AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.052

HJÄLP ! DIESELPROFFS - SE HIT-Värmeproblem 330D

Sida 1 av 2
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Har skrivit åtskilliga gånger på forumet om mitt problem med att motorn inte går upp i värme. Äger en 330 D, Automat -04 Italienimport.
Nu har kärran varit inne på BMW i Göteborg tre gånger och ingen vet vad som är fel.
Föjande har kontrollerats:
- Termostaten är bytt (två gånger nu)
- Termostat vid vvx. till automatlådan är bytt
- Samtliga givare har kollats
- Fläkten är okej
- El-värmaren har kontrollerats, (man har dessutom provat med en annan)

När temperaturen har kontrollerats så visar den en låg temperatur så det är inget fel på mätaren (dålig värme till kupén också), Dock så går det att få upp motorn i temp om man pressar motorn så den ger mer värme ifrån sig. Dock så dalar nålen ganska snabbt ner till det första strecket strax över det blå fältet. Temperaturen är instabil, den påverkas beroende på hastighet och hur bilen körs. Har även kört med kylen täckt till hälften men det hjälper inte mycket.

Vid den senaste felkodskontrollen så visar den fel på tre av de sex glödstiften som bla förvärmer vid låg temp. Det verkar dock långsökt att detta fel kan påverka motortemperaturen, då värmetillförsel från ett glödstift borde vara ganska liten iförhållande till värmeutvecklingen vid förbränning. (Eller har jag fel ??)
Bilen har inga problem att starta när det är kallt ute.

Oavsett om bilen har stått i garage och med motorvärmare inkopplad i två timmar så betér den sig lika dant.

Efter en körning på flera mil och då moton inte gått upp i temp kan man känna på kylaren att den är ganska sval, (endast smått ljummen), detta borde vara okej eftersom termostaten aldrig har öppnat, då motorn inte har nått drifttemperatur. (Har därför uteslutit att termostaten skulle vara öppen även vid kall temp, men den är ju bytt två gånger så det kan knappast vara felet).

Om någon har tips om vad som kan vara galet så är jag väldigt tacksam för er hjälp.

MVH David
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Hej
Problemet på cr dieslar är att verkningsgraden är så pass hög, dett gör att motorn har svårt att generera värme.
Många tillverkare löser detta med tillsatsvärmare typ Eberspächer eller Webasto på bilar som skall upp i kallare klimat.
På din Italienimport så finns det ingen EB eller Webasto, det är ingen prio på det kring medelhavet.
Likaså är värmepaketet ett mindre har jag för mig, ( Någon som vet? Jag har bara en svag aning om detta) prio ligger ofta på kylanläggningen, och det kan mycket väl vara där felet ligger. Har du fått din klima uppkollad?
Om kompressorn ligger och kyler konstant, så blir evaporatorn kall, vilket gör att fläkten suger in luft, som kyls ner, därefter ska den kalla luften genom ett varmt värmepaket med kall luft/ vatten till maskinen ut som följd.
Motorn bör, vid normal belastning inte ha några problem att komma upp i arbetstemperatur 90 grader, det är något annat som ligger och kyler ner den. Kolla upp, återkom i topicen.

Att mäta är att veta

MVH Göran dieselmeken Lindgren
ta
27
tape
530da x-drive Touring -15
Länk

NR 8 i länken ovan är den bytt?
hade samma problem med min bil, funkar kanon efter bytet
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
dieselmeken:
Tackar för ditt tips. Bilen är utrustad med en extravärmare, denna verkar fungera enligt BMW:s mätningar.
(nr 7 nedan samt värmare undertill)
Länk

När det gäller bilar från Italien så har jag hört av BMW att det inte skiljer något anmärkningsvärt mellan modellarna för norden. (Tillhör samma klimatområde eller något sådant, Italien har ju också ett kallt klimat i norr och och har ju angränsande länder som har kallt likaså, men jag kan ha fel.)

AC- verkar fungera. Detta har jag provat med att köra med AC:n på och vid kallt och fuktigt klimat så har jag stängt av AC:n och då brukar det komma lite extra kondens direkt efter avstängning. Så är också fallet, något annat vet jag ej.

Det bör påpekas att problemet med för kall motor även finns vid flera plusgrader också. Dock aningen bättre.

Jag skall skriva ut alla era tips och ta med dessa till BMW. Så fortsätt och hör av er.
Tackar !

Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
tape:
Nej den är inte bytt, ser att det är ytterliggare en termostat som finns i kylsystemet. (Hur många finns det igentligen i denna maskin..)

Skall kolla upp detta.

Tackar !
ta
27
tape
prova byt den, kostade bara drygt 300 kr är enkel att byta också (max 30 min med luftning)
före bytet på min gick tempen aldrig upp mer än till strecket mellan blåa fältet och rakt upp oavsett hur jag körde.
efter byte räcker det att köra ca 8 km så står mätaren rakt upp även i minus 20.
Pratet om verkningsgrad sa dom på BMW till mej med och att dom aldrig sålt nån tidigare, så dom trodde inte att felet låg där.

Lycka till
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Skall kolla detta i veckan
Tack för tipset!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Droid:

Antagligen är det den andra termostaten som fallerar, testa det först: Länk

Mvh
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
rob:
Jag förstår att den termostat du kallar nr 2 är den som är för EGR-cooling, dvs den som "tape" ovan avser. Det är underligt att mekarna som arbetet med min bil vid tre olika tillfällen totalt 5 dagar, samt kollat med deras experter, inte ens har nämnt denna termostat.

Jag skall kolla med BMW imorgon (de har öppet även söndagar). Har de denna på lager så byter jag den.
När det gäller luftning så har jag läst miltals med inlägg och mängder med metoder. Hur luftar man min motor. (enklast) ?

tape, du har ju samma motor som jag, har du någa tips hur jag luftar?

Tackar för er hjälp !
ta
27
tape
ja det är termostat "2" jag menar
Vad gäller luftning så tappa inte ur nått vatten lossa bara på kylarlocket och släpp ut trycket, det rinner ut minimalt eftersom termostaten sitter så högt upp.
För mej räckte det att lufta på termostaten efter bytet.
Vid tömd motor har jag börjat lufta på kylaren och sen på termostaten och röret som går under övre intercooler slangen.
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
HELT OTROLIGT!! Hur kan BMW missa detta enkla fel !!
Visst var det termostat nr 2 för EGR-kylningen. Bytte denna igår kväll, funkar perfekt.

Tackar för er hjälp !!

..Då är det dags att ta sig an nästa problem - Länkarmar och bussningar.
Se nytt inlägg.
ta
27
tape
Trevligt att det löste sig.
Ja det är lite otroligt att folk på BMW inte har hört talas om detta problem
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Än en gång visar det sig att forumtekniker är bättre än BMW:s servicetekniker. Därför lämnar jag ALDRIG in min dit.

So much for "fullstämplad bok". Haha.

Gött att det löste sig, prova den mindre firman på mölndalsvägen vid Ericsson nästa gång. De hade säkert löst det snabbare för dig.

Mvh:

Zoltan
Bu
18
Bulten82
BMW 330d -04
Jag har precis samma fenomen som Droid. Dock böt jag den termostaten som nämdes ovan. Dock utan framgång. På tomgång går bilen upp men så fort du åker ut på 80-90 väg och ligger där ett tag sjunker nålen ner på blått.

Jag har fått en känsla av att fläkten går konstant, något jag fått för mig att den inte ska göra.

Jag vet att det finns fler termostater men vart sitter dom ?

Kan det vara luft i systemet ? Hur luftar jag på enklaste vis?
Det finns gott om glykol i bilen så det är inte problemet.

Tacksam för svar i dessa kalla tider.

MVH Erik

Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Har du bytt den andra termostaten som sitter vid pumpen?
Vilken fläkt menar du.? Viskofläkten skall gå hela tiden men med olika hastighet beroende på temp. AC-fläkten skall inte vara igång. Troligtvis är det inte fläktarna utan med all säkerhet så är det en av de två termostaterna. Det finns en tredje termostat om du ar A-låda, sitter nära kylaren i undarkant, men jag är osäker om den verkligen påverkar temperaturen vid motorn speciellt mycket.

Luftning finns det en hel del om på detta forumet. Olika teorier om hur man skall göra. Jag fyllde på som vanligt vid kylaren med den översta luftskruven borttagen tills det svämmar över vid luftskruven. Sätter sedan dit luftskruven och sedan kör jag motorn varm, stänger av motorn och så lossar jag lätt på luftskruvarna för o se om det pyser ut lite luft. Gjorde några provluftningar ett par dagar senare också. Dock var det luftfritt.
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Finns dessa egr termostater bara på de bilarna som har automatlåda?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
hittar du inte det på din??
Kolla bilden här: Länk
Längs fram precis under täckkåpan på motorn, ovanför fläkten ser du nåt svart,ser ut typ som en tändstift liggandes där sitter agr termostaten!. Som sagt nr 8 på denna bild:
Länk

Däremot är jag lite fundersam över det 2droid" nämner att det finns termostat för automatlådan?!

MvH Bmw 4-ever
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Har inte kollat rent fysiskt på min bil än men när jag tittar på real oem under mitt schassienr ser det ut såhär: Länk
och då får jag det till att det står att det är till automatbilar. eller förstår jag fel då? Konstigt att ritningarna är olika på den länken som du länkade till vs den som jag la in.
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
NU har jag studerat på bilen och i real oem...
Verkar som om agr kylaren bara sitter på bilar med automatlåda på den gamla motorn. Då blir det mao till att byta vanliga termostaten som ser ut att under vacuumpumpen i framkant av motorn.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag har ingen erfarenhet av 3-serien. Men likväl delar jag gärna med mig av mina erfarenheter från min E61 530xD, kopierat från annan tråd, och hoppas det kan vara till nytta för någon.

1) Börja med att gå in i iDrive och kolla alla inställningar.
För att få till riktig värme i kupén så måste jag stänga av autoläget och gå in manuellt och göra riktiga inställningar som passar mig.
Tex går det att separat ställa in värmen på föraren, stegvis i ca 8 steg (?) från helt blått till helt rött. På min bil gör det jättestor skillnad i hela kupén om jag ställer den max på rött, detta alltså oavsett om jag ställer båda tempvreden på panelen på max!
(Faktiskt samma sak på sommaren, för att få max kyla måste jag gå in och manuellt ställa föraren på helt blått!).
Detta måste jag upprepa varje gång jag själv eller någon annan använt autoläget för då återställs allting till vad jag anser vara helt knäppa inställningar.

2) I nästa steg är det bara termostatbyte som gäller. Både EGR-termostaten och den "vanliga" termostaten!
I många importbilar sitter det "fel" temostat för våra skandinaviska vintrar.
F ö så är termostater nästan förbrukningsvara som måste bytas regelbundet. En gammal tumregel är att byta termostat lika ofta som du byter till nya vinterdäck. Om du kör t ex 3 vintrar på dina vinterdäck så bör du byta termostat lika ofta.
Termostaten försämras gradvis men så lite att man först inte märker någonting. Men efter termostatbyte så inser man ofta att detta skulle jag ha gjort för länge sedan.
Med tanke på bränsleförbrukning och motorslitage så är termostatbyte en billig investering. Vintertid är det den bästa investering i komfort som du någonsin kan göra.

3) Vid sträng kyla är det ett mycket bra tips att (delvis) täcka grill/kylare för att skydda mot fartvind och kyleffekt. Betänk att luftintag och kylsystem är dimensionerade för att i +40°C med maxlastad bil dra en 2000 kg husvagn uppför alperna!
Självklart kan det då vara bra att göra en anpassning de förhållanden som råder vid lågbelastande körning i -20°C (eller ännu kallare..!). Det är i vart fall en temperaturskillnad på 60°!!
På min egen E61 diesel så täcker jag både njurarna och nedre intaget (M-front) till minst 95% vid sträng kyla.
Om det är -20°C så täcker jag det mesta; i njurarna lämnar jag bara två små springor på ca 0,5 cm. I nedre fronten lämnar jag en litet hål på 5x5 cm precis vid givaren för utetemp.

Jag har nu i dagarna gjort tre resor i temperaturer mellan -15 ned till -25°C och jag har haft mycket god värme i kupén (förra vintern körde jag i -34°C).
Men av erfarenhet vet jag att det då krävs manulla justeringar på iDriven, fräscha termostater och täckning av grill/kylare för att uppnå god värme.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
m3jonas: det kan hända att denna termostaten fanns bara på bilar med automatlåda i 184hk versionen men sen när 204hk versionen kom så finns den både i bilar med automatlåda och utan!

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.