AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.126

Beige skinnklädsel -ett nono med barn?

Sida 2 av 4
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Tänk att det finns så många fler än mig som tycker om denna färg på skinnet, det är som "mr.ozz" skriver att det ger en otrolig lyxkänsla.
Allt detta svarta som har varit mer lag än undantag en tid nu är ju förskräckligt ur utseendesynpunkt, är bilen då också svart så ser det ut som bilen "brunnit".
Trenden kanske börjar att ändras så fler nu vill ha avvikande färg på klädsel mot karossfärg vilket jag välkomnar grymt, återigen som "mr ozz" skriver om Jaguar precis så tycker jag är det optimala när man ändå kostar på skinnklädsel men det kanske fordrar ett visst engagemang mer än om allt köps svart, jag trodde jag hade en mer ovanlig smak idag men det visar sig med glädje att så många fler vill ha en ljus skinnklädsel
mvh Uffe/bildock
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ja, jag tycker också att det ger en "lyxkänsla", vilket passar bra ihop med en BMW.
da
101
danielbas
318i Touring -09
Ska man behandla skinnklädseln DIREKT med t.ex. conditioner när bilen är ny? Får snart en 318i med sadelbrunt skinn.
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Jag har väldigt ljus skinnklädsel i min bil och har inga problem med fläckar, se bilder på min profil.

Ett bra läder är väl "bara" att torka av om det är rätt underhållet jämfört med tyg som kan vara väldigt problematiskt att rengöra. Med små kids måste svart läder vara det ultimata.

På vintern är kalla säten inga problem, värmen kommer på 30 sekunder! I den nya C-klassen jag kör just nu så dröjer sätesvärmen 3 minuter, det kanske beror på att tyget i denna inte tar upp värmen lika bra och därav är det svalare på sommaren?

Mvh
/Tobias
J.B
Du ångrar dig inte med skinn ,, och ljust är så Jäkla snyggt ...

J.B

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag håller med Tobias om att skinn inte är något problem på vintern. Om man har stolsvärmen på medan rutorna skrapas är det varmt för rumpan när man kliver in i bilen. Även om man kör iväg direkt dröjer det inte länge förrän värmen sprider sig genom stolen. Jag upplever att äldre bilar hade segare stolsvärme – och då kanske ryktet om skinnklädselns "kallhet" var mer befogat.
I bakssätet har jag dock inte elvärme ...
Fr
89
Freske
530d xDrive Touring - 2015 m power kit
Har tyvärr ingen tidigare erfarenhet av ljust läderklädsel och barn men tänker skaffa mig.. Min 325d, som kommer snart, är safirsvart med Oyster läder och svarta högglanslister. Tror det blir riktigt sobert och fint.... Vi får väl se hur länge det håller med 3 ungar som kommer campa i baksätet.. ;-) Har haft svart tygklädsel i de senaste bilarna och det går inte att hålla rent det heller...
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Danielbas, absolut det är lämpligt! Följ dock bilens skötselråd, men generellt är att även om bilen är ny så kan stolarna ha tillverkats för "en tids sedan". Således bör de behandlas, samt att du får ett bra grundskydd.

Lycka till med nya bilen:)

Hejs!
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Men vad säger man om denna färg: Länk

Blir det för mycket grått iom att det också är helgrå dörrsidor etc? Vad säger ni människor med god smak?
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Äsch, nu blev det ju fel länk (även om det var läder med på den bilden också)! Här kommer den rätta länken

Länk!
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Personligen tycker jag att den är jättetjusig med! Smaken är som baken, men de ljusa kulörerna är ju ganska tidlösa likväl som svart. Vill du ha en exklusiv känsla verkar det som att du är helt rätt på det:)

Apropå läder så var jag på bilmässan i Göteborg för 1 1/2 (?) år sedan och provsatt "nya" Alfa Romeo. Jag är dålig på deras modellserier, men den var stor som en E46:a. De hade iallafall en sån makalös känsla i lädret, så jag höll på att smälla av! Hade jag haft ett bättre kassaflöde i plånboken så hade jag köpt en p.g.a. helhetskänslan på bilen:) En överflödig parentes som det kallas på fackspråk:)

Hejs!
Visa användare
886
bildock
stofil
Diskussioner om den här sortens ämne intresserar mig så därför dyker det upp inlägg ifrån mig då och då.
Ang. din fråga till "oss med god smak" förstod jag undertonen, det här att välja färg får inte tas alltför allvarligt,för min egen del är svart bil med svart klädsel det enda jag inte skulle trivas med. Därifrån om man väljer mörkgrå eller ljusgrå eller en ljus ton som creme e.t.c det måste vara den personliga smaken som styr, när jag återkommer om det svarta så har det varit som så att väljer jag svart kan ingen säga något för då har jag följt modet , även om jag innerst inne helst skulle vilja ha den där grå inredningen.

För de som är lyckliga nog att köpa en sprillans ny bil är det ju väldans synd att inte ta möjlighetn att välja fritt precis vilken färg jag gillar och i synnerhet om man väljer skinn för 20000 extra så måste det ju var för att det intresserar mig. Men naturligtvis ställs det också högre krav av köparen att gå in för komponeringen färg-klädsel och många kanske bara ska ha bilen "i jobbet" så det spelar ingen roll.

Men återigen för den genuine köparen som går in för sitt köp kan ju här skräddarsy lack-klädsel och det är där jag vill trycka på att använda sig av den möjligheten lite mer än som det varit , sedan vilken färg det blir på klädseln är absolut upp till köparens tycke och smak, men jag tycker mig se ett ökat intresse för att gå ifrån det svarta nu, och jag gläds. Problemet för mig består och kan vara lite svårt för jag handlar endast begagnat men svart invändigt ...nej då avstår det köpet, mitt tips köp med hjärtat, det du gillar!

mvh Uffe/bildock

st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Tack för allt engagemang i denna fråga. Som bildock mycket riktigt påpekar bör givetvis den personliga smaken styra. Dock handlar även undertecknad begagnat och begränsar därmed sitt handlingsutrymme. Sedan består familjen av flera viljor, och jag tycker att alla sakliga samt estetiska argument som presenteras här är mycket givande. Tycker att det grå skinnet passar utmärkt mot de svarta listerna, men hade önskat ett mörkt golv samt mörka undre dörrhalvor för att undvika risken för grått överslag.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
en reflektion; hur kommer det sig att de vita ljus-ljusbeiga läderklädslar man ser i bilar som är 10-15år gamla alltid ser för jäkla risiga ut? kan det förklaras helt med dåligt underhåll? konstigt att man aldrig sett/ser fräscha äldre ljusa läderklädslar.

Även om det går att hålla ljust skinn fräscht, är det ändå så att vitt/mycket ljust skinn ändå ÄR extra känsligt?

Jag tycker personligen att tex ovan nämnda Oyster-klädseln till E90in är helt underbart läcker (speciellt med tanke på att "nederdelen" av interiören blir prakiskt svart); dock är ju Oyster-lädret som bekant väldigt ljust; tror ni att den kan vara i riskzonen för att hamna i vit-läder-fällan om ~10-15år?

Ska man ha kvar bilen Länge så är det ju en fråga att ta ställning till.

Peterjarvelid> enligt dina erfarenheter; vilket är lättast att hålla "missfärgningsfritt" av grått och ljusbeige läder?
Visa användare
886
bildock
jag kan hålla med om att väldigt gamla ljusa klädslar ser inte fräscha ut, men jag tror inte kunskapen om dess skötsel fanns på samma sätt då. Jag tror att skinnet är färgat och när spricker i ytan så kommer det mörka fram i vecken men lite av det märks också i en mörkare klädsel.

Om man tittar på dagens BMW:s skinn så verkar dessa mycket mjuka och fina så med alla skötselråd som framkommit både av proffs och oss amatörer här på forumet så verkar som det klarar sig riktigt bra, ja t.o.m. någon som själv hade en äldre klädsel och den lär ju vara fin än idag.

Jag måste få inflika här också det beror på vad man har bilen till, familjebil eller hobbybil eller arbetsbil, det kan vara avgörande faktor, om jag talar för mig själv så blev det nog något åt det grå hållet för en familjebil, och ljusare för hobbybilen
mvh Uffe/bildock
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej på er!

HFR: En mycket bra fråga! Jag kan dessvärre inte säga vare sig det ena eller det andra. De ligger "så nära" varandra kulörmässigt. Om jag skulle vara tvungen att välja en skulle jag säga att det blir ljusgrå. Det bygger jag på exempelvis jeans etc. Men som sagt, de ligger så nära varandra. Fett kan även förstärka det gula i beige och ge de mörkare fläckarna. Det finns också så kolosalt många bra medel på markanden som gör att det mesta går att åtgärda. Det finns fettbortagningsmedel, stain removers, bläckborttagningsmedel m.m.

Må väl!

Hej hej!
st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
En varning för de klädselskydd som någon av barnstolstillverkarna saluför! Då min fru hämtade son nya bil passade vi på att köpa nya svarta "underlägg" vars syfte är att skydda sätet från stolar och barnskor. Efter några månader upptäckte vi att de hade färgat av sig på det ljusa skinnet på de punkter där barnstolen låg an mot sätet. Dessa fläckar har inte recondfirman lyckats ta bort utan är permanenta.
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
steaman:

Det vaar mycket värdefull information! Tipset är alltså att lägga en frottéhandduk e.d. under detta skoskydd.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, en ny svart frottéhandduk ;)
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Hähä, ja, en svart ny handduk, eller kanske ett par otvättade nya jeans kan vara något att lägga emellan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.