta länge på Bärgningsjänsten i Abisko ;)

/L

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
HFR:

Det är paraffinet i diesel som kan sätta igen bränslefiltret i sträng kyla: Länk

Mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En Ryssblazer (Lada Niva 4x4) utrustad med acetylentub i skuffen för kallstarter under -40°C är ett vinterbilsliv utprovat i Sibirien :)

Angående paraffinproblem hörde jag från en svensk lastbilschaufför som for till något köldhål i Ryssland. Ju närmare sitt mål han kom desto sämre gick lastbilen. Riktigt trött i backarna och kallt började det bli i hytten. Vid stället han skulle lossa visade det sig vara ca -50°C (temp. mätaren i lastblien hade väl gått utanför limit för länge sedan). Han fick åka in och parkera i ett "värmetält" med -20°C och tanka någon sorts diesel med riktigt bra köldegenskaper som bilen blev att gå riktigt bra på.
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Vilken bil det än blir så komplettera med assistansförsäkring om inte nonstopgaranti ingår. För då blir man i alla fall hämtad och får bilen bärgad om den stannar. Kan tänka mej det blir dyrt från egen kassa om det är långa avstånd.
Om man blir stående och får vänta länge så vore väl bränsledriven kupevärmare en bra utrustn.detalj. Varma kläder värmeljus tändstickor är annat att ha med sej.

Subaru låter nog som ett av dom bättre bilvalen tycker jag. Men vad blir det för bil tro?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror också på Subaru och med de pengarna blir det ju en ganska ny bil.
En Legacy eller Legacy Outback räcker nog långt vad gäller framkomlighet då Subarus fyrhjulsdrift verkar jobba riktigt smart för att fördela drivningen.
Vill man pulsa i lite djupare snö kanske Forrester är ett alternativ.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Fått mail nu.
Det blev en Mitsubishi Pajero Wagon.
Fick ett kortfattat SMS (j...a Norrlänning) så jag vet inte vad han gav för den eller mer info.

Ska maila honom på datorn och se om han svarar ikväll.
Han sitter väl hos Mitsubishihandlaren och blir blåst nu på fredagseftermiddagen.

Men Pajero Wagon är väl en skaplig vinterbil det med?

/L
Transocean
Crille:

Tranocean: "Den bästa vinterbilen må vara en Saab 9000 CS -92 automat med 15" stålfälgar och dubbdäck, sen köper man aktier med resten av pengarna.

Jävlar vad jag har kört om nya 4x4 Audisar med en sån bil nu när det vart snökaos i Norge. "

Kör du som en idiot eller menar du på fullt allvar att en Saab 9000 skulle vara en bättre vinterbil än en Audi quattro?

Resten av pengarna du tänkte köpa aktier för lär du tyvärr få använda till att laga Saaben... IP: ...[.5

Jo, den sitter som en quattro...man skall inte underskatta en äkta Saab!

Leffo:

Tändkassetten rök i fjor så det sitter en ny kassett på våran...och en beggad reservkassett i skuffen...inga problem vid riksgränsen således med den bilen.

Har haft 3 Saab 9000 och reparationsnotan för alla tre understiger ett års underhållskostnad på 530:n.
Gemini__
Leffo: Tycker det är ett bra alt. Du får väl försöka luska lite i hur mycket han gav och vilken årsmodell t ex.

Mvh:
Thomas
Transocean
Pajero Wagon? Den långa varianten är ok, den korta är inte kul! Tunna Japs-dörrar och massa japs-plast, en vi hade på flygplatsen (3.0 V6) drog 3 liter per mil och säkert lika mycket olja, motorras...men inte blev det bättre efter motorbyte...framkomligheten var dock bra.
Transocean:

Är du dum eller spelar du bara herr bakom?
Menar du på fullaste allvar att du jämför en gammal sketen saab 9000 mot audi quattro i snöväglag?

Allroaden fungerar annars alldeles utmärkt i dålig terräng, jag har en själv som till och med min sambo ger sig ut på snöiga små skogsvägar ensam med, detta säger väl en del.
J.Lindström
Bunf:

Lugn, han måste bara retas annars vore det konstigt om han menar allvar...självklart har INTE en Saab 9000 någon chans mot en Audi Allroad på dåligt väglag, eller för den delen vilen fyrahjulsdriven bil som helst.
Det är ju som att påstå att en Volvo 245 har bättre framkomlighet än en Audi Allroad....sannolikhet=0 med andra ord.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.