AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.420

E30 325iM kännetecken?

Sida 1 av 3
sh
26
shagalot
325iM -89
320 cab -92
Köpte en 325 e30 iM idag, men ska det inte sitta m emblem på sittsarna? Vad är det som kännetecknar en iM? Finns det nåt sätt att få reda på ifall det verkligen är en äkta? Tacksam för svar!
DMZ
Jag råkar ha en äkta E30, 325IM-88.

Till att börja med är innertaket helt svart.
Inbyggd solgardin i hatthyllan.
M-emblem i samtliga plyschsäten.
Sportstolar x2.
Sportratt med M emblem, på den nedre raka ekern.
Vxl spaksknopp M-Tech + skinndamask.
Färgade rutor.
Fabrikssänkt med grövre Bilsteindämpare runt om.
Klädsel under bagageluckan med mkt större verktygsfack.
Stora M-Tech kjolpaketet, inkl dubbelspoiler baktill.
Inbyggda dimljus i spoilern.
Två inbyggda spotlights i backspegeln.

Kan ha missat någonting likaväl som att något är extra tillval.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Emblemen i sätena fanns inte som fabriksmonterat tillbehör utan monterades i så fall hos återförsäljare eller köptes som tillbehör i Sverige.

Solgardin, större verktygsfack och gröntonade rutor ingår heller inte i M-paketet utan är ett eget tillval.

Stötdämparna är BOGE gasdämpare, men det är nog bara en fördel om de är bytade vid det här laget...

DMZ: Grattis till en bil med roliga och ovanliga tillbehör (större verktygsfack ser man inte ofta på en e30).

Det går utmärkt att få en utrustningslista på en bil hos BMW om du ger dem registreringsnummer.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
sh
26
shagalot
325iM -89
320 cab -92
Tack så mkt för snabba bra svar! så om jag kollar upp regnumret hos bmw ser jag ifall det är kjolpaket och allt annat jag har från början då? Det msåte ju vara det säkraste sättet, Hur är det förresten med rutorna jag har inte el hissar har hört att det alltid är elhissar på iM?
DMZ
Jag har visserligen el-hissar till alla fyra rutorna (sedan) inkl el-styrd tacklucka samt farthållare & digital färddator. Men detta vill jag minnas var tillval? Liksom shadow line?

Vilken färg har Du på innertaket? är detta svart så är det nog en äkta IM. Det är annars ett jäkla pill & byta innertak.
sh
26
shagalot
325iM -89
320 cab -92
Japp jag har svart innertak, det var det jag gick på när jag köpte bilen,´tänkte likadant att det måste ju va ett jävla jobb att få det bra och så, men sen har jag blivit lite osäker, vill gärna veta 100% att det är en iM.

Tack!
DMZ
Om det skulle handla om ett eftermonterat M-Tech II pkt, så kan man se detta ganska lätt. Trösklar och kjolar brukar hänga lite på sniskan eftersom borrhålen allt för ofta sitter snett. Brukar speciellt synas på den undre framspoilern, den brukar hänga ned lite i uppkant;-)

Vilken utrustning fick du med vid köpet? Sitter hela M-TechII paketet på plats?
Många gånger saknas den främre spoilern inkl stötfångarehöljet?

Vad är det som gör Dig osäker på äktheten? Har du någon bild på bilen? kanske till salu bilden, om du nu köpt den på Blocket eller Powerbörsen?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag har hört att det inte står med något "M" i regbeviset, hur är det med det? DMZ står det i ditt bevis eller är den reggad som 325i?
Om det är så så är det ju svårt att kolla upp via VV och enklaste sättet att kolla borde isåfall vara innertaket.

Man kunde hur som helst även beställa de olika "M"-detaljerna för sig. Min är beställd med en hel del M-saker men är ingen iM.

///BMW - Was sonst!
DMZ
JohanE: Det står ej IM i mitt reg bevis?

Tror ej att man kunde beställa lösa kjolpaket vid nybeställning, sitter det M-Tech kjolar monterade från fabrik, så bör det nog vara en riktig IM.

Vill minnas att det fanns två olika M-pkt att välja på? Det lilla M-pkt samt det stora M-tech II pkt.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
På "faceliftade" e30 fanns det i Sverige M-paket och ett sk. sportpaket (sportchassi, sportratt, shadowline, alufälgar) som togs fram av BMW Sverige. Något "litet" M-paket har aldrig funnits.

M-paketet är ren utrustning, inget som styr bilens identitet, en del bilar fick M-paketet eftermonterat av återförsäljarna i Sverige.

/Johan Tryggvesson

BMWSC #338
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Då är det sportpaketet min är beställd med. Fint, där ser man.

///BMW - Was sonst!
DMZ
tryggve: Vart ifrån har Du hört att återförsäljaren monterar kompletta M-tech II pkt? På helt nya E30 vagnar. Detta bör väl istället ha skett på fabriken?
DMZ
Shagalot: Är det möjligen denna E30 du köpt: Länk

I så fall är det ingen riktig IM den har visserligen svart innertak, men i detta fallet är nog innertaket ommålat eller utbytt. Hade det varit en IM så skulle trösklarna från fabrik ha mängder med färdiga borrhål i överkanten. Likaså saknas hela kjolpaketet.
DMZ
Så här ser en riktig 325IM ut. Dock lite dyr. Länk
sh
26
shagalot
325iM -89
320 cab -92
Blev lite mkt att svara på här :P Kjolpaketet ser mkt bra ut enligt min mening, så där kan iaf inte jag se att det skulle vara eftermonterat. Det står inget om det i regbeviset men det gör det tydligen inte, Jag ska försöka ta lite bilder i morgon som jag kan ladda upp så kanske nån kan uttala sig om vad ni tror, Det är inte den e30n på blocket som du länka till DMZ det är en silvermetallic som fanns på blocket för några dagar sen även här på powerbörsen, men som sagt ska försöka ladda upp lite bilder imorgon!
DMZ
joorå, den kommer jag allt ihåg, en silvermetallick. (såg nog lite tunn ut)
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
DMZ > En del kunder önskade bara optiken, en del bara chassiet osv.
Detta gick ju då inte att lösa med en fabriksbeställning.
Har t.ex. en 325i -88 med M-tech chassie, ratt, knopp, stolar, svart innertak, läslampor men ingen plast.

Även idag eftermonteras en del extrautrustning av t.ex. Skandia Transport eller hos återförsäljarna. Alla E46 STCC edition (som är ett utrustningspaket påhittad av Svenska ÅF) har fått fälgar och avgassystem påskruvade i Sverige.

/Johan Tryggvesson

BMWSC #338
DMZ
För många år sedan fick jag prisuppgift om det stora M-Tech II pkt till E30. Det kostade redan då mellan: 25-30.000:-extra. Det gick likaså endast att beställa helt komplett från fabrik. Har aldrig hört talas om någonting annat.
sh
26
shagalot
325iM -89
320 cab -92
Och varför jag tvivlar på att det är en äkta iM är att det inte är några m-emblem på sätena, inga elhissar och takluckan är manuell, har hört att alla va utrustade med elhissar, men jag vet inte. Även om det inte är en äkta så tycker jag mig inte gjort en dålig affär för det är en väldigt fin e30 och tidigare ägare har lagt ut en massa stålar på den, men det är ju väldigt roligt ifall det är en äkta. Men som sagt ska försöka få upp lite bilder i morgon så får väl folk säga vad ni anser.
DMZ
M-märkena till sätena går att köpa löst hos BMW. Jag har fått byta ut mina 2-3 gånger p.g.a slitage. sist jag köpte så kostade en sats om fyra styck 150:-
Man sticker in två metallpiggar rakt genom tyget & stoppningen, sedan viker du ut piggarna på baksidan av sätena. Det är två olika storlekar på M-märkena, vill minnas att de stora skall vara framtill och de mindre i bakre ryggdynan.

Likaså är el-hissar busenkelt att eftermontera, även till takluckan. Finns beggade kompletta satser här på Powerbörsen.
sh
26
shagalot
325iM -89
320 cab -92
Okey m märkena låter ju iaf rätt intressant höjer ju helhetsintrycket, fast elhissar och så strunter jag i stör mig inte direkt på det tänkte mest ifall det var standard på iM att ha elhissar iom att jag är lite osäker på att det är en äkta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.