|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det Dino fick upp är det som står i displayen i bilen, är inte samma sak som att läsa ut felkoder med en diagnosutrustning vilket visar var i system felet ligger. Det enda jag kan tänka mig som dom inte behöver byta är elektronikmodulen den har en egen felkod och indikerar inte den så behöver den inte bytas heller så sparars 450 spänn. Den byts aldrig på tidigare modeller och har samma function. styrning ...............65776927500 444.00 Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Allright! |
|
|
Jag fick "airbagsurfunktionslarm" förra veckan. 530 iA E60 -04 Diagnosen visade att styrvinkelgivaren och torkararmskontakt var felaktig!!?? Verkstaden kollade med BMW som sade att det var ett vanligt fel!! Är det någon annan som haft detta fel? Får prisuppgift för byte inom kort. Säkerligen tokbilligt! Men det är ok med tanke på att det är första reparationen efter 17200mil. Endast bakre bromsskivor bytta förutom vanlig service/belägg! Svärfars sunk V70-04 på 11000mil har fått det mesta nytt vad gäller framvagn, bromsar , motorelektronik och krånglande baklucka, larm,lås mm. Mycket soppa drar den också. |
|
|
Hej, Har en 525i -05 nya motorn, har fått felmeddelande som säger: Restraint systems Function of airbags, belt tensioners and belt force limiters faulty. Ensure your seat belt is fastened despite the fault! Have the problem checked by the nearest BMW Service. Har kollat upp felet på verkstad som ger följande felkod: 93F9 Detta var inte på BMW utan andra verkstäder som servar bl.a. BMW, måste tyvärr säga att dom verkade inte vara så säkra på vad felet var.. Någon som upplevt samma fel och vet vad som bör göras? |
|
|
På min var det glappt(korroderat) i genomförningen Kaross/batterikabel i skuffen! Efter att ha åkt med Varningslampan i väntan på slutdiagnos så small laddningen vid pluspolen! Bärgare till verkstad och byte av Pluskabeln från motorn till skuffen. Nu funkar allt perfekt. Tydligen är det ett vanligt fel på E60. BMW säljer kablar i parti o minut!! Finns kablar att köpa på e-bay. Jobbigt att byta dock. När det är ett glapp på matarströmmen kan det bli vilka felkoder som helst tydligen. Släpringen i ratten visade bla. tidigare diagnos. |
|
|
@Pasten, om jag fixar en bild på kabel-schemat tror du att du kan komma ihåg vilken kabel det är? Surt att köpa fel kabel.. eller om du vet vad den heter/artikelnummer eller liknande? |
|
|
Kanske pasten kan verifiera att det är en sån här?: Länk Mvh |
|
| @Pasha_: är det inte bättre du åker till BMW som kan tala om var felet sitter istf att byta random kablar? | |
|
Den kabeln är det ! (fast bensinversionen på min) som det är länkat till av rob_t_j72 Fast jag håller med föregående: Åk till BMW och kolla noga vilket fel det är. Blir dyrt annars. Kabeln är förövrigt svinjobbig att byta. Ta bort tank mm. Urk.. |
|
|
Hade inne bilen på kontroll för felet, de på verkstaden sa först att man behöver byta sedan sa dom att det var styrdon till airbagsen. Så jag vet inte vad jag ska lita på, men nu efter jag läst här på forumet så nämnde jag denna kabeln och nu säger det att det är säkra till 95% att det är anledningen till felet. Självklart kommer jag inte att byta kabeln själv, men ville bara kolla med er som haft samma problem, om vilken kabel som vart problem för er. Det var ingen kabel dom hade hemma, så jag får vänta några dagar. Återkommer med resultat efter bytet... |
|
|
Har fått pluskabeln bytt nu, dock utan resultat! Innan de bytte sa dom med 95-96% chans att felet var pluskabeln. Nu när de försöker släcka/radera felmeddelandet lampan så går det men kommer up sedan igen efter någon minut, att tillägga så gick detta inte alls tidigare. Nu säger de 95-96% chans att felet ligger hos minuskabeln. Att det ska behöva vara så besvärligt..! |
|
|
Haha, seriös firma. :) Kan de inte läsa felkoden istället, så de ser var felet är? |
|
|
Ja du, vet inte vad dom gjorde men någon felkod får dom upp.. något om att det är fel spänning. Ska låta dom på Auto 7H kolla på den nästa vecka, får helt enkelt hoppas på att dom kan hitta orsaken till felet. |
|
|
Har kört med varning för Restraint systems i ett par dagar. Tillslut så small laddningen vid pluspolen. Bärgare till verkstan då jag snabbt behövde bilen igen. Verkstan meddelade mig att pluskabeln måste bytas. Om pluskabeln är dåligt så verkar laddningen smälla relativt fort |
|
| Hade bilen inne på Auto7H för ett tag sen nu, dom lokaliserade felet till styrboxen för airbagen/airbagsen. Skulle kosta ca 9000, saftigt! | |
|
När moduler visar felmeddelandet 93F9 så betyder det att modulen har ett internt fel och måste bytas, om jag förstår det rätt. Jag har läst på flera ställen om just SIM som har felmeddelande 93F9 och vars felmeddelande inte kan raderas utan återkommer hela tiden, med tänd lampa i panelen som sedan inte går igenom besiktningen. - Någon som vet om det går att "nolla" modulen eller är det bar att bita i det sura äpplet och betala över 10K för att få den utbytt? Något jag inte förstår är att det står: "93F9 Voltage of reserve energy U60 n.i.0." som fel, vad kan man dra för slutsats från det? (Tänker bara så det inte är något annat som orsakat felet och sedan gör att den nya modulen får samma fel som den gamla sedan) |
|
|
BMW gör recall i USA pga av dåliga sensormattor... Länk |
|
|
Jag kan tillägga att det löste sig för min del genom att ladda bilens batteri till fullt under ett par dagar. Sedan ställde jag om laddaren till "power supply", alltså att ge ström till bilen utan laddningsfunktion, och nollade felet via OBD-kontakten. (Använde DIS via OBD <-> USB, men det går säkert lika bra med en Wifi/BT-OBD till en av apparna som finns att hämta till i mobilen, som nollställer felmeddelanden) Vet inte om det var kombinationen med laddaren som löste mitt problem men det fungerade för min del och "sparade" därmed 12 000:- och fick en godkänd bil på besiktningen. Kan vara värt ett försök till er som har liknande problem med felmeddelandet "93F9 Voltage of reserve energy U60 n.i.0.". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.