AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.907

Detta borde va olagligt "mätarfiffel"

Sida 2 av 2
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Nej nej, inte skruvas med mätarställningar i Sverige ;) det finns inte ju :)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Skickade detta till Blocket. Faktiskt så tappar de rejält i anseende hos mig.

"När jag ser en sådan här annons börjar jag fundera över hur seriös Blocket är som annonssajt. Visst, mätarskruvning är inte olagligt, däremot ställer det till stora problem för köpare av skruvade objekt.

Jag har känt en viss trygghet då jag använt er tjänst men inte längre, för vad mer kan finnas om ni släpper in en sådan här avart?
Moral, står inte det på er agenda?

Vänligen
Robert"
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Nu måste ni ju sålla lite i era jämförelser och påståenden.
Knark eller mätarfiffel? Jo det är ju jämförbart....

Så här är det:
Det är INTE olagligt att erbjuda justering av mätaren.
Det är INTE olagligt att justera ner sin mätare.
Det är INTE olagligt att sälja en mätarjusterad bil. Däremot är det olagligt att sälja bilen under förevändning att mätarställningen är samma som det antal mil bilen rullat. Den verksamheten sköter INTE detta företag.
Sluta hetsa upp er över vad firman gör, det är som att gnälla över omoralen hos Systembolaget eller Swedish Match.
Självklart plockar inte blocket bort annonsörer som annonserar fullt legitima tjänster.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
coldhex: Om någon säger till dig att du ska hoppa från en bro gör du det?

Det finns ingen som tvingar en att varken mätarfiffla eller köpa knark.
Alla val är ens egna val.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hubbe325 och Jojje81: Först och främst håller man sig till lagen, vilket Blocket gör då det inte är lagreglerat med fiffel i detta land.
I andra hand lägger man en gräns för vad man moraliskt vill acceptera.
Min gräns och Blockets gräns sammanfaller inte i detta fall.
Jag skulle därmed inte kunna jobba hos en tobaksfabrik heller av samma skäl, hur lagligt det än är.
Sedan håller man på med personbilsförsäljning i samma sällskap. Undrar hur laglydiga de är om man frågar om mätarställning och antal mil bilen rullat är samma sak?
ed
776
edge
520dT M -15
Annonsen verkar vara borta nu iaf...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vad bra, nu sammanfaller min och Blockets moralgräns bättre ;)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Att ni orkar!

Jämföra justering av mätarställning med knarkförsäljning, det var fan bland det dummaste jag hört...

Se till att rapportera varenda annons på Blocket som är mer felaktig än denna, då har ni att göra...

Hoppas ni själva blir tvugna att byta ut erat instrumenthus till ett med felaktig mätarställning. Fan ta er om ni ändrar mätarställingen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tycker det är bra med alla som orkar. Alla som rycker på axlarna som crille82 för att det "inte är npågon idé att bråka" är en liten del i de försämringar och moralförfall som sker i samhället.

Jag tror inte reklamen riktar sig till den som vill ha rätt mätarställning, det borde väl firman fixa ändå som en del i reparationen om man måste byta instrument, men det måste väl t.o.m. du fatta Crille82...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Som flera redan är inne på är det inget olagligt att justera mätare i Sverige.
Man får inte glömma att det finns "normala" anledningar till att man vill justera sin mätare tex byte av mätare eller att man kanske blivit pålurad en mätarskruvad bil och vill ställa den tillrätta.

Bäst att klargöra att jag inte är dummare än att jag också fattar att det i slutändan i de allra flesta fall handlar om bedrägerier men som i såfall begås att firmans kunder.

Man kan ju hoppas att blocket tarbort annonserna men jag tror bara att de omformuleras och når sina kunder ändå.

Tycker inte det är helt självklart att blocket ska radera annonsen, tror de hamnar i en mkt knepig situation om de ska värdera alla anonnser om produkten eller tjänsten kan användas i omoraliska/olagliga syften.
Ska man få annonsera skjutvapen, porrfilmer, en kofot, plastic padding etc...

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Glömde tillägga även om syfte med denna tråd är gott så ger den indirekt ger gratisreklam för firman i fråga. Tråden är nu visad 500 gånger och några nya potentiella kunder har säkert upptäckt denna möjlighet till fiffel tack vare denna tråd.

Nu är ju annonsen borta och firmans namn nämns inte i tråden så risken har därmed minskat.
ed
776
edge
520dT M -15
BjörnB, 500 på autopower har kanske läst tråden, men bättre de än flera tusen som läser annonsen på blocket.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det jag menar är att av de 500 (nu över 700) tycker förmodligen närmare 99% att firman är oseriös och inte tycker att man ska befatta sig med såna firmor.

Men sen är det säkert någon procent av dessa 700 som inte sett blocket annonsen och nu får en "brilliant ide'".

Jag själv fick första gången nys om en firma som backar mätare genom ett inlägg på Autopower som bara ville varna för firman. Som väl var togs företagsnamnet ganska snabbt bort ur tråden. Hade jag varit ute efter att tjäna extra pengar genom att lura folk så hadetråden haft motsatt effekt, de hade vunnit en ny kund.

Men jag förstår att syftet med tråden är gott.
Ungefär som att köra på Etanol från Brasilien ;)
Ja det är ju svårt att sälja bilar nuförtiden, man kanske skulle backa och få en "unik" bil med endast 200mil ^^
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.