AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
21.062

Tips på riktigt bra vinterbil.

Sida 1 av 3
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Hej!
Jag har en bekant (Norrlänning, Abisko/Kiruna) som ska byta bil, då han tröttnat på sin
nuvarande Strul Galant kombi. Har ni några tips på en riktigt bra vinterbil.
Då menar jag en som man kan lita på i minus 30 grader på ödsliga Norrlandsvägar
med hela familjen i. Han har ledsnat på bilar där man bryter av blinkersspak på grund av plast som
inte tål kyla, vindrutetorkare som är odugliga i minus 10 grader, taskig värme, dålig väghållning i vinterföre. osv. osv.

Har ni några tips på riktigt bra bilval utifrån hans perspektiv.
Han tänker lägga runt 210-250.000 på en lätt beggad (c:a 1-1,5 år gammal bil)
Obs! han är inte ute efter några sportbilar nu, utan en riktig KVALITETS bil med god framkomlighet, som tål extrem kyla och inte sviker.

/L
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oj, finns det så nya driftsäkra bilar idag?
Jag skulle tro att en nyare Subaru Legacy eller Forrester passar bra där uppe, men har iunga egna erfarenheter.

Det mest driftsäkra för mig är en fräsch Merca W123 diesel med motorvärmare. Finns varken plast eller elektronik som kan strejka.
Man får en fin för runt 20´ sen kan man lägga de övrig 180´ på ett varmgarage om man vill ;)
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Smart förslag men klarar den extrem kyla? Hade själv en kompaktmerca en gång men den gick inte om det var -28gr för dieseln paraffinerade då.

Och vill man åka säkert kansek antisladd inte är så dumt om man ska köra bakhjulsdrivet?

Bilar skulle vara som flygplan, man köper en bil sen kan man uppdatera den hela tiden. Tex Jumbojetplanen funkar fortfarande.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Hur är framkomligheten och värmen i en tjugo år gammal Mercedes?
Pratade med honom nyss via mail och han håller på att titta på en Audi Allroad just nu.
Håller dom måttet?

Gemini__
Rent spontant kommer jag att tänka på en Nissan Patrol el. likn. när jag läser de önskemål som läggs fram. En vagn som inger förtroende. Eller vill han inte löpa hela linan ut eller?
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jo, jag tipsade om dessa vagnar också bla. Landcruiser.
Men han tyckte dom blev lite väl stora, men han avfärdade dom inte.
Vi får väl se när jag får mail efter provkörningen av Audin.

Undrar hur värmen är i Nissan Patrol diesel, någon som vet?
Karossen är ganska stor och däruppe krävs det rejäla värmepaket
om inte bilresorna skall vara ett ständigt småhuttrande.

/L
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
4WD, Japanskt låter vettigast ur driftsäkerhetssynpunkt.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En Allroad är iofs en bra bil, men den blir en ganska gammal för de pengarna.

En A4 quattro 07-08 är en jäkligt beprövad modell som fås runt 200´, sedan skulle jag kosta på mig en parkeringsvärmare och ett batteri med jäkligt bra kräm.

Trodde alla körde Audi quattro i Norrland? =)
Gemini__
Ja, jag kan inte påstå att jag befann mig längre stunder i extrem kyla t ex (min far ägde just en Nissan Patrol 3.0:a när jag bodde hemma). Men de stunder då det trots allt var kallt upplevde jag inte att värmepaketet var underdimensionerat. Audi Allroad är kanonfina vagnar, ingen tvekan om den saken. Men i detta fall ställer jag mig lite tveksam till att det är det bästa alt.

Vi får se vad han väljer. ;-)
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Hej! Skulle faktiskt rekommendera en Volvo xc70. Går man på "facelift" versionen efter 05 så har du ju haldex systemet som är beprövat, den fina D5:an som är pålitlig, ett värmepaket som få bilar slår och en stabil väghållning, familjen får plats utan problem. Läs gärna vintertester från diverse biltidningar så ligger volvo i topp, inte så lustigt med tanke på att mycket av utvecklingen sker i vårt kalla klimat. I den prisklassen han ligger på så får man en 07:a med få mil på mätaren.
J.
24
J.Broman
Volkswagen Golf -10
Audi allroad är nog ingen höjdaridé om man planerar att köra där det är väldigt kallt och starta utan motorvärmare. Har själv en Audi a6 Avant 2,7T Quattro -02, som har/kan ha samma motor som Allroaden och är konstruerad på samma sätt. I helgen när jag var uppe i Umeå frös först vevhusventialtionen, med vitrök, dålig lukt och ryck vid gaspådrag som följd. Några dagar senare varnade den också för låg oljenivå, något som jag tror berodde på detta. När jag skulle hemåt på söndagen i snöstorm lade vindrutetorkarmotorerna av helt. Inte bra när snön lägger sig som ett täcke på vindrutan vid trafikljusen. Efter lite upptining i en tvätthall funkade de igen, för att sedan återigen lägga av när de kallnade. Temperaturen var konstant runt -15 denna helg.

Detta kanske inte är signifikativt för modellen, och mitt ex har gått i stockholmsområdet under hela sin existens i övrigt, och har väl därför aldrig varit med om några lägre temperaturer än -1,5 och slask. Men det känns som ett dumt val om man kräver en väldigt driftsäker bil, då båda dessa fel är rent temperaturrelaterade och faktiskt allvarliga om man står mitt i Lappland en natt i -30.

Men bilen är superfin att köra på vintern. Fyrhjulsdriften gjorde att man faktiskt kunde använda omkörningsfilen på 2+1-vägarna när det snöat som värst. Dock gör man ogärna detta om man inte kan se ut genom vindrutan.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Kan en BMW X3 vara lämplig kanske? För långfärd borde 2.0i eller 2.0D vara tillräckliga. Modellår 2006 tycks kosta från en bra bit under 200000.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Typ denna?

Länk
Transocean
Den bästa vinterbilen må vara en Saab 9000 CS -92 automat med 15" stålfälgar och dubbdäck, sen köper man aktier med resten av pengarna.

Jävlar vad jag har kört om nya 4x4 Audisar med en sån bil nu när det vart snökaos i Norge.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
En Toyota Rav4 eller Honda CR-V kanske?
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Länk
Kanske lite för gammal och lite för dyr men ojoj vilken vinterbil. Hade jag bott så långt upp i landet hade jag inte tvekat! Har faktiskt kört en hel del mil med disco3 och den levererar oavsett årstid.
Enda minuset är bränsleförbrukningen.
Grym komfort och faktiskt inte så tokigt ihopskruvad som dom flesta tror.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
provar igen..
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Subaru Legacy (Outback kanske till och med)
Audi A6 Quattro 2,4 eller 3,2 05->
Volvo XC70 -05>
BMW X3 och X5
Mercedes ML 350
Saab 9-3 XWD (kanske för liten?)

finns ju hur mycket kul som helst kring 250k

Skulle direkt spola bilar med olika varianter på "automatisk 4WD" ( Haldex, RT4WD etc etc) till förmån för bilar som driver hela tiden.
Hade det innan och det funkade bra tyckte jag MEN skillnaden mot en 4Wd bil som driver på alla fyra hela tiden är ENORM
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Lamborghini LM 002
Länk
Okej,lite dyrare än plannerat.Men han skulle iallafall få Norrlands häftigaste bil. En Italiensk kan iofs va lite bångstyrig i kylan.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Audi A4 2.0TFSI Quattro - perfekt bil, som går mycket bra. Dessutom väldigt felfri under de sista åren innan nya modellen kom.

Annars kanske en A4 2.0TDI Quattro, men med -30 grader känns bensin bättre.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.