|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som känner till problemet. ja fick idag alarm medelande ja är dålig på engelska och vet inte vad betyder detta. Lyser både airbag o bälte lampa RESTRAINT SYSTEMS Funktion of airbags,belt tensioners and belt force limiters faulty. Ensure your seat belt is fastened despite the fault! Är det någon som vet något om detta???? gäller 520 E60 04" | |
|
Ditt system som hanterar airbags och bältesförsträckare har slutat fungera. Förslagsvis tar du en tur till BMW och ber dem kolla upp det. Återkom gärna med svar i tråden med vad det var. Det verkar vara ganska vanligt med detta meddelande på 04or Något konstruktionsfel på någon komponent kanske? I USA är det recall pga sensormattor i passagerarstolen. Sensormattan styr airbagens kraft vid sprängning beroende på viken/storleken på objektet i passagerarstolen. Den sensormattan finns dock inte på EU bilar. Dock verkar hela systemet lite instabilt. |
|
| Kan exempelvis vara motståndet för laddningen vid pluspolen som är fel ( en laddning som exploderar vid kollision för att "lyfta av" strömtillförseln på bilen) har även dykt upp på andra modeller varpå hela säkerhetssystemet kollapsar. | |
|
Ett tillägg. Man kan inte nolla en airbag varning själv, så även om man byter en defekt pryl måste BMW nolla varningsflaggan. Freude am Fahren>> Kan man se på batterimodulen om den är trasig, eller mäta upp den? |
|
| I min var det sensormattan som byttes. | |
|
Jag fick tid på BMW nästa väcka o återkommer med svar. men vad kostade att byta sensomattan.. Lus ??? |
|
| Dino, tror det gick på 2k för mattan och 2-3k för själva bytet. En del jobb med det: stol ur, skinn av, skinn på, stol i igen. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Verkar som BMW fortsatt sedan E39 att installera skräp till sensormattor. Den 525-05 som jag kunde läsa ut fel på SBS R= kretsen på höger sidan med mitt gamla Carsoft, läste Stefan av på Bil&El idag med Bosch KTS att det var sensormatta fel även på denna. Lampan har nu släckas två ggr på den bilen, repkostnaden ca 3500 +++ för byta av sensormatta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Undrar om det är svårt att byta sensor matta själv o spara på arbete. Hur ser ut sensormattan. Som du seger Hasso "skräp" Jag hade E39 o haft några gånger problem med air bag och i slutet blev jag trott o köpte E60 istället o trodde att problemet är över.. o kolla nu efter ett o halv år "samma skit" Men nu funderar jag verkligen att flytta köp till AUDI efter så många sällskaps år med BMW Men jag återkommer på tisdag nästa vecka! |
|
|
Som sagt tidigare kommer med svar från BMW verkstad. Det är avbrott i sittbelastningssenzor Kostnads förslag: sensormatta för passagerarstols beläggningsidentifikation,byte... arbete 1555.50 sensormatta 1st....65776940422 780.00 styrning ...............65776927500 444.00 miljöavgift.......................... 87.11 totalt. 2867.00 kund rabatt -20 % totalt med rabatt 2310.70 moms 25% 577.00 TOTAL 2887.00 |
|
| Knns som det stämmer, kan kolla kvittot när jag kommit hem. | |
| Tackar för Feedbacken Dino63! | |
|
Verkar vara samma sensormatta som BMW USA bjuder på i ett recall. Dvs BMW vet att denna enhet går sönder. Kanske värt att ta upp med din verkstad eller BMW Group direkt, En annan sak som förbryllar mig är varför de måste byta controllenheten? |
|
|
Men om det är sensormattan som dem seger varför då den ger signal (om någon sitter).. att bälten är inte på ????? Kanske allt handlar om sensor (eller styrning den heter) vid stol eller???? Han sa först till mig att dem måste byta sensor som siter vid stolen och när jag frågade menar du sensor mattan då svarade han """jjjjaaa" verkade lite osäker ? |
|
|
Gissningsvis fins inget separat felmenddelande för trasig sensormatta. Sensormattan sitter ju där för att detektera om någon sitter, varvid trasig matta både indikerar att bälte saknas samt systemet felar. |
|
| Borde detta alltså vara goodwillrep? | |
|
Jag hade exakt detta felmeddelande förra veckan. Verkstadskillen sa att det var någon styrbox som han aldrig hade hört talas om som måste bytas. Det funkar nu. Fick den på goodwill från BMW (tror han sa att den kostade 7000kr), behöver bara betala jobbet. Får fakturan imorgon, kanske står exakt namn på styrboxen där. Min bil är uttagen 200507 och har gått 5700 mil. |
|
|
Lus>> I USA är det så |
|
| Okok. Inte mycket pengar att bråka om. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
USA och EU har inte samma sensormatta monterat. Sensormattan har vid fel en egen felkod, det sitter en elektronikenhet under stolen för avkänning i mattan som i ena halvperioden kontrollerar mot en diod att det inte är avbrott i mattan och i andra havlperioden läser av belastningen. dvs en växelspänning i sensormattan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Om sensormattan har en egen felkod vilket Dino 63 ej fick upp som felmeddelande, offererar BMW byte de fel komponent då? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.