AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.424

Påhängd av en Volvo S40! Det är väl snopet?

Sida 1 av 4
ma
91
mattiaskorp
320Da Touring M-Sport 2013
En Volvo V40 lyckades hänga på mig trots full acceleration på påfarten till motorvägen. Efter det släppte jag på gasen eftersom morsan satt i bilen, varefter Volvoägaren nöjt körde om. Frestas av tanken om hur denna duell hade slutat i de högre farterna...

Hur är detta möjligt? Jag visste inte man kunde trimma dessa "vardagstraktorer" så att de skulle hålla jämnt med en 335:a. Hyfsat pinsamt för mig men säkert ett nöje för traktorföraren.

Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Många saker som kan avgöra vid liknande fall, t.ex. låg du på tvåan på högvarv? För det kan Volvon ha gjort, sen så kan det upplevas som andra bilar hänger på men det kan skilja ganska mycket.

Men som avslutning är det nog bara att acceptera att det rullar många Volvo på vägarna här i Sverige som går bättre än din 335i.

Mvh Johan
ma
91
mattiaskorp
Hmm... Ja, finns kanske Volvobilar som man får "stryk" av men de bilarna borde vara de trimmade varianterna. Vad jag vet finns det ingen Volvomodell med prestanda i klass med 335:ans 306hkr/400Nm.

Jag kör med dubbdäck, vilket försämrar prestandan något, dock har jag en automatlåda med paddlar i ratten. Nåja...jag får ta det som en intressant erfarenhet och glädjas åt denne lycklige Volvoförares framgång. Hehe...

Tack för era svar

Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, självklart pratar jag om trimmade varianter som går bättre än din. Men likväl kan du ju trimma din också och då ändras ju förutsättningarna rejält.

Men samtidigt kan man ju se det som att Volvo-föraren var nöjd för att hans trimmade bil gick lika bra som din. Din bil var alltså referensen, inte helt fel de heller.

Mvh Johan
ca
23
cashflow
330i 2001
Haha... jag lovar att alla hans kompisar har hört historien minst ett par gånger nu, du vet den där om 335an som inte hade en chans mot hans korv med mos - Volvo. =) Som sagt... det finns många Volvos som går ganska bra där ute på vägarna...

ma
91
mattiaskorp
Haha :-) Roligt inlägg! Ja, vilka historier han kommer att dra. Jösses...men det var som sagt en intressant upplevelse som jag helst inte upplever igen på ett tag.

DMZ
Bli inte allt för besviken för att Volvon hängde dig, du vet inte vad för sorts motor som satt monterad i den bilen. Själv har jag sett en gammal mossgrön Volvo 244 från 1976 accelerera om en nyare Porsche, så det rök om det. Porschen hade inte en suck! Kanske berodde detta på att det satt en trimmad V8 i volvon.

Det sitter likså turboladdade motorer i de flesta gamla E30.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
S40 T4 är inte så svår att trimma upp iöver 300hk. 200hk original.
Finns t4:or med över 400hk ute på vägarna, så inte ens med en chippad 335:a går du säker. (Har sett en med ngn stans runt 650hk också)

Vad man än hittar på med bilen finns alltid ngn dåre som vågar ladda mer.
När jag hade v40 t4 fanns det massor med plastracers (japsar med kjolkit) och bmw´s som plockades buslätt RAKT FRAM. (c:a 270hk)
Chassiet i dessa är inte ens anpassat för originaleffekt och man har inte en chans när det börjar svänga, men det finns ju dem som har fixat det också.
Tror jag såg i ngn tidning om en s40 med runt 400kusar som plockade både porsche gt3 och ngn annan supersportbil på Bilsports superstagebana.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag såg någon stolle på youtube som körde ifrån
en Lamborghini Mulciago med en hysterisk S40.

Har för mig att jag läste någonstans att efter 255 km/h rasade bakspeglarna av.
Motorn är tydligen lite FÖR trimmvänlig för bilens eget bästa.
Den bilen skall nog inte framföras fortare än de 235 km/h Volvo satt som maxfart.

Undrar hur mycket man kan krama ur den nya S40?
den har ju turbofemman under locket....
Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
Jag tycker inte d finns nåt bilmärke som man oftare läser om att "Johan", 18 år har bytt luftfilter å sen plötsligt så har han UPPSKATTNINGSVIS CIRKA UNGEFÄR SISÅDÄR KANSKE 6000 hästar. Mmmm... just d...
Förklaringen är enkel: Antingen så hade den fan stoppat i en bmw-motor i sin bil eller så bara råkade han fastna i vindsuget efter din bil, precis som dom gör i NASCAR...
Länk
Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
rykterna säger ju att d sitter en m20b25 i den där s60....
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
SÅg ut som "Nr 42" som var ute och rastade en M3:a :)

//IS200-01, RX300-03
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Kommer ihåg min gamla tråd "BMW vs Skoda", den var iallafall fylld med humor.

www.e21.se
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Om han har chippat den och den är runt 280 hk eller mer så blir det ju svettigt för dig om inte ni trampar på gasen exakt samtidigt.Det gör så oerhört mycket starten även på rullande.Sen beror det ju på vilken växel respektive bil har i.Osv
Tror du måste lämna in bilen för kontroll, kan ej gått på alla cylindrar ^^
ma
91
mattiaskorp
Ja det kändes nästan som att det kunde vara något fel. Hehe...

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Herregud, patetiskt att läsa vissas kommentarer om luftsug och bytta luftfilter.
T4:a motorn är ruggigt tacksam att skrämma upp i sjuka effekter och det är faktiskt så att bmw inte är det snabbaste som finns på vår jord, dags att inse.

Ang. backspeglarna så räcker det med runt 180-190km/h innan det säger plopp, plopp så viker de sig in mot rutan...

Ni vet väl att en Volvo 740 med bortplockad slutdämpare och ett K&N-filter får exakt 12 hästar extra! :)
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Inget o skämmas över för att blivit omkörd, du hade mamma i bilen.

Volvo 2,0 t o T4 motorerna är kända för en hel del motortrim, som många andra skiver i denna tråd så finns det många som har mellan 300-400 hkr.

Då lär bilen gå fort´, trimma på du din bil med så får du se hur mycket fortare bilen går.

Men samtidigt så håller jag med Hubbe 325 att det är patetetiskt o läsa vad vissa skriver i denna tråd, bara o acceptera att du blivit omkörd av en Volvo.
Här har ni en uppskrämd S40, vilka kommentarer till filmen...

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.