AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
8.449

Varför gör BMW så fula originalfälgar?

Sida 1 av 3
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Som rubriken lyder, det är inte många originalfälgar som är direkt snygga som BMW levererar med sina bilar. De enda snygga originalfälgarna sitter på M-bilarna, men resten ser ju för jävliga ut. Vad tycker ni?

Själv har jag de där 17" styling 160 fälgarna och de kommer jag att bara använda som vinterdäck framöver och till sommaren kommer det att bli 19".

Håller ni inte med?
Tycker snarare tvärt om, hur kan eftermarknadsfälgarna alltid vara så fula?
Och varför ser dom oftast så billiga ut...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
BMW ligger nog bäst till vad gäller orginalfälgar. Visst finns det väl bottennapp, men de flesta är väl helt ok.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Men om man tänker, BMW levererar motorstarka bilar med skitfälgar förutom M-bilarna. Borde inte de lägga ner lite mer på fälgarna med tanke på hur dyra de bilarna är som nya?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Håller inte alls med. Med väldigt få undantag så är BMW:s original fälgar stilrena, stringenta och harmoniserar med bilens linjer i övrigt. Till skillnad från väldigt många direkt vulgära eftermarknadsfälgar.
Håller inte alls med. Min åsikter stämmer till 100% med Coldhex. Eftermarknadsfälgar drar i princip alltid ned totalutseendet på en BMW.

på en BMW ska det vara BMW fälgar, punkt slut.
Håller med, beundrar BMW för att de lyckas göra så många snygga originalfälgar, tillsammans med SAAB är de absolut duktigast på detta. Originalfälgar ska det vara, 20" eftermarknadsfälgar med kinadäck ger mig alltid kväljningar.

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Grodan:

Håller med dig faktiskt.

Gäller nog inte bara bmw, det är nog ett generelllt problem för de flesta bilmärken tycker jag....

Kränga en bmw för 450 000:- o slänga på ett par skit fälgar är skrattretande...

BMW M-POWER
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Att en fälg har mindre tilltalande design gör den väl inte till en "skitfälg". Det epitetet skulle jag nog spara till fälgar som är dåliga på annat sätt, t ex flagnande lack, ovala, sprickbenägna, rostiga, skeva, elelr liknande brister.
I mina ögon är de flesta av BMWs fälgar okej, utseendemässigt, men det är få som är riktigt snygga. Eftermarknadsfälgarna uppvisar en ännu lägre andel riktigt snygga.
Jag kör dock ej på BMW originalfälgar, men BBS Challenge är väldigt stilrent. Jag skulle i och för sig gärna ha den fälg som lanserades tillsammans med 320si (som jag tror heter 216).

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jo, dessutom är det ovanligt att BMWs fälgsortiment uppvisar de riktiga bottenmärken som eftermarknadssortimentet innehåller.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Själv tycker jag att en BMW med eftermarknadsfälgar ofta ser sönderstylad och "billig" ut.
Det finns en hel del fälgar ur BMWs sortiment som ser bra ut och passar på BMWs modeller vilket jag inte kan säga om eftermarknadsfälgar, visst finns de några fina men det är inte ofta jag tycker de passar på en BMW.
Sen står sig BMWs fälgar rätt bra om man jämför med andra märken. Vilket bilmärke till vanliga människor har snyggare fälgar? Jag vet inget...

///BMW - Was sonst!
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Originalfälgarna måste tydligen alltid bort då bilen kryper under 100,000 kronors strecket, vilket gör att en bil med icke original andas billig bil. Gärna momo eller diverse kromfälgar och andra designmässiga underverk. Undantag finns, BBS tex. gör fina stilrena fälgar, men det är annars svårt att hitta en eftermarknadsfälg som harmoniserar med bilens linjer. Jag har försökt några gånger och enda tillfället det blev bra var när jag hittade CSL replikas dvs en kopia, men till utseendet som original.

Jag fotade en ny 330 E92 i somras där nån stolle hade dumpat originalen och ersatt med ja jag vet inte vad. Bilen såg genast 5 år äldre ut. Hade varit intressant att följa hur ägarens tankegångar gick.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Den här orginalfälgen tycker jag är rätt så fin har den som vinterhjul.Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tycker bmw:s originalfälgar ser bra ut, dom flesta alltså.

Så här ser min E91:a ut med originalfälg på: Länk

Jag kan inte heller svara på varför BMW gör så fula originalfälgar - för jag tycker att de gör himla fina originalfälgar.
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Tycker att BMW gör helt ok fälgar. Håller med om att M-fälgarna oftast är snyggast. Någon som vet om de e92:ans 19-tums M-fälgar passar att sätta på en 335:a utan att några andra anpassningar måste göras?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är inte så mycket designen som stör mig utan prissättningen som saknar rim och reson. Hur kan det kosta typ 14.000 spänn att gå upp från 16 till 17"? Nu är det inte exakta siffror (orkar inte kolla konfiguratorn nu) utan det är vad jag kommer ihåg det kostar. Det är helt otroligt vad BMW tar betalt, det är ju inte så heller att bilen levereras utan fälgar annars utan det handlar ju bara om att gå upp i storlek.

Om jag köper eftermarknadsfälgar (typ BBS) så brukar prisskillnaden mellan 16 och 17" ligga runt 500kr för fälgen och 500kr för däcket extra. Summa summarum = 4000 kr mer för att gå upp en tumstorlek. Fine, mycket riktigt kostar det ungefär så mycket också att köpa större hjul på Volkswagen, Volvo, Saab osv.

Men icke sa Nicke på Audi, BMW och Mercedes - där kostar det runt 10.000kr att gå upp i storlek!

Jag vet, priset är satt efter vad "marknaden" betalar men ser man med någorlunda nyktra ögon blir priserna nästan komiska.

Sedan ska man inte tala om vad BMW vill ha för originalfälgarna i butik...

Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Joo Bmw tar bra betalt för det men folk köper ju det ändå som dom gör ju en riktigt bra affär på det.

Så ur deras synvinkel: varför inte?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Så ur deras synvinkel: varför inte?"

För att jag blir sur av det ;-)

Nej, det är ju bara att köpa läget om man vill ha en BMW helt enkelt. Min poäng var bara att belysa en aspekt av fälgarna som stör mig mycket mer än designen.

Det är verkligen ocker att betala runt 10.000kr mer för att gå upp en tumstorlek. Okay om jag hade fått behålla de andra också...

Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Joo visst är det överpriser så det skriker om det.
Kan inte annat än att hålla med dig om det.

Men men så e de.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.