|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Manuellt helt klart, automat känns för mycket Mercedes. Det är mycket roligare att köra en bil aktivt med manuell låda. Har kört rätt många 335:or både manuella o automat och den manuella känns roligare, man ska köra bilen inte åka med! |
|
| I var och varannan tråd är det nån som tror sig veta vilka faktorer som påverkar andrahandsvärdet utan att ha minsta belägg. Mitt råd välj det som känns bäst för dig. | |
|
kan ju iofs inte skilja super mkt på 2:a handsvärdet väl ? men skit samma , inte det det handlar om nu :) haha ... roligt att ni tog upp det iaf ... jag vet inte vilket som känns bäst för mig för jag har inte provat denna bil :( finns ju typ INGEN som har den inne någonstans så man kan prova ... ska in på den lokala handlaren igen imorgon och se om han kan vaska fram någonting från någonstans så man får prova den ... bör han väl lösa tycker man :) |
|
|
Tigerdejan: Bensin= Manuell Diesel= automat Har du vägarna förbi får du prova min diesel:-) //Stefan |
|
|
Har haft en 335a med manuell låda i 2 år,visst det är skitkul med hjulspinn etc, nackdelen är att släppa turbotrycket när du växlar, nu har 335an inget lag så det är inte ett jätteproblem. Beställde en med dkg som jag får om 6 veckor, har en hög med trim som jag kommer att hänga på, så om du inte har bråttom kan jag lämna en exakt jämförelse då. |
|
| StefanL varför bytte du bort 335 ci till 335dT? Kunde inte familjen få plats i baksätet? Saknar du inte coupén, kombi är ju ändå kombi? | |
|
diesel o bensin är ju inte samma sak :P , men det hade vart intressant att prova en 335 diesel faktiskt :) ingen som bor på västkusten eller södra sverige som har lust att ge mig en tur ? =( vad är DKG låda ? |
|
| Dubbel klutsch gearbox tror jag det betyder, en 7 växlad låda med automatkoppling. | |
| Någon som har en manuell 335i i Östergötland? | |
|
jag har en 335 med Automat. Skulle välja automat igen, tveklöst. Varför sitta och röra i grytan med 300hk och 400Nm... Den låser dessutom upp på alla växlar, inget slir alls.. Gasar man så svarar det direkt. Man kan segdra nere på 13-1400 varv, utan att den växlar ner eller slirar. |
|
|
Du bör fråga dig själv om du ska trimma eller ej. jag antar att en manuell låda klarar mer helt enkelt? Föv rekommenderar jag starkt en automat! =) |
|
| njaaa inte hyper mkt iaf , blir väl bara det vanliga så man kommer upp i 370-390hk eller vad det nu är man får ... steg 1 alltså .... | |
|
Nu har jag inte kört någon 335, men har fått uppfattningen att den motorn passar fint ihop med automatlådan. För den som kör mycket och ofta i stadstrafik med köer tror jag att man uppskattar en automat mer. Personligen känner jag mig mer involverad i en bil med manuell växellåda och hade antagligen valt det alternativet. Jag tror det finns köpare av båda alternativen på andrahands marknaden. Jämför t ex BMW 540 E39 där många verkar vilja köpa med manuell låda begagnade. Utbudet är inte särskilt stort eftersom de flesta förstagångs ägarna valde att utrusta sina bilar med automatlåda. Jag tycker ni ska välja den växellådan som ni uppskattar bäst efter egna preferenser. |
|
|
Jag kör en 335i med automat och är supernöjd med lådan. Denna låda är troligen den bästa konventionella automaten på marknaden. I de flesta avseenden kan det mäta sig bra med en DSG låda plus att den kan växla mjukare. Paddlar på ratten finns om man vill leka. Jag kör mycket storstadstrafik men skulle ända välja automat om jag bodde på landet. Det blir ett annat flyt med automat tycker jag. En bonus är också att automaten gör att jag tror mig vara jävligt duktig på att köra då jag nästan alltid drar ifrån manuella bilar :-) 335i har snabbare acceleration jämfört med manuell tack vare gynsammare utväxling (lägre 1, 2 och 3) och snabb låda plus bibehållet turbotryck under växling Den har också högre utväxling på högsta växlarna vilket ger behagligt låga vartal i komfortfart dvs 160-180 km/h Angående andrahandsvärden så har jag ett bra tips, köp inte en ny bil. Om du vill ha en manuell bil och är beredd att betala nypris så varför inte begagnad E9x M3? Mvh /Tobias |
|
|
nu är det ju ändå så att det skiljer typ 100.000 på en beg m3 och en ny 335 :) sen vill jag inte ha sugmotor heller :) ingenting för mig trots att det är en 8:a ?! attans svårt detta , får kika om han kan dra fram någonting åt mig så jag kan provköra och känna lite :) |
|
|
steaman, Jag fick ett bud på coupen, var bara att sälja. Nya M3:an hade för lång leveranstid så jag beställde en 335d i stället, tänkte jag skulle snålåka ett tag. Dieseln är grym med AC_Schnitzer programvaran. Men just nu vill jag bara få mina bilar sålda så jag kan köpa M3:an jag reserverat. Ingen som behöver en S5:a eller en 335d touring:-) //Stefan |
|
|
En negativ aspekt med automaten är att den inte orkar med ett lika stort vridmomentuttag (ca 500 nm för bibehållen hållbarhet/funktion) som den manuella lådan (kopplingen och lådan skall tydligen orka med upp till 750 nm!). Värt att tänka på vid trimfunderingar. // Thomas |
|
|
Alpina B3 kör med 520+ Nm i vrid så hållbarheten finns det nog god marginal på. Har följt E90post.com där många hårdtrimmar (över 600 Nm) och har aldrig hört om några problem med lådorna. En M3 kan man nog få loss för 500' idag, vilket motsvarar en ny vettigt utrustad E92 335i. Det "smartaste" är nog att köpa loss en begagnad E92 335i för ca 330' och sedan skrämma upp den till 420 hk för 30' - en svårslagen combo för 360'. Du kommer att hänga på en Gallardo upp till 200... Mvh /Tobias |
|
|
Tobias: Jag kan hålla med dig att 335:an är ett bra val som beg. men är man ute efter ett riktigt vasst körinstrument så är M3:an svårslagen. Vi har jämfört 335i coupe, 335d och M3 vid ett antal tillfällen och det är inget snack om vilken bil som ger mest vibbar. Men fina bilar är det i vilket fall som helst. och sen styr självklart pengarna en hel del när man ska välja. //Stefan |
|
|
jo d klart , men sen ska man hitta någon beg till det priset också , har man då en bil man inte kan sälja är det inte så lätt heller faktiskt :( man får en ny 335 för strax över 400 lax så det är helt acceptabelt ... då har jag iofs allt jag behöver utom NAVI och TV , helläder vill jag inte ha ... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.