AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.125

Beige skinnklädsel -ett nono med barn?

Sida 1 av 4
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Jag funderar på om ljusare skinn, som exempelvis

Länk

funkar med barn. Är det förresten kulören "beige" vi ser i bilden? Sänker detta andrahandsvärdet på bilen eller tvärtom? Kanske spelar det ingen roll?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, det är klart att ljus klädsel funkar med barn så länge de inte går omkring med smutsiga skor på sätena. Värre med mattor etc på vintern men det funkar om man städar bilen 1 gg/vecka. /M
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
tegel:

Tackar för input. Pratade precis med en kille på ett rekond-företag som hävdade att kanske man ångrade sig om man köpte ljus skinnklädsel, då jeans etc har förmågan att missfärga skinnet. Kanske får börja köra med beiga skinnbrallor. ;-)
ne
161
nellis
320i coupe-97,facelift.
Om man kan välja så svart enda rätta,hur rädd du än är om skinnet blir det fult med tiden.
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej,

Har förflutet inom heminredningsbranschen, med läder som specialitet. Mitt råd är som följer: Väljer du läder så VÅRDA det! Om du tvättar lädret och sedan återfuktar det med jämna intervaller så är jeans på beige klädsel inget problem. Tyvärr är det allt för många som säger "ja, visst" när de står i butiken men likväl låter bli att sköta det p.g.a. lathet eller "tidsbrist". Ur mitt perspektiv finns det inget bättre material som klädsel än läder! Vissa textilier kan bli nopprigt på kort tid, ett problem som exempelvis Renault har haft. Detta slipper du med läder, samt att du får en makalös slitstyrka. Har själv läderklädsel i min bil (dock svart) och kör ca 1500-2000 mil om året. Jag brukar försöka vårda mitt var annan månad, då känslan i lädret förhöjs och risk för urtorkning minskar. Är du i valet och kvalet kan du kika in på www.leathermaster.se , då de är ett Svenskt företag med fantastiska lädervårdsprodukter. Dessa säljs på bl.a. Svenska hem. Mio har en variant som för mig ser identisk ut, men har Mio som varunamn. Titta även på deras fläckguide som visar hur du kan gå åt eventuella problem.

Lycka till!

Hälsningar/ Peter
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ett ovårdat stelt skinn sliter på trådarna i sömmarna och rätt som det är..ritsch!! Nej tvätta, smeta och smörj som Peter säger så är skinn suveränt. Har det inte nu, men har haft.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
tycker att det är ett nono men av den anledningen att det är så fult.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror nog beige blir bra, men välj annan interiörlist-färg än grå i sånna fall... =)

Mvh Johan
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Jag har beige sportstolar i skinn på min E61 och åkte runt med nya blåeans vilket lämnade ett avtryck av en välformad rumpa på sätet. Lämnade in bilen på rekond härförleden, och av missfärgningen syns nu inte ett spår. Efter drygt 5000 mil ser stolarna fortfarande ut som nya!

Lyckligtvis smorde jag in stolarna i september när jag köpte bilen, vilket förmodligen skyddat lädret något. Så jag instämmer med föregående skribenter: Se till att ha välsmort läder, så fastnar inte skiten!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har beige skinn i min nuvarande bil, jag hade det i min förra och i min bil dessförinnan hade jag ljusgrå skinnklädsel. Jag har haft barn i alla dessa bilar. Min skinnklädsel rengörs och smörjs någorlunda regelbundet och den har hållit sig väldigt fräsch i alla tre bilarna.
Jag skulle aldrig välja svart skinn eftersom jag HATAR mörk interiör. Många har hävdat att ljust skinn snabbare ser slitet ut, men det är inget som jag märkt under snart 12 år som förälder och 9 år som ägare till bilar med ljus skinnklädsel. Om jag eventuellt måste lägga några extra timmar per år på interörvård så är det värt det. Jag värdesätter en snygg, fräsch och ren interiör mycket högre än en snygg exteriör.
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Vissa typer av fläckar syns på ljust läder, men det glöms gärna bort att även mörkt läder kan få fläckar. Min kusin har en V70 med ljust läder som är från-99, men ser fortfarande exemplariskt ut. Sköter man inte läder alls så skulle jag avråda från ljust läder, men lägger man 20´ extra på en bil bör ju något intresse av att vårda det finnas?
No
5.161
Nockenwelle
Precis, vitsen med att lägga närmare 20 000 på skinnklädseln är väl att få en snyggare interiör och en interiör som inte vårdas ser ful ut oavsett kulör.
Min favokomb är mörkblå exteriör samt beige läder. Kanon. En ljus insida är välkomnande. Ja, barn gillar läder och slitstyrkan är mkt bättre än tyg. Så svaret är: YES!
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
kan väl tillägga att jag endast haft svart halvskinn förut, och har därmed noll erfarenhet av ljusa skinnslag. Måste tacka för all värdefull info!
No
5.161
Nockenwelle
Om du tänker speca en E9X med beige skinnklädsel kan jag rekommendera högblanksvarta interiörlister. Jag valde ursprungligen finslipad alu, men tröttnade efter ett tag och skaffade blanksvarta. Det kontrasterar fint mot den ljusa klädseln. Men det är naturligtvis en smaksak.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Om man tar det klassiska "blåjeans-problemet"; när ni säger att lädret behöver vara insmort för att inte skiten (färgen från jeansen) ska fastna, menar ni då insmort så pass att lädret nästan känns kladdigt?

Jag hade grått skinn i toppskick i min e39a för några år sedan, och det var toppen, lätt att hålla rent och kändes riktigt premium. Men jag använder nästan aldrig blåjeans, ska tilläggas.
No
5.161
Nockenwelle
När skinnet är nyinsmort känns det lite halare, men absolut inte kladdigt. Men jag använder aldrig blåjeans. Resten av famijlen har ibland blåjeans, men de sitter ju inte alls lika ofta i bilen som jag gör.
da
101
danielbas
318i Touring -09
Problemet med blåjeans kan väl ändå bara gälla när brallorna är sprillans nya och otvättade? Har aldrig haft ett par jeans som färgat av sig efter att de är tvättade. Vilket jag gör så fort de är köpta...

mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Jag har likadan beige inredning i min bil som på bilden.. Gnodde av förarsätet med turtle skinnrekond när jag köpte bilen för ca 1 år sen.
Jag var lite skeptisk till ljus inredning så jag kör motocross och även jobbar som mekaniker (kör ibland bilen med smutsiga kläder) men otroligt nog
så har inte sätena blivit de minsta smutsiga, de är som nya:-) Skinnet verkar vara väldigt smutsavvisande på något sätt.

Trivs väldigt bra med färgen och det ger en grym lyxkänsla ihop med ädelträpaneler. Och bilen är diamantsvart och det passar väldigt bra ihop. I mina andra bil (audi S4) är det svart skinnklädsel med kolfiberpaneler och det ger ett mer stelt och tråkigt intryck. Ex.vis ferrari o jaguar använder sig ju mycket av denna beigea färg och de är så jäkla snyggt o lyxigt på samma gång!
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
skrev lite fel:
Ska ju vara: FÖR JAG KÖR MOTOCROSS.....

enda nackdelen med skinn är att det är ganska kallt om rumpan innan
sätesvärmaren har värmt upp sätet...Vintertid får man ha ett sittunderlag annars kommer väl prostataproblemen som ett brev på posten.
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej halloj,

Apropå huruvida blåjeans ger utfällningar efter tvätt, så är jag relativt säker på att de faktiskt gör det MEN långt ifrån samma omfattning som nya otvättade. Jag är väldigt säker på att blåjeans är en marginell risk ur fläcksynpunkt. Huruvida hur mycket lädervårdsmedel man ska bruka är svår att säga, men en tumregel är att när allt är klart ska det inte kännas kladdigt efter 10 minuter. Känns det kladdigt har man använt för mycket medel, vilket kan resultera i att lädret härsknar. En jämförelse man kan göra är "händer när det är vinter": Säg att man inte smörjer in händerna under vintern. Vad som händer blir ju som bekant att händerna torkar och att man får köldsprickor som svider. Principen är identisk med läder!
En kul händelse hände för ca 1 år sedan i min systers bostad. De hade precis köpt sandfärgade lädersoffor som var jättefina! En morgon hade deras lillgrabb hittat en tuschpenna och satt sin personliga prägel på soffan. Min syster ringde mig halvt förtvivlad och undrade vad de skulle göra. Jag tipsade om ett medel i en butik, som de skulle köpa. Givetvis var medlet slut och vi bestämde att jag skulle ta med det vid nästa besök. När jag kom på besök ett antal månader senare (de bor i Sthlm, jag i Malmö) så var tuschet nästan borta. Varför? Jo, för att läder andas och är ett naturligt material! Detta är "normalt" för läder, eller snarare inte osannolikt.

Jag är övertygad om att du kan vara helt lugn om du väljer ett ljust läder likväl.

Ha det bra!

Hejs!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.