AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.803

Servicefråga / Byta olja eller inte ?

Sida 1 av 3
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej, jag har en bmw 530 E39 2001

Senaste servicen var vid 8935 mil, det var oljeservice / mikrofilter
Nu har den gått 10300 mil, alltså 1365 mil sedan det var oljeservice, jag funderar om jag ska byta olja & filter själv då jag är skeptiskt till long life service,

Man byter väl vid 2500 liter körda, det blir ca 2272 mil mellan service, är det värt att byta olja ? när det är ca 900 mil kvar till oljeservice igen.
tre gröna lampor lyser när jag sätter på tändningen det borde betyda lång tid kvar till nästa service ?

Vid 8125 mil var det inspektion 1, betyder det att nästa service är inspektion 2 ? och är den dyr ?

Tacksam om några experter här kan vägleda mig.

Mvh

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det är aldrig fel att göra ett extra oljebyte. Förstår att det kan kännas lite onödigt när det inte är så långt kvar till servicen...
Du kan ju alltid serva bilen lite tidigare istället.

För Insp. 2 betalade jag ca 7200:- med BMW CS rabatt hos BMW i Gbg. Då byttes även kylar- och bromsvätska. Detta är iof ca 3 år sedan.

Lycka till!
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jag kör inte så mycket med mina, så jag brukar byta olja i halvtid, dvs efter knappt ett år. Byta en gång om året känns bra för mig.
Ang olika servicar så är programmet olja, insp1, olja, insp2, olja, insp1 osv. Så om din senaste är insp1 är nästa olja.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej, tack för svaren

Jag funderar på att göra en service snart om kanske 500 mil, inspektion 2 är det som ska göras,

Kollade med Bmw Uppsala och Solna , Uppsala skulle ha 6100 , solna skulle ha 7200, sen om bromsvätska ska bytas är det ca 600 till

Är det värt att lämna in det på Bmw ? Då själva servicen bara innefattar oljebyte / filter / mikrofilter / tändstift, sen är det massa kontrollpunkter, kan någon annan verkstad göra samma jobb o inspektera allt för ett billigare pris så mottaget gärna tips , uppsala - stockholms området

Mvh

to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Ett alternativ för dig är att bara byta oljefiltret! Busenkelt med en 36 mm hylsa ,nyckel eller stoor skiftnyckel!
Lika enkelt att byta mikrofiltrena själv samt luftfiltret(lättast av alla bilar jag haft!)
Köp ett MAN-oljefilter på OKQ8.
Kupe och luftfilter köper du på Biltema som åtminstånde då jag köpte var av GOD kvalitet.
På en -01 räcker gott med en stämplad oljeservice i boken för att nästa ägare ska bli glad!!!!
Böt själv allt detta + oljan nu på 13000 mil och det kändes braaaaaaaaaaaa!

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej ok, tändstiften är ingen idé att byte ? ni tror inte att nästa ägare stör sig på att inspektion 2 inte är gjord nu när den är runt 10 000 mil, känns om ett kritiskt miltal på något sätt, inte för mig men andra kanske tycker det ?

t1
7
t100r
E39 B10 V8 Alpina -97
E34 525 -92
Kolla med Bildelsimporten i Uppsala, de gjorde service på min E39:a till bra pris. Länk
to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Jag tror att många med mig uppskattar att säljaren kan visa på att han själv lagt ner lite kärlek och omtanke i bilen!
Inte bara tryckt in en massa pengar till verkstäder som fuskat runt bland alla kontrollpunkter!
Själv har jag aldrig sett en bilhandlare snoka runt särskilt mycket i papprena vid inbyte...

När jag köper bil-oftast privat skapar jag en bild av bilen och säljaren på telefon!Upptäcker jag att han ljugit på telefon om något efter kontroll hos Bilregistret åker jag aldrig ens o kollar....

Annars kollar jag bilen noga,verkar den ok så tar jag itu med servicebok mm.
En missad service eller egengjord etc bryr jag mig inte om i detta läge!
Dock är jag lite mer försiktig vad gäller turbobilar och visst klientel...
Känsligt dedär, jag vet men man blir luuuuuuuuurad!!!
Gäller INTE alla men,men....

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok. men är det värt att kolla alla de där kontrollpunkterna på bmw ? eller är det bara en ursäkt för att ta sjukt mycket betalt ?

Tändstiften känns onödigt att byta ?

to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
En ursäkt!
Titta på bilen kan du göra själv!!
Känns bilen lättstartad så är stiften nog ok!
Min egen erfarenhet är att om bilen sedan är tveksam med varm motor/varma stift så kan de vara dåliga ändå!
Lätt att byta stiften själv!
Köp en Haynes rephandbok=busenkelt!!!

to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Ett tillägg!
Haynesboken har en utförlig kurs i hur du nollställer servicemätarna oxå(alla)!
Inga verktyg behövs!
Bara använd trippmätarpinnen,tändningsnyckeln och dina två händer!

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok, bilen startar perfekt alltid , så jag tror inte tändstiften behövs bytas

Hur viktigt är det att byta bromsvätskan ? kan man göra det själv också ?

Haynes ok bra tips där

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

tändstiften byts vid varje insp 2 /~ 10 000 mil.
Rekommenderar att du byter dessa.
Jag märkte skillnad på min bil/motor efter denna servicen...

/Håkan
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
ang. bromsvätskan...

denna bör bytas vart annat, vart tredje år.
Är inget svårt, men det underlättar att ha rätt verktyg för ändamålet.

Lycka till!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
På en 530 från -01 hade jag inte backat pga att det saknas en insp 2.

Ifall du gör din egen"insp 2" kan man ju spara kvitton på alla reservdelar som använts och visa vid försäljning. Skall du ha kvar bilen i några år så är det antagligen inte lönsamt att hålla den fullservad hos BMW.

______

to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Jag har haft 25 bilar såhärlångt och har aldrig bytt bromsvätska!
Det skadar säkert inte att göra det men jag släckte "oljeklockan" med hjälp av Haynes...
När jag var ung man körde jag Nissan 200sx som var en riktig racer-den fick jag bromsvätskan att koka på med bromsbortfall som resultat!Kanske pga gammal bromsvätska?
En kompis som förlängesedan jobbade extra i sin pappas mack i byn sa att verkstäderna endast byter oljan i påfyllningskärlet! Alltså inte det som finns i ledningarna!!! Detta för att kondensvattnet som finns i oljan hamnar pga densiteten i kärlet.
Då är det ju busenkelt att byta bromsvätskan!!!Sug upp och fyll på!

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Håller inte med riktigt, i så fall borde man se att det ligger ett lager med vatten på toppen i bromsvätskebehållaren.

Vätskan man får ut vid oken kan vara ganska "pissig", speciellt på en äldre bil. Samt att du ökar risken för korrosion i oket med dålig bromsvätska. Och för att undvika att nipplarna rostar fast totalt så är det bra att lossa och smörja dessa regelbundet.

Och till sist kostar bromsvätskan nästan ingenting.

______

to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Weeman-du kan ha rätt och kompisen fel!
Däremot är det inte "lätt" att byta bromsvätskan själv!
"Lätt" är att lufta bromsarna-om man kan det!
Annars är det ett företag..........

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

håller inte med riktigt....
Är man normalt händig och har rätt verktyg så är det lätt att byta bromsvätskan. Det som kan bli problem är nipplarna vid oken. Byter man bromsvätskan regenbundet så är inte detta heller ngt problem.
Fukthalten i min bromsvätska mättes upp 2 år efter bytet och då gav mätaren utslag, men det var ingen större fara. Har därför väntat med detta och kommer byta vid nästa inspektion, nu till sommaren. Så.., vart 3 år är att rekommendera, inte längre intervall än så.

Verktyg för ändamålet finns bla hos Biltema och Mekonomen.
Kostar runt 200:- och det fungerar genom att man trycksätter en behållare som du fyllt med ny bromsvätska. Trycket skall vara ca 0,5-0,7 bar och du tar detta från ett hjul, lämpligtvis reservhjulet. Bra är om man suger ur den gamla vätskan ur behållaren innan man börjar. Efter detta är det bara att lufta, och att se till att efterhand fylla på bromsvätska. Luftningen sker i följande ordning: H-bak, V-bak, H-fram och sist V-fram.

Lycka till vänner!
Gemini__
tobson: Ahh perfekt, så det är en 36 mm hylsa till oljefilterbehållaren. Antar att det är samma mått i en E38. Skulle nämligen göra ett extra oljebyte häromdan när jag snabbt insåg att det där var mer än mina verktyg klarade av. =) Varför så stort kan man undra, men nu vet jag iaf.

Mvh:
Thomas
to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Som sagt, lätt som en plätt.....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.