AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.896

När slutar ni att vårda era bilar?

Sida 1 av 2
Transocean
Var går gränsen? Vid 30 000-40 000 mil, när rosten kommit på allvar, när ni har bytt allt eller slutar ni aldrig?

Jag har i alla fall bytt det allra mesta och ändå så sitter jag vid datorn och jämför priser på olika delar dygnet runt dag efter dag. Nu får det helt enkelt vara slut att kosta på den fula brukshinken. Tvätta slutade jag att göra för snart två år sedan men nu blir det tvärstopp på dämpare, stag och annat dylikt också! Billig tysk olja har i lager så det räcker så olja får han även i fortsättningen (han dricker massor) men ingenting annat. Ja filter förstås då även det finns men that's it!

Nu får vi se vem som håller ut längst, jag eller baijern!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tja, vad säger man?
Min E30 köptes för tusen kronor.

På ett år har jag kostat på den:

Ny helsyntetolja i motorn
Nytt original oljefilter
Ny olja i växellådan
Ny olja i slutväxeln.
Nya blinkersglas fram (orange förstås)
Ny bakstötfångare i krom (den var inte billig vill jag lova)
Nytt bränslefilter.
Ny bränsleslang
Nya kylslangar (samtliga)
Ny kylare
Ny vattenpump
Ny kylvätska
Ny kamrem+spännare
ny ventilkåpspackning
ny fläktvinge
ny generatorrem
nya regskyltar+hållare i krom.
ny registreringsskylt belysning.
Nya strålkastare
ny kromad njure i grillen.
ny bränslepump
nytt tanklock
nya däck(Michelin energy)
nya fälgar (beg. kapsyl)
ny slutdämpare
nya handbromsbackar
nya torkarblad
nya pedalgummin.
ventiljustering

och min bil har rullat 26.000 mil!?
snart blir det väl tvångströja och intagning på psyket ;)

Det enda rätta vore förstås att "pressa" den men jag kan inte
förmå mig att göra mig av med den...

/L

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Nä, slutar gör man väl aldrig. Även om bilarna börjar bli gamla och har rullat en del, så vill man ju inte åka omkring i en skrothög.
e46-00 32000 mil.Länk
e39-97 37000 mil.Länk

BMW CS #5206
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Herr Leffo: Intelligent agerande vid bristande underhåll av föregående ägare äro det såsom äro tolkningen utav det Ni genomfört. En redan tillverkad automobil tagen till prima skick är kostsammare än att köpa en ny "miljöbil". Samt ger tillverkningsindustrin lite omsättning och på så vis i långa loppet skapar lite arbeten som i sin tur i långa loppet betalar skatt. Alla är vi en liten liten del utav ett stort maskineri där varje unik person tager det ansvar den vill. Vi har ju dessvärre ingen såsom pekar medelst tydlig hand längre...
Mvh
Asken
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Asken,
"dessvärre ingen såsom pekar medelst tydlig hand längre..."

Jodå, min fru brukar peka ganska tydligt men då hon pekar mot bilskroten brukar jag titta åt ett annat håll. ;)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Leffo: Om eder prima fru pekar så kan Ni ju be henne ta en promenad dit och leta lite begagnade delar åt Er bil, damer gillar ju små utflykter och knepa och knåpa lite. En ting är att flaxa med vingarna, det kan vilken fjolla som helst. Att tyda vad det betyder om en dam pekar riktningen äro enkelt. Hon önskar de facto bekräftelse på att Ni ser att hon rakat sig under armarna, inget annat. Om Herr Leffo besöker prima "Gröna Skylten" samt inhandlar adekvat toxifierande dryck, fyller 2 prima glas och när damen kommer hem, möter en förvånad syn, en tydlig fast hand och ombedes tömma glaset i egen takt inte fan kollar hon efter om han såsom pekar rakat sig under armarna då icke?
Tydlighet och enkelhet det är melodin.
Mvh
Asken
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
..."när rosten kommit på allvar"...har man troligen slutat att vårda sin bil för länge sedan.

Per L
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tycker man att bilen inte är värd att kosta på underhåll har man nog inte vårdat den alls från första början.

Ser bilen lite som ett hus eller kläder, inte fasen vill man bo i ett ruckel eller gå omkring i trasor?

Hade en gammal Audi 100 köpt för 3000:- med 40000mil på mätaren, tvättade och servade den ändå. Trivs helt enkelt bättre när man har ordning på sina saker.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Asken, alltid roligt att läsa ett inlägg författat medelst prima vård av vårt modersmål samt ett stort stycke humor!

Det är väl klart som korvspad att vi ska vårda våra vagnar! Det är ju trots allt lite speciella, annars kunde man lika gärna handlat en V-vo eller något annat mindre noga räknat. Har personligen lite svårt att se vissa BMW-bilar som verkar vara lika risiga som sina ägare. Dessa ägare verkar ungefär lika stolta över sig själva som sina åkdon.

Christer Silvén, dina vagnar är ett praktexempel på fantastiskt fina bilar, trots att de inte var byggda igår samt att de har gått en bra bit!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har aldrig slutat att vårda en bil ännu:)

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Martin E
Överdrivet vårdande kan bara tolkas som att man är rädd om sin bil, vårdar man sin bil bättre än sin hälsa är det ett allvarligt tecken.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nee...man vill som sagt inte åka omkring i en rishög...servar mina gamla bilar så noga att folk anser att jag är "lite störd", dvs oljebyten/service titt som tätt,rostskyddsbehandlingar,plåtbyten/rep. "hela tiden"(nåja) ;)

"Köp nytt" säger en del...Öhh...vadå :)

Men ärligt talat så har jag minskat på mitt pyssel med bilarna...hinner inte riktigt med allt just nu som det var tänkt...tyvärr, men rishögar?...Nej, det är mina BMW´s inte och det kommer nog förhoppningsvis ta en stund innan det sker.

Mvh Janne.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Martin E: Menar du att det är fel att vara rädd om sin bil? Att man kostar på sin bil regelbundet underhåll och bilvård betyder ju inte automatiskt att man missköter sin egen hälsa.
En nyare bil kostar sällan några större summor i underhåll, vilket en äldre i regel gör. Min fd. bruksbil, en Citroën XM -92 som jag köpte år 2005 för 15000 kr, har jag lagt ner över 40000 kr på i reparationer, service, nya däck m.m. Många tycker att jag är en idiot (stundtals har jag faktiskt kunnat hålla med!), men om man vänder på steken och utgår från att jag köpt en nyare bil istället så hade den förmodligen tappat lika mycket i värde.

/Masten
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Det spelar ingen roll vad man gör (eller kör), så länge man gör det med stil...
Det är helt enkelt bättre att ge sin bil ett värdigt slut än att låta den förfalla till en skam.

/Pontus

hajen: vad är ett värdigt slut för en bil?
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Värdigt slut för en BMW torde vara ett haveri på Autobahn. Hemmaplan och det den var byggd för.

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Martin E
Masten
En del behandlar sina bilar som dom hade en själ , vilket är ett typiskt tecken i vår materialistiska syn på tillvaron.
En modern bil kräver lite skötsel för att fungera, möjligtvis tvätten men den görs numera automatiskt och jag lämnar gärmna in bilen för service och hjulskiften.
På så vis ägnar jag mer tid och mina andra intressen.
Om dagens allt för feta befolkning skulle ägna 2 timmar av sitt liv i veckan till att träna så skulle vi pradoxalt nog orka tvätta och sköta bilen lite oftare.
Dessutom skull sannolikt frun bli gladare.
Eller vad tror ni ?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

MartinE:
En del har ett bilintresse, likaväl som att andra har intresse av att måla tavlor eller knyppla..t.ex.

Visst, man ska hålla kroppen i trim och försöka sköta annat som är viktigt för ens välbefinnande, men som sagt alla som har ett intresse(hobby) håller på med det så mycket som tillåts i vardagen utöver allt annat som ska göras..

Mvh Janne.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Martin E: I mitt fall är samtliga reparationer gjorda på märkesverkstad, dvs. jag har lagt ner väldigt lite av min egen tid. Har kört gammelbilen i automattvätt några gånger, men de stora nackdelarna med en sån anläggning är dels att bilen inte blir särskilt ren och dels att de repar lacken något kopiöst. Lägger då hellre en timme eller två för att göra en ordentlig handtvätt, det tjänar både jag och mina bilar på i det långa loppet. Dessutom är det tämligen fysiskt ansträngande att tvätta bilen för hand, så det är knappast negativt för ens hälsa.

/Masten
Martin E
JanneT
Alla är vi bilintresserade, som jag sagt min 3 intressen är Bilar, kvinnor och hälsa. För mycket av det ena kan ge allvarliga biverkningar.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

MartinE:
För mycket hälsa kan väl inte skada? ;)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.