AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.340

3-vägs framsystem, fråga om delningsfrekvenser!

Sida 2 av 2
rw
12
rwider
325 Coupe -92
MB 560 SEC
Det är just ovanstående parametrar som du nämner, som gör det roligt att tävla i SQ. Att styra reflexer och så vidare till sin fördel.
Man kan ju lugnt säga att min bil använder EQ, det är drastiska skillnader mellan närliggande band just pga av utsläckningar och förstärkningar som uppstår i kupen. Ljudet som är under färd intresserar mig inte lika mycket :)
Jag är intresserad av hur det låter stillastående..

Att basen uppför sig på olika sätt på olika ställen i bilen ser jag inte som ett jätteproblem då jag optimerar mitt ljud efter 1 placering.. Dvs mitt huvud i förarsätet.

Det är för övrigt "rätt" ljud vi i SQ eftersträvar..
Imponernade ljud med +5 Db 40-150 Hz är inte så intressant.
Jag vill gärna återskapa ljud så som det var tänkt från början..

Detta är en diskussion som egentligen inte leder någonstans och jag tycker verkligen du ska komma ut och lyssna, det har hänt en hel del sedan Blaupunkts storhetstid för dryga 15 år sedan..

Vad trevligt. Då tror jag genast att det säkert låter rätt. Fast det är kanske inte så många förunnat att ha sitt ideala lyssningsrum i form av att sitta ensam i en bil som står stilla...) Missförstå mig inte nu, det är alltid imponerande med människor som lägger ner sin skäl i det dom jobbar med, både i hobby och proffssammanhang.
Det där med Blaupunkt skrev jag inte för att belysa ev. storhetstider osv, även om dom iofs har tillfört en del, fast ofta med tråkstämpeln hängandes över sig..
Mera för att påvisa ett annat tråkigt fenomen, både inom billjud men även inom många andra områden, biltillbehör inte minst. Man ser inte sällan gamla saker och system "återuppfinnas", och man tror kanske att folk inte har så mycket koll på vad som redan finns inom teknik och annat.

FP
rw
12
rwider
325 Coupe -92
MB 560 SEC
Du verkar vara en vettig man Folke, vi är i stort sett eniga i det mesta.
Och visst har vissa områden gått rejält framår som ex.vis baselement och processorer. Medans det känns som vissa saker går bakåt, som exempelvis förstärkare. Det är inte samma byggkvalitet idag, det kostar för mycket att tillverka, därav så använder jag 10 år gamla steg ;)
Jo
63
Jonas530
530iA touring -01
-rwider:

Kan du GARANTERA att BlueBeemerBoy inte förstör sina diskanter om han delar dem vid 2k? Varför rekommenderar inte DLS så låg delningsfrekvens? Vilken effekttålighet har dessa vid den delningsfrekvensen? Att ha låg delning på diskanterna är ungefär som att köra en 600hk bil utan antispinn på vintern: Det går bra om du vet vad du pysslar med, men det är inte något att rekommendera för en nybörjare. Jag har själv delat ett par 3" vid 50 Hz och det funkade för mig, men jag skulle inte rekommendera det åt någon annan för jag kan inte garantera att det håller.

mvh Jonas, som började med billjud -91, deltagit i SASCA på 90-talet både som tävlande och domare och inte knäckt en högtalare under alla dessa år. ;)
rw
12
rwider
325 Coupe -92
MB 560 SEC
Självklart kan jag inte det..
Så ska han del midbasen 300 Hz också :D

Normalt är det inte effekten som eldar högtalare, det är distoritionen som du säkert vet,
Men DLS rekommenderar den från 1K om jag läste rätt i första inlägget?
Jo
63
Jonas530
530iA touring -01
Njaeee......inte rekommenderar från 1k. Frekvensomfånget börjar på 1k.
Delar han midbasarna på 300 Hz kan jag garantera att de tål effekt! ;) Dela midbasar är nästan ännu knepigare, då har man ju även lådan att ta hänsyn till.
Jo, distorsion är väl det vanligaste sättet att knäcka högtalare.

Att du delar dina diskanter så lågt, beror det på att det blir lättare att rikta ljudet i din bil eller låter det bättre tonalt sett?
rw
12
rwider
325 Coupe -92
MB 560 SEC
Körde två-vägs och midden sprack upp och stack iväg ganska tidigt,
Därav den låga delningen.
Men nu är det ombyggnation och nya produkter på väg in i bilen så vi får se om delningen kanske höjs framöver på diskanterna, som faktiskt är det enda jag behållt från gamla bygget.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Vad jag uppfattar som intressant är var det teroetiskt är bäst att dela när man vet parametrarna och hur man räknar på det innan man börjar testa?
Tror att DLS inte redovisar kurvor på elementen bara för att många av kunderna inte vet hur de ska analysera vad de ser.
På samma sätt som det i en perfekt värld borde finnas en enda standard för att mäta watt.
Jag tycker iofs att det hade varit intressant att se dessa kurvor. Hade velat placera dem bredvid varandra i mitt 3-vägssystem.
Nu har jag iaf fått svar på den frågan om var jag ska dela men inte hur man räknar ut det.
Fattar att halva uppåt och nedåt aldrig var intressant men nånstans har jag läst det iaf, kan ha varit på Ljudiasidan men är inte 100…

En annan sak slog mig,
om man ställer in huvudenheten att dela med 12dB branthet vid en viss frekvens, då borde den ju kompensera för detta vid en tidskompensering eller hur?
Kan förstå att det inte är så om man delar passivt…

Själv gillar jag hela grejen med att bygga billjud, kul att bygga och den ruskigt sköna känslan när man får till det riktigt bra.
Kunde inte bry mig mindre om hur dåliga akustiska förutsättningar det är i en bil, bara desto roligare när man lyckas bli riktigt nöjd.
Om grabbarna som gillar dBrace får samma känsla när de spelar över 150 dB och takplåten ser ut som det går vågor i den =) gör det inte mig så mycket…

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.