|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
m3jonas: det kan hända att denna termostaten fanns bara på bilar med automatlåda i 184hk versionen men sen när 204hk versionen kom så finns den både i bilar med automatlåda och manuellalådan. MvH Bmw 4-ever |
|
| Haha, nu skriver vi i flera trådar samtidigt ;) Ver4kar som sagt var iaf som om det bara finns en termostat i min bil så man får ta och byta den. Kollade agr/egr, eller vad det nu heter, röret och där är det iaf ingen termostat. | |
|
Skärma av grill/kylare är mitt enklaste tips, så ska ni få se på en dramatisk skillnad!! Om det hela tiden är under -5°C eller kallare så kan du på en diesel skärma av ca 80% av totala luftintagen om du kör lågt belastande körning. (Vid intensiv körning/"lek" etc, eller om du drar släp, el liknande, så blir det en helt annan sak). Det är bara att hålla koll på tempmätaren så ska du få se att det är i normala fall inget som helst problem. Om du stänger av baslådan så kan man dessutom lätt höra om kylarfläkten aktiveras, så har man en akustiskt signal som påminner ifall att tempen stiger och man kan i god tid lätta lite på avskärmningen. |
|
| Ulf: Men om man fixar så termostaten funkar som det ska så behöver man inte skärma av. Känns på något vis seriösare att göra s¨. Men visst, som en temporär lösning funkar det såklart att skärma av. | |
|
Det är nog inte fel med att skärma av! Man får betydligt snabbare uppvärmning på detta viset, så fel är det inte. Däremot är det inte så bra att köra med dålig termostat. Det gör en hel del bla på förbrukningen! MvH Bmw 4-ever |
|
|
majonäs; om du läser mitt tidigare inlägg så ser du att jag prioriterar termostatbyte (men ok, täcka grillen kan hjälpa temporärt tills man bytt termostat). Men även med fräscha termostater så är mitt råd att avskärma grill/kylare, särskilt vid sträng kyla. Jag har ju erfarenhet av att (hittills...) ha kört min 530xD i -34°C och då är det mitt välmenta råd och min mycket starka rekommendation att skärma av. Beakta att kylsystemet är konstruerat att tåla +40° och krävande belastning. Om man har 74° lägre temperatur (!) och låg belastning så är det lätt förstå att de nog kan vara lämpligt att vidta åtgärder, eller hur? Tidigare i livet så har jag startat och kört bil i -46°C (86° lägre temperatur!!) det är mitt personliga köldrekord.., då råder MYCKET speciella förhållanden. Den som inte har koll råkar ut för någon typ av haveri och kan mycket väl vara död om ett par timmar... (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Ulf: Ledsen om mitt inlägg lät drygt och kaxigt. Var inte menat så. Det jag menade var självklart att med en fungerande termostat ska kylsystemet komma upp i arbetstemp oavsett hur kallt det är ute. Trots allt så ska ju inte kylaren användas innan vattentempen kommit upp till nånstans runt 85-90 grader. Idag har jag iaf beställt termostat, får väl den i början på veckan så jag kan byta den och hoppas man får upp värmen. Ska nog testa att täcka för kylaren lite tils dess. Mvh Jonas |
|
|
D e helt ok. Och vi är ju överens! Men vid så extrem kyla som jag beskriver så kommer dieselmotorn inte upp i rätt arbetstemp trots fräsch temostat! Redan vid -20° får du dessutom en extrem avkylning på elektronik och alla andra komponenter i motorutrymmet (tänk t ex batteriet, på bilar som har det placerat i motorutrymmet...) och dessutom får du en extrem avkylning av torpedvägg/kupé. Om du/ni någon gång råkar ut för extrem kyla så är mitt välmenta råd alltså att täcka grillen, även om du har fräsch termostat... (Vid -44°C såg jag en gång en man bryta av ett spett..!) |
|
|
Fick mail nu på morgonen att termostaten dykt upp så helgen är mao räddad ;) Testade igår att tejpa för 1,5 njure och fick lite behagligare i bilen imorse på väg till jobbet. Vattentempen gick upp till 73 grader från 62 grader. Nu står mätarnålen nästan rakt upp på tempmätaren. |
|
| På fyrcylindriga dieseln finns en automatisk jalusi så på 320d behöver man inte täcka fronten. Den fick dock inte plats på 6 cylindriga dieseln. Det är iaf vad som skrivs i den långa tråden om att täcka njurar :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.