|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej halloj, Först och främst grattis till valet, det låter riktigt trevligt! 2-4 gånger per år räcker vid de flesta fallen, d.v.s upp till 1500 mil/år. Mycket om lädervård handlar också om känsla, det ska inte kännas "torrt" eller "mindre mjukt". Det är svårt att förklara känslan, lite som att beskriva en nyvaxad bil fast svårare;) Märker man att bilen rullar mer, så kan man öka på antalet behandlingar. Huruvida vilka lädervårdsprodukter man använder är omöjligt att specificera, eftersom det finns många bra alternativ. BMW´s egna har fått bra kritik, men den har jag själv inte provat (då jag har medel sedan tidigare). Annars kan jag rekommendera 3 andra alternativ som jag har erfarenhet av och som håller en mycket god kvalitet. * Leathermaster´s bilkit. (se: www.leathermaster.se produkter & tjänster/läder-vardaglig skötsel/övrigt) Finns på exempelvis Svenska hem, annars se www.leathermaster.se/återförsäljare. Detta är ett mycket bra paket som innehåller det som behövs för att göra rent/återinfetta lädret vid normalt underhåll. Till min stora glädje såg jag att de nyligen har släppt en produkt mot jeansutfällning som heter: Jeans Dye Remover Kit. Nu har jag som sagt inte sett den innan, så läs instruktionerna noga eftersom vi kan förutsätta att det är starka grejer! * Meguiars Rich leather , cleaner & conditioner (Finns på Micro exempelvis) Ett bra medel som innehåller cleaner. Jag personligen använder det i kombination med Leathermasters softcleaner, eftersom Meguiars inte har någon egen cleaner. (Softcleanern finns i paketet "Leather cleaning and protection", som fungerar på soffan likväl som bilen) Meguiars produkt är bra och fyller sin funktion. Vid påförsel av denna funkar en sönderklippt skumgummisvamp ypperligt, samt en gammal t-shirt att torka av överflöd med. * Guardian Guardian verkar ha minskat som företag i Sverige, kanske beroende på att de var bra men aningen för dyra. De hade lädervårdsprodukter som var lättarbetade och höll måttet. Vad jag vet bör Malmöbor kunna finna det på Ilva-butiken i Svågertorp. För övrigt, ni som testar BMW´s egna kanske vill komplettera detta sammandrag? Det verkar som att tråden fick bra fart och att många berörs:) Trevlig helg allihopa och tack för intressant utbyte av idéer! Hej hej! |
|
|
ljus skinnklädsel kan vara snygg, men just beige har jag svårt för. tycker det skär sig lite mot det mesta men ska man välja så är det väl att det ska kontrastera som tidigare har nämnts. alltså mörkt och helst svart då skär det sig inte. dessutom tycker jag att det känns lite amerikanskt och det är inte positivt ur min synpunkt. om man ska ha beige klädsel så ska det ju som flera tidigare skrivit andas lyx och därmed platsar det i motsvarande serie förslagsvis 7-serien. att ha det i en 3-serie känns mindre lyckat. en lyxig bil där beige kändes mer rätt än någonsin var i E3 3.0 L. fick förmånen att uppleva detta för några år sedan. och angående att gamla ljusa skinnklädslar skulle stå sig håller jag inte med tycker oftast att det är tvärtom. ljusgrått gillar jag mer och detta även med mer lyxfaktor alltså förslagsvis 7-serie eller åtminstone 5-serie. men det är ju ändå lite sportigare så det är mer ok än beiget om man väljer detta i annan serie. jag gillar svart inredning till svart bil. har det nu men om jag hade fått välja färg själv hade det blivit boston terra kombinerat med titansilver metallic. då förslagsvis på en 125i coupé. mina åsikter är som vanligt högst subjektiva som de är för alla andra. |
|
|
Vilken färg på innerklädseln beror ju lite på bilens övriga spec tycker jag. Eller inriktning kan man väl säga. Sport eller lyx/flärd. Sport tycker jag bör ha svart läderklädsel med lyx/flärd bör ha ljus, om det sen är "vit" beige eller ljusgrå det beror lite på bilens exteriörfärg. Som många redan sagt så är det väldigt snyggt med mörkblå eller mörkgröna bilar och ljusa inredningar fast det ser lite märkligt ut om man samtidigt valt M-paketet. Mörk ute och ljus inne är lite engelsk herrklubb och dessa brukar vara lite laid-back :-) Min är svart ute och svart inne och har M-pkt. Det har jag haft på flera bilar och det är snyggt. Ibland kan dock det svarta inne göra bilen lite väl murrig men nu är det lätt avhjälpt på min nuvarande :-) Ang skötseln så har jag haft två barn som inte tyckt om att åka bil nåt nämnvärt = spytt en del och då är det alltid att föredra läderklädsel. Så mycket enklare att tvätta av. Tänk på att rengöra bältena bara. Har prövat BMWs gucka och Meguiars och är nöjd med bägge. När bilen är på Ditec får dom smörja in klädseln med och deras medel, som jag inte vet vad det är för nåt, är oxå mycket bra. Även om man kommer långt med sina egna små fingrar är det nog en bra idé att lämna bort sin bil ett proffs då och då eftersom dom har andra möjligheter till djuprengöring. Bara för att hålla det snyggt och fräscht och lukta gott så länge som möjligt. Vilken färg bilen sen får, ute eller inne, det är det ju bara den personliga smaken som avgör och det finns inget rätt eller fel där. Så länge man själv är nöjd så är det gott. Dock har man sett personliga smaker som man undrar över.... Har sett en med lila klädsel!!! En sak är däremot säker att jag alltid kommer att föredra och köpa bilar med läderklädsel, om inte annat så för den härliga känslans skull :-) Niklas Fransosen |
|
| När jag får hem bilen (kring nästa helg) med grått skinn så kommer jag att dyka in till Ditec så att dom får kolla in den och göra sin grej med bilen, både in- och utvändigt. Det brukar underlätta mitt eget arbete med bilen under en lång period. | |
| I princip alla jeans som säljs idag är förtvättade, så risken för avfärgning är liten. | |
| Glömde förresten att posta länken till bilannonsen: Länk! | |
| det var ju den du länkade till tidigare. jag tycker att det blir lite väl mycket grått. men e90 är ju rätt gråtråkiga ändå. | |
| Jo, det var precis samma länk, men nu med bisatsen att det är den specifika bilen jag är spekulant på. Håller med om att det är gråvarning, men å andra sidan kanske den blir smutsbrun i skohöjd när man tar in barnen i bilen ;-) | |
|
Hej, såg den här gamla tråden och villa bara fylla på lite; för ett år sedan köpte vi en Sharan med mörkgrå exteriör och beige läder/alcantara interiör. Funkar hur bra som helst med tre kids, lätt att hålla rent och vanlig smuts/damm stör nästan mindre än när inredningen är svart. Dessutom är det ljust och skönt inne i bilen. Rekommenderas starkt! /m |
|
| Men alcantara är väl generellt mer lättskött än skinn? Det är väl endast att dammsuga och torka av så håller det sig "nytt". Så var det i alla fall på min tidigare E91 med alcantara/tyg. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.