AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.648

Byta kamremmen själv?

Sida 1 av 2
An
42
Andreas.
318i E36 -91
Har tänkt att byta kamremmen själv på min 318 e36 -91:a.

Måste man använda dom specialverktygen som står om man kolla i autodata?
Det brukar gå ganska bra ändå...
Men det underlättar kanske. bytte på min och det gick hur bra som helst utan några special verktyg..
men när du bytter gör så att du har gött me tid på dig annars bryckar det gå åt skogen om man stressar....

MVH Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."

Bmw = Brutall Motor Wagon
An
42
Andreas.
318i E36 -91
ok. Han som ska hjälpa mig är bilmekaniker, varit i många år.

Du hade inte remspänningsmätare heller då och kollade temperaturen?

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
I Haynes boken står det hur du enkelt fixar verktygen själv.

Vet inte om Bmw E30 racing menar att han bytt på sin 320, men det finns ingen likhet att byta på en M20 och en M40 motor.
An
42
Andreas.
318i E36 -91
Finns Haynes boken bara på engelska?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Jag håller med Bmw e30 Racing, man ska INTE stressa. Det har jag gjort en gång när jag har presis börjat meka med bilar.. den gången när jag skulle byta kamrem på min e36 så gick det åt skogen, till slut så var jag tvungen att byta hela motor.....man lär sig av sina misstag!

Tips! Gör fler markeringar, skruva ur tändstifterna för att få bort kompression.
Haynes finns på svenska. Jag köpte min på Biltema.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Remspänningen är mycket viktigt att få rät på M40-motorn, likaså är det viktigt att kunna låsa kamaxeln i rätt läge för att kunna justera kamdrevet rätt.
De specialverktyg som behövs går relativt lätt att tillverka själv - remspänningen kan mätas med hjälp av en insexnyckel och en fiskvåg (40 spänn hos Clas Ohlson), och verktyget för att låsa kamaxeln fixar man med hjälp av et stycke 4mm aluminiumplåt, bågfil och ett skruvsycke. Som låspinne för svänghjulet duger ett 8mm borr med en liten stump kopparrör påträtt.
Haynes-boken har en utmärkt beskrivning av alltihop - men, som skrivits tidigare - var noggrann, se till att du vet vad du gör och stressa inte!
An
42
Andreas.
318i E36 -91
Ska man byta allt eller bara remmen och spännrullen?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Rem, spännrulle och löprulle ska alltid bytas tillsammans. Köp en komplett sat!
An
42
Andreas.
318i E36 -91
Ok, gör det då.
Var inne på meca.se och kollade. Där kunde man köpa spännare för 500:-
Det måste vara den man ska ha igentligen att spänna med då?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Vad menar du med 'spännare' på Meca?
Det du behöver är kamrem, spännrulle och två löprullar.
Vill du inte kosta på originaldelar utan envisas med att köpa 'pirat', finns kompletta rembytessatser hos bl a MotorNord, Bildelsimporten och Schmiedmann - du sparar då en hundralapp eller två, och får någorlunda OK prylar.
Länk

Sen behöver du verktyg - t ex torx-bits och -hylsor, samt de tidigare beskrivna specialverktygen:
- en låspinne till svänghjulet, diameter 8mm i änden och 10mm en bit upp
- en 'jigg' att låsa kamaxeln med - kan sågas/filas till av 4-5 mm alu-plåt
- en anordning att mäta remspänningen med - kan tillverkas av en L-formad insexnyckel och en enkel fjädervåg (t ex fiskvåg).
An
42
Andreas.
318i E36 -91
www.meca.se är ju typ som mekonomen. Karlbergs/volvo som ligger här köper också reservdelar där när dom lagar bilar som inte är volvo/renault.
När jag har köpt packningar och sådant så har det varit elring och det är bra märke.

Har skruvat mycket med bilar men kamrem byter jag aldrig på någon bil jag vet det kan bli ventilras. Har köpt mycket delar på meca.se och det har varit bra.

"spännare" var en sak man kunde köpa där. Förstog att det inte var till kamremsatsen.
An
42
Andreas.
318i E36 -91
Beställde på motornord. Var ju nästan halva priset där mot meca.se.
DMZ
Som det sagts tidigare så har MotorNord har utmärkta reservdelar ofta Made in Germany. Jag kommer fortsättningsvis att beställa mina spännrullar därifrån, detta p.g.a att BMW vid två tillfällen har gett mig spännrullar tillverkade på ett mkt tvivelaktigt ställe. När jag bytte den sista spännrullen från BMW så var den halvskuren efter endast några tusen mil?

Rem & rulle kostade 1000:-hos BMW. Kostar nog betydligt mindre hos MN.
An
42
Andreas.
318i E36 -91
Har du lustatt berätta lite mer hur du menar med vågen?

Jag sa till kompisen som ska byta remmen att man var tvungen att använda specialverktyg. Han ringde en annan mekaniker som har bytt på många bmw, han hade aldrig använt något sådant. Dom bara märker remmen innan dom tar bort den och märker den nya remmen på samma ställe sen spänner remmen lite.

Han sa att på volvo ska man med mäta värmen men det gör dom aldrig.
DMZ
Vadå mäta värmen? vilken värme ute eller inne;-))
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Att spänna remmen 'på känn' på en M40 är att be om kamremshaveri.

Mekanikern som påstår att han byter kamremmar utan att mäta in korrekt remspänning är ett levande bevis på varför man inte ska låta vem som helst skruva med bilen.... hans agerande är oproffessionellt, nonchalant och okunnigt!

Det behövs inga dyra prylar, bara en Haynes-manual, en insexnyckel och en fiskvåg för 40 spänn. Lämna för guds skull inte bort rembytet till någon som inte begriper att det måste göras korrekt!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Finns moment för spänning angivet, anges säkert temperaturen vid spänntillfället
Med stålets värmeutvidgningskoefficient borde c-c kamaxel - vevaxel skilja ung. 0,3mm vid 80°C och 20°C.
Det är alltså motortemperaturen som är intressant..
An
42
Andreas.
318i E36 -91
Var på volvo idag och kollade i deras autodata.
Med remspännaren man ska använda, mäter man i enheter.

Vad ska 45 enheter vara om man ska använda en fjädervåg (fiskvåg)?

Sen som ni säger på känn, vad är det som är så speciellt med m40 kamrem?

Ingen som har en bild hur spännaren ser ut?

Har inte haft en bmw på ca 9år. Så har inte skruvat något med bmw kan man säga.

Har bara skruvat saab, opel, volvo, vw, renault och aldrig varit med om att det ska vara så speciellt att byta en kamrem.

An
42
Andreas.
318i E36 -91
Är det en sånhär fiskvåg du menar?
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.