|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Den fiskvågen duger säkert alldeles utmärkt - hur du använder den finns mycket bra beskrivet i Haynes-manualen som jag varmt kan rekommendera - där finns hela kamremsbytet beskrivet, inklusive hur du billigt tillverkar de verktyg som behövs. | |
|
Ok, Jag har beställt en Haynes bok så den borde komma vilken dag som helst. Bara att den Haynes är på engelska men det borde vara samma saker i båda. Är ni noga med momenten som står eller drar ni fast så det sitter? Tänkte ex. 25Nm är inte så mycket. Hoppas ni fattar vad jag menar. Tackar för all hjälp jag har fått. Frågar säkert något när det är dags sen. |
|
|
Idag pratade jag med min mekaniker igen som ska hjälpa mig. Jag sa att man var tvungen att mäta spänningen och att använda verktygen. Han tror att därför ni säger att man måste ha det, var för att det inte finns någon märkningar att ställa kammen och vevaxeln efter. Han sa att om man märker på remmen och kam/vevaxeln innan man tar bort remmen och sedan märken den nya remmen på samma ställe. Så behöver man inte ha dom. Men om jag fixar grejorna som ni säger så använder han dom. Vad säger ni om hans ide? |
|
|
Fiskvågen behöver du för att få rätt remspänning - det är extremt viktigt på just M40-motorn, som har en klen rem och en känslig kontruktion. Åtskilliga remmar har brustit pga för hög remspänning, och minst lika många har 'kuggat över' för att de varit för dåligt spända. I båda fallen blir resultatet minst två krökta ventiler, troligen tre eller fyra. Att märka upp remmens läge funkar på de flesta motorer, men inte på M40 eftersom remhjulet på kamaxeln måste lossas (och då roterar fritt!) när man ställer in remspänningen, för att sedan dras fast mot kamaxeln i exakt rätt läge - för det behöver du låsa kamaxeln med en 'jigg' som tidigare nämnts, och vevaxeln med en styrpinne i ett hål i svänghjulet. Det GÅR INTE att få grejorna rätt monterade utan dessa hjälpmedel! Du kommer att begripa hur det funkar när du läser Haynes-manualen. |
|
| Så där är det på vissa av VAG´s TDi-dieslar. En kona på kammen där remhjulet sitter utan kil eller splines. Som gunnare säger behövs verktyg för att låsa kammen och vevaxeln. | |
| På bilar med fixerat kamhjul (mot kamaxeln) blir spänningen inte så exakt. Kammen går ojämt tungt och spänningen på "andra sidan" spännrullen kan bli lite vad som helst (jaja, rutinerade mekaniker kan det här förstås). Resulterande spänning i drift blir ofta fel. Med fritt kamhjul och fixerade axlar blir det exakt när remspänningen mäts. | |
|
Får inte tag i någon som ska förbi biltema och köpa den vågen. Tror ni det går med denna vågen isället? Länk |
|
| Det är exakt en sån våg jag använt, har funkat utmärkt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.