|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kommer troligtvis byta bort S5:an mot en M3 alt M5 i nästa vecka. Vad skulle ert val varit mellan dessa två kombattanter . Kravspec enligt familjerådet: bil med 4 dörrar. //Stefan | |
|
För ett år sedan bestämde jag mig för att byta bli, valet stod mellan S5 och M3. Det som fick mig att välja Audin var priset. Det skilde nästan 200 tkr mellan bilarna. Nu har jag läge att byta upp mig och mellanskillnaden blir nu en helt annan. Det är anledningen. Dessutom har jag även 335:an till försäljning och då finns det inget alternativ vad gäller vardagsduglighet med transporter till fritidsaktiviteter mm. 4 dörrar är ett måste. S5:an är en grymt rolig bil att köra och så även M3:an Men inget är för mig evigt vad som gäller mig och bilar. Här är alternativen jag tittat på: Länk Länk //Stefan |
|
|
StefanL: Om man är fyra i bilen är nog en M5:a att fördra men om det är hund eller endast 3 personer i hushållet så nja kanske. Har åkt och kört både och visst det är skillnad på bilarna inget enkelt val. Om inte pengar spelande någon större roll och bensinkontot var fyllt så lockar helt klart M5:an. Visst M3:an trevligt bil men kanske lite för sportig fel kanske för helt enkelt för liten. Nu har du haft en tre:a så det kanske är läge för byte och testa en femma...... Oavsett vad du väljer hoppas jag du blir nöjd Lycka till |
|
|
Tack för ditt svar starre. Ska försöka provköra bägge bilarna, M3.an står i Växjö och M5 an finns redan hos min handlare i Linköping, blir nog en provtur i morgon hoppas jag. //Stefan |
|
|
Tack k1mzo, du han posta före mitt inlägg:-) Har inte sett någon M3 sedan live ännu, ser inte den rätt fet ut eller. //Stefan |
|
|
StefanL: Den ser jäkligt fet ut man tittar en gång sen wow det var en M3E90 cool kille typ. Som sagt jag står fast med mitt val M5:an vilken motor man blir lika sjuk varje gång den drar iväg. Visst M3:an suger oxså men tänk dig V10 507 hästar det är något när man ligger i 130 och fis kör när du sen trycker plattan i botten då händer det saker kan jag lova. Om du vill se olika race om sådant intresserar dig ta in på youtube och sök M5board. |
|
|
Jag gillar M3 Sedan skarpt.Men med tanke på dom prisras,som varit så finns det ju månge M5:or med ett attraktivt begagnat-pris. En annan sak att beakta är vel att E60 ersätts om några månader. Många tror att BMW kommer visa nästa generation på Frankfurt i september. Medan det dröjer vel ytterligare 2-3 år innan det blir nån ny 3-serie. Hjärtat säger M5.Hjärnan säger M3 Sedan. |
|
|
Det är rätt gott om plats i baksätet i nya m3'an, inget problem att vara lång och sitta i baksätet överhuvudtaget. Även om det är mer pulver i m5'an så tycker jag m3 e90 var roligare att köra. Provkör bägge bilarna samma dag, så blir det nog lättare att välja efter eget tycke. |
|
|
StefanL: Jag har kört och åkt båda bilarna och enligt mig är: M5, komfort, större utrymme mer gentleman. Inte tråkig på någotvis men ändå lite mer avslappnat temprament även om det går att köra väldigt aggresivt. Man sitter väldigt bra även i baksätet (mina 183cm) M3 sedan, även här god komfort dock inte lika ombonat som M5, helt OK utrymme dock så sitter jag inget vidare bakom förare om han är runt 180. Dett blir ganska tight. Men nu till det som jag uppskattar, körglädje (motorn..oj oj). Betydligt mer aktiv körning tycker jag. Mycket mer lik S5 kontra M5 och S6. Men sen kan jag babbla hur mkt om helst, det viktiga är ju alltid hur du upplever bilarna efter dina behov. Jag hade valt M3 alla dagar men det är efter mina/våra behov. Båda bilarna är så bra att valet är svårt men M3 är mumma även i sedan! München |
|
|
När det gäller M3,så hade nog jag tagit en Sedan framför en Coupé. Är svag för konceptet med super-bils prestanda i en sedan kaross. |
|
|
Tack så mycket alle samman! Det verkar som M3-sedan konceptet går hem hos flest utav er trots allt. Jag gillar starkt det man sett på bild av sedanen, hoppas den känns exklusivare även interiörs jämfört med den vanliga 3-serien. Återkommer med mina intryck efter provtur. //Stefan |
|
| Så det bidde ingen Porsche 997? | |
|
Jag har inte åkt i någon av bilarna. Men utseendemässigt tycker jag M3 sedan är riktigt j---a snygg!! Har inte riktigt "köpt" coupèns utseende men sedanen är enligt mig en klockren knockout! Tycker att coupèn är för tung och GT lik för att vara den sportbil det en gång var. Men i sedanutförande är den inget annat än en fullträff enligt mig. M5:an är ju också ruggigt snygg men inte riktigt lika vass. (utseendmässigt) Har alltid gillat M5:conceptet men också alltid tyckt att den är för stor. Så när M3 E90 presenterades blev jag överlycklig. Jag minns att jag tänkte: "En liten M5:a, kan det bli bättre???" Min röst utefter EQ blir då M3!! Trots att jag inte åkt i någon av bilarna. Men det är ju min högst personliga åsikt.. Som många sagt: Tror du blir nöjd i vilket fall som helst. Och om du har svårt att välja kan du ju snegla på bensinförbrukningen:-) mvh Dennis |
|
|
Tror det kommer att vara billigare att åka M3 än M5 och då tänker jag inte bara på bränsleförbrukningen. När det handlar om bilar i den prisklassen är det värdeminskningen som står för absolut största posten. Räcker utrymmet till skulle jag välja M3:an. Kan det inte vara ide att försöka sälja och köpa privat istället? När jag letade M5e39 var jag inne på Autopartner och provade en -00:a. Den var välutrustad, fin, 6500 mil och svensksåld men priset var runt 260', kunde få loss den för runt 250' vid renköp. Köpte istället av en privatperson och fick en fin -02:a knappt 12.000mil och skapligt utrustad för 165'. Jag värderar dem prismässigt ganska lika. |
|
|
Ja, M3:an drar ju mindre soppa än en Toyota Prius enligt ett pållitligt testorgan ;) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
henke lexus: Det blir nog ett par bilbyte innan 997:an. Men planen ligger fast, att hitta en fin till hösten. BjörnB: Nu har vi en speciell relation med Autopartner så det blir billigare att köra alla bilar den vägen. J.Dredd: Jag har sett klippet och kan bara hålla med. Den går snålare än en Prius är en bra kommentar om folk undrar vad den drar. Tyvärr blir det ingen provkörning i dag då det kommit snö i natt. (sitter sommardäck på bilarna) //Stefan |
|
fredde 7 |
stefanL: Har ingen åsikt i frågan då jag inte blivit betrodd med ngn av bilarna;) Men jag tittade på M3 :an hos Autopartner Växjö just då de bytt in den,Och den var i det nyskick som den bör förväntas vara. Lycka till med ditt angenäma problem:) |
|
Det var precis vad jag ville höra fredde 7. Tack! //Stefan |
|
|
Jag tycker M3an känns som ett bättre val nu när en ny 5-serie inte är långt bort och jag har uppfattat dig Stefan som att du inte har nåt emot att ha det senaste. =) Men interiören skiljer vad jag vet inte mycket från en vanliga trea. Skulle vara nån annan list och varvräknare... Mvh Johan |
|
|
Är det samma stolar som i coupén. Länk //Stefan |
|
|
Vad tror ni om utrustningen. BMW M3 Sedan Mätarställning: 1080 mil Färg: Silverstone metallic Karosseri: Sedan Info: Läder Novillo svart, Elektrisk Dämparkontroll, M-drice, 19" LM fälgar, Stöldlarm, Komfortöppning, Velourmattor, Fällbara ryggstöd, ISOFIX, breddinställning främre ryggstöd, PDC bak och fram, Regnsensor, Belysningspaket, Helljusassistent, Navigation Professional, Röststyrning, Förberedelse för Bluetooth, HiFi högtalarem USB, Individual Högglans Shadowline. Mycket fint skick! Nypris: 773.000kr Registreringsnummer: DFG927 //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.