AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.039

318i Touring beställd!

Sida 2 av 2
Ni måste ha fått fjärrkontrollerna va,,, :)
Upp med bilder på pärlan...
da
101
danielbas
318i Touring -09
Några intryck efter blott 60 mil med nya bilen. :)

Positivt:

Den är precis lika underbart skön att köra som provbilarna. Att jag var tveksam till M-fjädringen tidigare har jag nu helt glömt. Hur f-n kunde jag ha tänkt mig utan???

Jag blir glad så fort jag ser bilen! Montegoblå är endast slagen av den aaaaaningens snyggare LeMansblå. Men då måste man ha det i mina ögon fulare M-sportpaketet som främst förstör fronten på faceliften.

Än så länge märks ingen nämnvärd skillnad mellan 318i och 320i (jag hade bara provkört 320i eftersom ingen bilfirma hade 318i hemma). Men pga. inkörningsperioden har jag såklart inte kunnat hårdköra den nya som jag gjorde med provbilarna. Ingen av dem är ju någon M3 direkt, men med min och sambons körstil och körvanor känns det som att 143 hk-motorn räcker gott. Den hörs iallafall inte, ens i motorvägsfart.

Kvalitetskänslan och designen in i minsta detalj. Vissa på forumet verkar ju tycka att denna gått lite förlorad med åren, men oavsett ligger den klart före det mesta på marknaden i samma bilklass just nu vad jag vet. Känslan var ungefär densamma i Audi A4 t.ex. men designmässigt.....knappast.

M-ratten, M-ratten, M-ratten! Detsamma gäller växellådan.

Minnesfunktionen i stolar och annat funkar kanon....efter att jag fattade hur den funkar vill säga. Jag läste faktiskt bilmanualen först men förstod inte att varje fjärrkontroll har två separata minnespositioner var. Så när jag larmade av med sambons fjärr och inte fick stolen att röra sig när jag tryckte på min minnesposition blev jag lätt frustrerad. Men efter lite provande och sökning på e90post insåg jag hur det låg till. Är fortfarande ganska coolt att se hur sätet och speglarna rättar till sig när jag larmat av med min fjärr och sedan sätta sig i bilen med min förvalda AC-temp. Det enda negativa är väl att svankstödet och bredden på sidostödet i sportstolarna inte lagras i minnet, vilket känns som ett mycket enkelt programmeringsjobb för BMW. Men det är å andra sidan också ett ganska stort i-landsproblem...

Svärfar verkar lite avundsjuk på bilen! :)

USB funkar skitbra! Trots avsaknaden av navi är det inga problem att ratta fram olika album. Jag köpte ett 32GB minne som är drygt halvfullt redan och det tog c:a 10 minuter första gången för bilen att läsa in detta med diverse spellistor. Efter det funkar det så fort man startat bilen.

Xenon-ljuset. Har läst både ris och ros men min åsikt är att det ger ett fullgott ljus. Visst, det är inte jätteupplyst lååååångt fram men bredden och intensiteten fram till c:a 100 m är kanon. Ångrar inte det minsta att jag inte valde till kurvljusen som jag först var inne på. Förstår faktiskt inte hur de skulle kunna hjälpa till så mycket när bredden är så pass bra.

Sist men inte minst är däckbullret som fanns på provbilarna i +90 km/h näst intill helt borta efter att ha slängt på icke-RFT Michelin X-Ice Xi2 vinterdäck (205/55-16"). Spårkänsligheten har också minskat markant. Väntar mig ytterligare förbättringar med sommardäcken som visserligen är 225/45-17" men det är ju inte direkt några racingdäck...

Negativt:

De asläckra 284-fälgarna är totalt borta efter bytet till ovan nämnda vinterdäck på 156-fälgar... Det sved lite att bara hinna köra knappa kilometern med sommardäcken upp till däckfirman som skodde om bilen. Men eftersom de byter in RFT Conti-däcken som satt på kunde jag inte köra mer än så.

Logic7 stereon låter förvisso hyfsat men jag hade faktiskt förväntat mig lite mer. Stereon i förra bilen var iofs. en fet Alpine för runt 35.000 kr men jag trodde ändå som sagt att HK kunde gjort bättre än så. OK midbas, OK diskant men inget vidare mellanregister och obefintlig djupbas. Har testat både CD och mp3 i 320 kbps. Men eftersom 95% av alla dagens skivor ändå låter så j-a illa gör det inte så mycket...

Ett visst glapp i gaspedalen som märks främst vid start från stillastående. Jag har inget minne av detta i provbilarna som jag har för mig gav respons direkt vid minsta tryck på pedalen. Förmodligen bara en vanesak men känns inte riktigt BMW för mig. Det positiva är väl att det ger mjukare övergångar vid växlingar från 2:an och uppåt.

Summa:

Ett otvetydigt överslag av positiva omdömen! Jag är ganska övertygad om att den marginalen kommer att utökas allt eftersom tiden går dessutom. :)

Bilder kommer framöver då sommardäcken åkt på, vilket förhoppningsvis inte ska behöva dröja så länge...

Har också bokat tid hos Ditec för lackkonservering. Som lägenhetsboende har jag begränsad tillgång till vettig biltvätt (GDS) som inte kostar skjortan i längden och hoppas på att alla positiva åsikter om Ditec och liknande stämmer.

/Daniel

Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Du byter in RFT-däcken, får du lägga något emellan?

Skall skifta till mina sommarhjul på fredag (oanvända) och funderar på om jag skall höra med däckkrängaren om just ett byte från RFT.
grattis till nya bilen :D upp med bilder som sagt
da
101
danielbas
318i Touring -09
_Johan_: Har inte bestämt priset på mina inbytta än, däckfirman skulle försöka sälja dem innan jag kommer in igen för byte till nya sommardäcken. Men förmodligen får jag lägga en liten slant emellan, även om de RFT ContiSportContact som satt på bilen verkar vara aningen dyrare än Michelin Primacy HP som jag byter till. I vilket fall är det värt en del att slippa krånglet med att själv försöka kränga dem på Blocket.

bmw_jerry: Bilder kommer! Men inte förrän sommarfälgarna är på... :)
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
OK - tack för svaret. Får ta mig en funderare :-)

ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Danielbas,
Jag köpte en BMW 320i touring 2009, för samma anledning som du. Jag prov körde Audi A4, Mercedes 180, Volvo v50 och SAAB93 innan jag bestämde mig att BMW hade bättre bygg kvalite, kör glädje, grep på vägen och ekonomi. Audi och mercedes saknade kör glädje trots turbo och flera extra knappar. Audis instrument panel och ratt är ful! BMW hade desutom bättre garanti och service avtal. Om jag hade köpt ngt annat än BMW då skulle det ha varit SAAB 93. Den hade kör glädje alla fall. Men med SAAB i kris vem vågar köpa SAAB? Jag är mkt nöjd med min bil. Även åk komfort är bättre än andra bilar. Jag förstår inte hur tidigare recenssioner av BMW 3 serie har klagat om åk komfort (bumpy and bouncy, hard mm). Gäller det gamla modeller kanske.

da
101
danielbas
318i Touring -09
raj55: Gratulerar!

Tycker väl iofs. att bilen är ganska stötig med sportfjädring och man känner minsta ojämnhet i asfalten. Men det kompenseras mer än väl av den ligger så fantastiskt bra i kurvor. Och man behöver inte hårdköra i 140 km/h som någon skrev i en annan tråd för att märka det. Det räcker med vanlig rondellkörning...

Och att BMW skulle vara en dyr bil att äga känns som en gammal myt. Försäkringen hamnar för mig på c:a 2500kr, skatten på 1000kr och som sagt fri service i 3 år alt. 8000 mil.

Håller med om att Saab 93 är en ganska hyfsat kul bil att köra, men har en mycket tveksam växellåda och ratt stor som i en buss... Kvaliteten på ALLT i bilen känns också som långt ifrån BMW.

Så för min del var största konkurrenten Audi A4 som känns som en mycket gedigen bil med fantastisk motor. Men.....ganska trist att köra i jämförelse och upplevs också som en klart större bil än 3-serien, ännu mer än de faktiska yttermåtten visar. Och så var det där med instrumentpanelen... Vem tycker att grå plast känns premium??? För att iallafall få övriga paneler i något annat måste man också välja det svindyra S-linepaketet. Så när jag räknade hade den A4 1.8T jag isåfall velat ha blivit en dyrare bil än 318i. Efter vad jag hört får man inte heller alls lika bra rabatter på Audi som på BMW just nu.
danielbas:
Hur lyckas du med att bara få 1000 kr i årsskatt?
Är det inte bara den summan du betalar till skattens ordinarie årsförfallodag?
da
101
danielbas
318i Touring -09
Nej, årsavgiften blir enligt papper från Transportstyrelsen 1020kr. Räknade dessutom själv enligt reglerna som gäller nu:

360 + (144 - 100) * 15 = 1020kr.
Det var inte illa, det är hälften av vad jag betalar.
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Tack Danielbas.

Clubsport,
Anledning till det låga vägskatt är BMWs CO2 produktion som är bara 148gm/km (BMW320i) jämfört med andra bilar. Jag hade RAV4 tidigare och den producerade 248gm/km CO2. Försäkring hamnar på 2500kr/år i första 3 år. Sen vet jag inte. Jag skulle tro att både försäkring och service kostnad stiger markant efter tre år.

da
101
danielbas
318i Touring -09
Visst, försäkringen blir en annan efter 3 år. Helförsäkring hade blivit c:a 4500kr för min del i dagsläget. Men å andra sidan blir självrisken klart lägre än nu...

Och sedan är man ju låst till BMW service om man vill ha bra andrahandsvärde. Men säg den bil som inte börjar kosta avsevärt mer pengar i service efter några år.

Clubsport: Jo, det ska ju löna sig att värna om miljön! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.