AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
22.256

Racechip 320d

Sida 1 av 2
Ga
3
Gangztatom
320CD -04
Funderar på att köpa en box till min 320d 2004. Här om dagen hittade jag racechip i tyskland, otroligt billigt! Men vågar man testa? Kan något gå sönder? Vad är det för skillnader mellan en dyr och en billig box?

Länk till deras sida:
Länk

xl
4
xlarjo
320xd -09
Jag köpte en box från dem till min 320xd -09 (automat) och det funkar perfekt!
Bra kvalité på kablage och boxlåda och effekthöjningen blev märkbar redan i grundinställningen.
För full effekt behöver man dock trimma in de 2 potentiometrarna och följa den instruktionen på engelska som medföljde. Har nu kört 300 mil med boxen och är helnöjd, trots hård motorvägskörning med AC ligger snittförbrukningen (den uppmätta vid pumpen) på 0.56 (tidigare förbrukning ca 0.59-0.6).

320xd-larjo
Bayer_Aleks
xlarjo: Vilket av dem två har du köpt?
xl
4
xlarjo
320xd -09
Jag kör med PRO varianten (Länk

320xd-larjo
Bayer_Aleks
Larjo: Den låter väldigt lockande och riktigt bra för att vara sann, men nu har ju du kört med sådan box i 300 mil utan några konstigheter. Känner du av vridmoments skillnaden? För det ökar med hela 100 Nm med boxen.

Va e de för 2 inställningar du behöver göra för full effekt? Har aldrig haft diesel innan den här bilen och därav inga erfarenheter av effektboxar. Behöver man justera in något extra när man väl får den? E de inte bara till att koppla in den och köra?
xl
4
xlarjo
320xd -09
Vridmomentet ökar absolut en hel del men om det verkligen blir 100 Nm är svårt att säga.
Automatlådan växlar inte lika ofta inne i stadstrafik med boxen utan verkar acceptera att ligga kvar på en högre växel under längre tid, det blir lite mer "traktorkänsla" m a o.
Inställningar:
Inställningarna som är inställda vid leverans ger en kännbar ökning men det finns mycket mer att plocka ut om man vill.
När väl boxen är installerad och kablaget är faststrippat kan man med de 2 långa skruvarna (samma som håller en printer på plats på en data parallellport) enkelt med handkraft lossa boxen från kablaget.
Med boxen i handen behöver du en liten insex-nyckel för att skruva upp de två skruvarna som sitter på samma sida som huvudkontakten och det är bara att skruva upp dessa och slida ut kortet från det formfrästa aluminiumhöljet.
På motsatt sida av kontakten på kortet hittar du nu 2 små potentiometrar och om du vänder dessa mot dig (så att du kommer åt att skruva på dem) så är den vänstra poten effekt/vridmoment och den högra en avslagsjustering. Effekt-poten kan man med en symaskinsskruvmejsel klicka upp (medurs) tills en varningslampa lyser på displayen under körning (man får m a o vrida och provköra, vrida och provköra) och då tar man och klickar tillbaks ett steg eftersom den höga effekten tolkades som ett motorfel av ECUn (inget farligt utan bara en säkerhetshantering som försvinner efter omstart av bilen). Min inställning som fungerar prefekt är 6 klick medurs utgående från standardinställningen.
Den högra poten kommer nu att slå av/bromsa motorn under höga varv/snabba gaspådrag och du behöver därför skruva ner den moturs och jag bestämde mig för att ta ner den 5 klick (alt ställa den på min) vilket funkar fint.

320xd-larjo
Bayer_Aleks
Okaj, låter inte allt för avancerat, bara lite bökigt med att man måste skruva och testa sig fram.
Men den här beskrivningen du har gett finns med i en nedskriven typ av manual eller?
Låter ändå vettigt med ca 2500 kr för en box som man kan testa utan att det skulle göra ont om man blir besviken.
Har du fått högre vrid vid lägre varvtal och under vredare varvregister efter att du "chippat" bilen?
Ser att du kör en -09 också, har du kört in den lite först eller har du slängt på det direkt?
Tackar så mycket för svaren förresten, uppskattas oerhört :)
xl
4
xlarjo
320xd -09
Det följer med en manual på engelska som beskriver "tuning -förfarandet" ungefär som jag har beskrivit det och det hela är faktiskt mycket enkelt och går på någon timme inklusive provkörningar.

Upplevelsen är att vridet har ökat över hela varvtalsregistret och turboknuffen är betydligt brutalare.
Tidigare idag lyckades jag t ex aktivera DSC:n på blöt vägbana från stillastående med automat + 4 hjulsdrift vilket inte var möjligt orginal..
Möjligtvis är fördröjningen något längre innan knuffen sätter in men den är desto kraftigare och håller i högre upp i varvtalsregistret.

Jag hade kört 1200 mil innan jag satte i boxen -> bilen var hyfsat inkörd!

320xd-larjo
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
Hej pa er var nyss pa hemsidan helt otroligt billigt, men om det e bra vet man inte, jag har en 745d e 65 2005 299hk som med racechip ska ge 379hk ochsa helt otroligt men stammer det ??? vad ska man valja om jag ska chippa KCR 3500 kr lr racechipp 2500 kr som ger mer hk ??
Jag måste delge er min erfarenhet av RaceChip Tuning i tyskland.

Jag har en Audi-diesel som jag tänkte trimma med en box från RaceChip eftersom det var billigt och verkade smidigt. Den första boxen gjorde ingen skillnad så jag lämnade tillbaka boxen och fick efter några månader en ny.

Under de här månaderna skickade jag många mejl både på tyska och engelska till Race Chip utan några svar från dem. De brydde sig helt enkelt inte alls.

När jag hade installerat den nya och skulle starta motorn hackade den i några sekunder för att sedan dö helt. Jag startade igen med samma resultat. Jag vågade inte prova igen utan skickade tillbaka boxen igen. Den här gången bad jag om en återbetalning eftersom jag inte trodde på deras produkter.

Samma sak igen, inga svar från firman överhuvudtaget förutom att de skrev att jag inte kunde få pengarna tillbaka eftersom boxen var äldre än 14 dagar. Att det var de som inte svarat på mina brev och därmed gjort det omöjligt för mig att komma överens om en återbetalning inom 14 dagar brydde de sig inte om.

De skickade en tredje box som jag installerade och testade. Jag gjorde åtta accelerationstest som jag filmade och sedan räknade bildrutor i datorn för att se om det blev någon skillnad. Ingen skillnad överhuvudtaget!

Jag skickade tillbaka boxen igen och skrev ett mycket tydligt brev att jag ville ha mina pengar tillbaka och att de absolut inte skulle skicka en ny box till mig. Döm om min förvåning när jag igår fick en ny box från RaceChip Tuning.

Jag tänker inte ens bemöda mig med att installera den...

Hoppas att det här i alla fall avskräcker någon från att köpa en trimbox från Race Chip Tuning. Även om de har boxar som ibland fungerar på vissa bilar har de ingen service och du kan glömma all form av seriöst bemötande om du försöker kontakta dem, OM de överhuvudtaget svarar...

Tom

Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
vad har du för audi?
Incitamentet att hantera klagomål minskar ganska ofta med avståndet. Betänk också att man i vissa fall sparar ett par tusenlappar för att installera i något som kostar några hundra tusenlappar...
Ga
3
Gangztatom
320CD -04
Har kört med boxen i några månader nu, och den har fungerat mycket bra. Ändrar helt motorns egenskaper. Den drar bättre och längre i registret. Mycket billigt och fungerande!
TS
31
TS
BMW 318d -10
AudiA4 1,8T Quattro -07
Jag har också testat racechip till min 318d -10 som verkligen behövde mer kraft och visst märks det skillnad, bilen drar betydligt bättre genom hela registret.

Före jag monterade boxen nåddes toppfarten på 5:an och i vissa fall med lång startsträcka på 6:an.

Den nya kraften gjorde mig optimistisk att kunna använda 6:an med en högre toppfart som belöning, men till min häpnad så är toppfarten exakt densamma fast den når dit betydligt snabbare, det känns faktiskt som bilen har en fartspärr satt på 210 km/h,gps fart, det tar stopp där och bilen ökar inte ens i nedförsbacke...är det nån som har en förklaring?

Ni som har testat racechip på 320d, har er toppfart ökat??
Skulle verkligen vilja veta...

I övrigt är "racechip" verkligen värt sitt löjligt låga pris, det ger kraft där den verkligen behövs, men lite högre toppfart skulle också vara mumma
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Min toppfart ökade från 230-235 till 255km/h!

Även jag testade box en gång och märkte ingen skillnad över huvud taget! Kör med mappning ist funkar mycket bättre:)
TS
31
TS
BMW 318d -10
AudiA4 1,8T Quattro -07
Min A4 1,8T är chippad på ett traditionellt sätt, den gör också 255 på mätaren och 243 i verklig fart, innan klarade den inte ens 223 vilket var den toppfart tillverkaren angivit, det var nu bortgångne Jörgen Weisse som lyckade så bra.

Draget på min 318d med racechippet kan jag inte klaga på dock, en 528
lyckade till min stora förvåning inte köra ifrån mig fast han verkligen försökte, vi slog av i 170 ungefär...nice!
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
Snubblade över denna sida Länk idag, någon som har provat/använder en box från dem.

Priserna är ju rätt OK till BMW diesel i alla fall.

Zizou: Det är väl den firman tråden handlar om
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
De var därför som jag skrev i denna tråd.... för att jag ville väcka den till liv och se om de fanns någon som hade någon information angående just den firman.

Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
fy fan , 229 euro till en 325d , 268hk och 524nm , borde pinna på ganska bra , bra pris om inget annat ... konstigt att dom knäckt tuning-protection ? eller är det bara sån box som lurar systemet typ ...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är en Box.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.