AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.633

Hur hittar jag ny eller lätt beg m3 e46 sv-såld?

Sida 1 av 2
Jag har en kompis som vill köpa en ny eller lätt begagnad sv-såld M3:a med nya karossen. Hon har ringt till BMW Solna och de sa att vid beställning idag så sker leverans i januari. Ev kan det finnas nån som kund beställt som inte hämtas ut - men de visste inte riktigt (kanske inte tog henne på allvar). Helst ska den vara ny, men det viktigaste är att hon kan köra den denna sommaren! Jag har sagt åt henne att åka ut till Solna för att få bättre svar.
Är det någon som vet någon till salu??
Tacksam för svar!
Kolla på www.bytbil.com

Där finns en del.

/Per
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Till rätt pris är min till salu! :)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Varför måste den vara svensksåld?

Finns ju flera begagnade hos BMW-handlare i Tyskland till bättre priser med samma garantivillkor som en svensksåld.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Johan!
Vad är "rätt" pris? :)
/Klas
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Mosse,

Rätt pris är högt. :D
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
*räknar på fingrarna* hm, "beställa en ny idag o få leverans i januari"? Lite trist att få den mitt i vintern... :( Kan stämma, min beställde jag 15 oktober, får den, enl BMW nån gång i juli :)
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Johan
Tar du en fin E36 i inbyte då? ;)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Mosse,

Inget inbyte.
Har hittat en ny på bmw, men tack för hjälp ändå!
Ska det gå att pruta nåt - med tanke på levtid och efterfrågan?? Känns som att han bara ska köpa och vara glad?!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag lyckades pruta närmare 10%, det är klart du skall försöka.

Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
8% var vad jag fick...
Tack för svar johann och BMWCoupe! Vid nybeställning är väl det rimligt att få en hyfsad rabatt, men när det är efterfrågan och lång levtid så är det säkert svårt att pruta en bil som kommer hem denna vecka - men det är värt ett försök!
e-b
Johann, har du smg i din? Och hur resonerar du kring smg låda på M3 e46? (har du provat o jämfört..?)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
e-b,

Nej jag har inte SMG men jag skulle kunna tänka mig att ha det.

Jag har provkört SMG:ns snabba uppväxlingar i all ära men det är nerväxlingarna som imponerar på mig, alltid perfekt varvtalsmatchade. Fast det har sina fördelar med vanlig manuell ibland, den ger lite mer kontroll och närhet med bilen i vissa situaioner.

Jag får öva lite till på heel-and-toe, för att lycksa så där bra med nerväxlingar varje gång, får nog öva resten av mitt liv tror jag. :)

Ytterligare en fördel med SMG är ju att det (åtminstone i teorín) skall vara omöjligt att skjuta motorn pga övervarvning vid missväxling.

Min bil fanns i lager färdigspecad så jag hade inte valmöjligheten, hade trolige valt SMG om jag kunnat dock inte 100% säker.

Jag var på väg att köpa den Laguna Seca-blå M3:n de hade i hallen på BMW i Solna och fick 8% rabatt på den. Så visst går det att få rabatt även på en bil man inte beställt själv. (När jag var där för att värdera min 330 och varken försäljaren eller värderaren fanns där på den bokade tiden kl 9 på morgonen blev jag så arg så jag sk*t i alltihop...)

När det gäller valet mellan svensksåld och import är väl den svensksåldas uppenbara fördelar:

1) finansiering om man behöver det, enklare och om man köper av BMW dessutom bättre villkor med finansiering mot restskuld vilket kan dra ned månadskostnaden om det är viktigt, och

2) försäkringskostnaden - vilken torde bli bra mycket lägre eftersom man bara behöver halvförsäkring och försäkringsbolagen fortfarande verkar tycka illa om importbilar. Om man testar något av försäkringsbolagens internettjänst med uträkning av premie med ett regnr från en importbil får man inget svar...

Importbilens pris måste således uppväga denna kostnadsskilnad.

Stefan L
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Stefan L,

För j-a dåligt beteende av BMW Solna, hoppas ngn säljare där läser detta.

Under förutsättning att man kan hitta den bilmodell i Sverige också så köper man den väl hellre här om kalkylen är mer fördelaktig, min M3 är fö köpt i Sverige.

Men man kan inte bortse från att såväl utbud som priser är mkt bättre i Tyskland, i synnerhet på begagnade bilar.

För min M5 som jag köpte ny i Tyskland så får jag betala 9600 SEK/år, hade det varit vagnskadegaranti hade det kostat ca 4800 år, över en treårsperiod hade jag sparat 14 400. Vad jag vet är det billigaste sättet att låna till en bil ett banklån. Där skiljer sig inte räntan alls mellan importbil eller svensksåldbil, så det kan vi bortse ifrån. Även med svensk moms skulle prisskillnad bli en bra bit över 100 KSEK, så det finns mkt pengar att tjäna även om andrahandsvärdet skulle bli sämre.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Tilägg till föregående post: det borde stå kan finnas pengar att tjäna, valutakurserna spelar dock stor roll på om det kan bli lönsamt elle inte.
Johann,

Jo, jag var rätt tydlig med vad jag tyckte när försäljaren ringde senare på dagen...

Jag skall erkänna att jag hade en känsla av att skillnaden var större i försäkringskostnad, men till 7% finansieringsränta, 30%-igt ränteavdrag och 80% finansiering (maxgränsen) motsvarar 4800 om året ändå 80.000:- i pris.

Billigaste finansieringen är nog ändå via handlarnas finansbolag, eftersom de kan sänka kostnaden rejält genom att man finansierar bilen med en restskuld och inte behöver amortera ned hela beloppet över lånets löptid. Få av bankerna erbjuder vad jag vet detta. (Nä, jag jobbar inte på bilfinansbolag)

I slutändan får man ändå ta hela kostnaden för värdeminskning osv, så resonemanget gäller bara den löpande månadskostnaden egentligen. Sett över hela ägarperioden blir det nog ungefär sak samma, men det är ialla fall av finansierings/försäkringsskäl som nyare importbilar bör vara billigare än svensksålda

Till sist - alltid trevligt och kul att läsa dina väl insatta inlägg både här och på BM3W och BMWM5.

Stefan L
"BMW3W" Vad e de?
Stefan L: En lite kommentar du kanske tycker är fånig men jag har lite svårt för Laguna Seca Blue som färg. Jag tror att det var BMW Car (den engelska tidningen) som testade Alpina B3 och M3 cabbar och det första de kommenterade var att M3:an "was Smurf Blue" :)

jag kan hålla med men har bara sett den färgen i på en passerande M3:a i starkt solljus men någ var det lite smurfvarning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.