AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.421

E30 325iM kännetecken?

Sida 2 av 3
sh
26
shagalot
325iM -89
320 cab -92
DMZ, btw hur menar du med att den såg lite tunn ut?
DMZ
Vill minnas att bilen stod på något som liknade starten på en racingbana eller liknande? Den såg så liten ut, kanske berodde det på kortet eller att den var silvermetallic. Vet ej. (säkert bara en synvilla)

Men lägg upp ett par bilder på den, så får du nog äktheten bekräftad. Som jag nämnde tidigare, så brukar den nedre frontspoilern ofta hänga ned på dem med eftermonterat kjol-pkt. Det blir som en halvstor glipa mellan stötfångaren och den nedre spoilern.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Hela M-paketsplasten som ett kit gick utmärkt att köpa löst ifrån BMW.

El-hissar och taklucka ingick inte i något M-paket.
Men egen 325iM har rutvevar fram och manuell taklucka.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
DMZ: är inte bilen du länkar till mtech1?
DMZ
Vet inte vad det är för något? M-Tech ½ ;-))
sh
26
shagalot
325iM -89
320 cab -92
Var på bmw idag och försökte köpa sånna lösa m emblem till sätena men det hade dom inte och kunde inte beställa in, DMZ vet du om man kan beställa på internet? Och det är nog inte den bilen du sett för den stod inte på en racingbana, jag kunde inte ta några bilder idag för jag har glömt min riktiga kamera hos en vän men jag har tagit några precis när jag köpt bilen men mobilen inte så bra bilder vet inte ifall man kan säga nånting utifrån dom men här är en länk iaf Länk Tryggve- det låter ju bra iaf, det var en kille som sa att det var standard med elhissar på iM nämligen. Såg även förrut att jag hade spotar i backspegeln det finns bara på iM va? Går ju dock lätt att byta ut en backspegel.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
nej. my bad det var m-tech 2. iochmed att det finns m-tech 2 så finns det en föregångare. alltså m-tech eller m-tech 1. det är lite kantigare. listerna är inte lackade i bilens kulör och det är en mindre vinge ( läpp ). men det sitter bara på äldre e30 tror jag. rätta mig om jag har fel.
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
shagalot:

Här har du utrustningsspecifikationen på din bil (OUH) från fabrik:

Fahrgestellnummer WBAAA11090AE45367

Typ-Code AA11
Typ 325I (EUR)
E-Baureihe E30 ()
Baureihe 3
Bauart LIM
Lenkung LL
Türen 2
Motor M20
Hubraum 2.50
Leistung 125
Antrieb HECK
Getriebe MECH
Farbe LACHSSILBER METALLIC (203)
Polsterung SILBER STOFF (0270)
Prod.-Datum 1989-04-17

Sonderausstattung
Nr. Beschreibung

215 SERVOLENKUNG, DREHZAHLABHAENGIG
288 LEICHTMETALLRAEDER
335 M TECHNIC SPORTPAKET
339 SHADOW LINE
350 WAERMESCHUTZGLAS GRUEN, RUNDUM
400 SCHIEBE-HEBEDACH, MECHANISCH
481 SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER
494 SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER
562 KARTENLESELEUCHTE
704 M SPORTFAHRWERK
708 M SPORT-LEDERLENKRAD II
816 Schweden-Ausfuehrung
850 ZUSAETZL. TANKFUELLUNG EXPORT

tryggve: Visst är väl detta specen på en 325:a med M-paket från fabrik?

Det finns en massa olika varianter på just 325iM..
Här: Länk hittar man dom 6 st olika 325iCM varianter som finns av cabben, man kan ju FÖRMODA att dito finns i dom andra karossvarianterna med...
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
När vi ändå kommit in på koder. Är det någon som vet vad dessa utrustningskoder betyder:
331
816
850

Sorry för lite O/T...

///BMW - Was sonst!
DMZ
Shagalot: Din 325IM ser helt äkta ut, vilket även framgår av fabrikens dokumentering. Vad det sedan gäller M-emblemen till sätena, så går nog dessa att beställa från e-bay.

Får man fråga hur mkt du fick betala för IM:en?
DMZ
Shagalot: Det fanns en komplett sats med Brand New M-tech emblem i USA.
Killen som säljer levererar dessutom Worldwide, budgivningen står för tillfället i $2,50 USD. Tippar att slutbudet ej passerar $10.00 USD ca 80SEK. +frakt ca $5.00.

Men jag förstår ej varför BMW Sverige ej skulle saluföra dessa m-märken?
Jag snackade härom veckan med Novation AB i uppsala ang reservdelar till E30.
Och fick till svar att det mesta fortfarande går att skaffa fram. Ring till reservdelar Novation AB och snacka med Torbjörn på reservdelar, så hjälper han dig att fixa fram m-märkena.
DMZ
Glömde visst länken: Länk
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Emblemen går även att köpa från Schmiedmann Länk .

Sen när det gäller iM så tycker iaf jag att det är en "äkta" om man har m-tech 2 paketet med sidokjolar upp till dörrlist, dubbelvinge bak, sportinredning, m-ratt samt knopp, backspegel med läslampor, svart innertak samt fjädrar och stötdämpare. Helt enkelt det shagalot har.
sh
26
shagalot
325iM -89
320 cab -92
Fan va härligt att fått det konstaterat nu då iaf :) Detta gjorde min dag hehe,tack för hjälpen!, emblemen ska jag kolla in senare idag och skicka en beställning, K1MZO fan va surt med vingen jag hade blivit svinförbannad! DMZ jag betalade 38000 för den, och då fick jag med fälgar som var drygt ett år gamla som han hade kvitto på 15000 på, stereo för 4000, nyss bytta bromsar red stuff eller vad dom heter, och en massa andra grejer, jag är jätte nöjd med affären hittils den har bra dokumentation också känns skönt ringde upp förra ägaren innan han som sålde den och han hade rostlagat bilen för 20000 också så det är mkt pengar lagt på den. :) tack för all hjälp iaf!
DMZ

Jag kan ej låta bli att undra om du verkligen skrev rätt? Är bilen rostlagad för 20.000:-? Vad är iså fall lagat. (bör ju ha varit mkt omfattande rostskador)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Suck, tänk den som hade en 325IM i garaget med M-tech II. :/

En annan får hålla till godo med en 320 draperad i kromkofångare..:(

/L
sh
26
shagalot
325iM -89
320 cab -92
DMZ Ja det var det han sa men jag vet inte riktigt vad han menade tyckte också att det lät mkt gick inte in på det direkt, men han hade bytt takluckan och bytt framruta och lite sån kanske räkna in det i den pengen har ingen aning men nu är den iaf nästan 100% rostfri, men va tycker ni om priset jag gav? jag tyckte det var helt okey iaf, sitter även ett cobralarm på den som han hade satt i kosta några tusenlappar och så fick jag med skålade sportstolar (som jag dock inte har isatt) och ett KN öppet luftfilter, en uppsättning kryssekerfälgar utan däck och plåtfälgar med vinterdäck utöver det jag skrev ovanför. Så det springer ju iväg i pengar.

Leffo, ja det känns ganska härligt :)
sh
26
shagalot
325iM -89
320 cab -92
Förresten såg i min spec där ovan att det står shadowline vad är det egentligen har inte riktigt fått nån klarhet i det?
DMZ
Shadowline innebär att samtliga fönsterlister är svarta.

Vad det sedan gäller rostlagningen för 20.000:- så tycker åtmistone jag att detta låter mkt illavarslande. Ring du upp föregående ägare för att få klargjort exakt vad som är svetsat. (låter ju som att halva bilen vore ersatt med ny plåt)
Nämnde inte den senaste säljaren något om detta till Dig? Vore jag i Din sits så skulle jag bli skräckslagen. Se till att få bilen noga undersökt, så det ej är ett upplagat vrak du fått tag i.

Det blir "ALDRIG" riktigt bra med rostlagade bilar. För inköpssumman 38.000:- så får du lätt tag i en pedantskött E30 325IM en som aldrig tidigare är vinterkörd. 100% rostfri. (Entusiastbil)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.