|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har just skrivit på för en ny 318i Touring som beräknas anlända om drygt två månader. Känns inte helt fel! Eftersom det är min och sambons första BMW var det inte självklart från början att det skulle bli en sådan. Var inne på både Saab 9-3 och främst Audi A4 också. Men efter några provkörningar stod det ganska klart... Att köpa Saab i dagsläget känns inte riktigt bra även om det är en helt OK bil för en nättare summa pengar. Men ändå. Vad Audi gäller har den en riktigt bra motor (1.8T) men körkänslan är lååångt ifrån BMW, fortfarande. Och jag kan inte tycka annat än att instrumentpanelen i A4 är ohyggligt ful med den grå plasten. Eftersom jag inte skulle ha deras MMI heller ser mittpanelen väldigt plottrig och.....otysk ut. Hela inredningen i BMW är så spartanskt praktisk och genomtänkt, samtidigt som den är kanonsnygg och osar kvalitet. Exakt som jag vill ha den! Att det "bara" blir en 318i beror på en körsträcka på c:a 1000 mil/år och prioritering på snyggare inredning med några lyxprylar. Hade plånboken varit lite fetare hade jag annars såklart gärna tagit steget upp till antingen 325i eller 320d. 50-60000:- är tyvärr för mycket för en roligare motor. Men som sagt, det är vår första BMW! :) Efter viss vånda blev det en montegoblå som nu i efterhand känns så j-a rätt! Var från början inne på spacegrå men tyckte att den färgen börjat bli ganska övermättad på marknaden. Sedan stod det mellan monacoblå men eftersom sambon var klart mer sugen på montego slutade det så. Klädsel blir sadelbrunt skinn samt slipade alulister som ihop med montegolacken känns klockrent. Pga. de förmånliga rabatterna på Comfort och Dynamic just nu var inte valet svårt, så det blev båda. Hade annars tänkt skippa Dynamic och inte välja M-fjädring eller 17" men att betala MER för en sådan bil för att vinna lite komfort kändes inte riktigt klokt... Kanske är fel forum förresten att skriva att man vill ha komfort istället för hård fjädring? :) Bestämde oss i sista stund för multieker 284-fälgen som i verkligheten är svinsnygg. Bilderna i katalogen ser tråkiga ut så det var tack vare en leveransklar 325i utanför butiken med dessa på. Sedan har vi lyxat på med elstolar m. minnesfunktion eftersom vi båda kommer köra den ungefär lika mycket och skillnaden i längd mellan oss inte är långt ifrån en halvmeter... Det tog utan att överdriva 5 minuter att ställa om allt när vi provkörde bilar... Övr. utrustning är: Logic7-stereo (ljudnörd) Larm M-ratt (har man väl provat den...) Isofix Förvaringspaket Rökarpaket Svankstöd USB (alla favoritskivor i bilen jämt!) Innertak i antracit (gör så otroligt mycket av intrycket i kupén) Fällbara nackstöd bak Så även om det troligtvis blir en av de mer välutrustade 318i som sålts hade jag omöjligt kunna välja bort prylar för motsvarande summa för att få t.ex. en 325i. 95% av tiden kör jag någorlunda rakt fram i någorlunda samma hastighet och då väljer jag hellre att sitta riktigt bra, ha en dröminredning, lyssna på skön musik med bra ljud på ett smidigt sätt än att ha en jäkligt kul motor de övriga 5%. Kalla mig Svensson... Färgen ihop med fälgarna hoppas jag iofs. ska få någon entusiast att vända på huvudet innan han/hon upptäcker det ensamma utblåset där bak! :) Tänker också omedelbart byta RFT-däcken mot vanliga. Fick med ett M Mobility Kit på köpet om nu oturen skulle vara framme. Men på 15 år har jag fått en (1) pyspunka... Även om BMW jämfört med de andra bilar vi provkört (9-3, A4, Passat, 407, V50 m.fl.) upplevts som tystast totalt sett, har demobilarna haft ett ganska högt däckbuller i +90km/h på våra grova asfaltvägar. Så jag hoppas att detta mest beror på RFT-däcken eftersom E46:an känts tystare. Är också nöjda med priset vi fick, närmare 15% avdrag på listpris som privat. Även om ekonomikrisen gynnar köparen just nu känns det som en ganska hygglig rabatt. Sådär, det blev ett ganska långt inlägg för en nybörjare på forumet! Men jag har en känsla av att det kommer bli fler... Vill också säga tack för en massa matnyttigt som jag läst om här på forumet före beställningen. Om någon har tips om utrustning vi missat är det hög tid att hojta! MVH Daniel | |
|
Grattis till ett lyckat val, speciellt färgen, jag valde också Montegoblå till min nya. Har kollat in några beg.bilar hos BMW Solna med den färgen och den är verkligen snygg. |
|
|
Kul att någon vågar "fläska" på lite med utrustning i en 318i! Jag tycker specen är helrätt :) Vad slutade kalaset på? Mvh/ Niclas |
|
|
Tycker att valet mer gottgott och lite mindre motor är väldigt trevligt!, precis som du skriver är det de faktorerna man uppskattar högt vid vanlig körning. Var de 15% räknade på totala bruttopriset (inkl ordinarie pris för comf+advantage) eller är det 15% på allt som ej är nedsatt och sedan tillagt comf+dyn á 24,9'kr? Comf+dyn-erbjudandet (i detta fall 21,6'kr rabatt) gör ju ca 6-7% på nettot i denna prisklassen om man räknar med ordinarie bruttopriser för dessa paket. |
|
| bara att gratulera till ett bra val.. tog du chromeline eller utan??? enligt min mening så gör det så mycket för bilens utseende speciellt med den färgkombinationen du valt | |
| Jag skulle rekommendera dig att välja till dragkrok. Förr eller senare kommer man alltid på att man skulle behövt dragkrok. Tror det ingår förstärka bakfjädrar och nått mer beträffande DSC antisladd systemet när det monteras i fabrik. | |
|
HFR: 15% är på totala ordinarie listpris, dvs. före de aktuella rabatterna på Touring, Comfort och Dynamic. Men jag tycker att det är helt OK ändå. BMW brukar väl inte ha riktigt så generösa rabatter under normala tider utan ekonomikris? Nu ger de ju nästan 30000 kr om man väljer en Touring med Comfort och Dynamic på en 318i. Och sedan blev det för oss knappt 30000 kr till i rabatt. Det verkade väldigt svårt att pressa priset så mycket mer. Jag fick i princip samma offert från alla återförsäljare jag ringde och utifrån dessa blev det sedan bara sänkningar i storleken 500 kr. Men jag fick med lite extra tillbehör istället för runt 3500 kr. bmw_jerry: Kan man välja chrome line på den nya 3-serien? Har inte sett det tillvalet. Men jag hade klart hellre valt Shadow Line istället om det inte varit så galet dyrt (8100 kr på 318i). Tycker det ser snyggare ut med helsvarta lister mot den blå lacken. Är ingen kromälskare direkt... Chris87: Risken är väl bara med dragkrok att den kommer användas av andra mycket mer än av en själv... Utan tvekan var det svåraste valet färg på bilen. Den är ju jäkligt snygg i nästan alla... Safirsvart, spacegrå och titansilver gick dock bort pga. vanlighet på marknaden. Alpinvit hade sett riktigt fräscht och sportigt ut, men jag tycker nog att vit gör sig bäst på 1-serien och E92. Sambon gillar bluewater men jag är inte lika förtjust. De röda hade nog inte funkat med sadelbrun klädsel som var given. Sedan stod det mellan monacoblå och montegoblå. Elegans eller uppkäftig... Vinnare på K.O.! |
|
|
Grattis till en trevligt komponerad bil! Jag skulle vilja påstå att du gör helt rätt att fimpa dragkroken om du inte tillhör gruppen som varje helg kör hästtransport eller har annat regelbundet behov. Använd pengarna till en trevlig skidsemester istället :-) Dragkrok är ett svindyrt tillbehör som kostar runt 10kkr för nybilsköparen. Räkna ut hur många gånger du kan hyra en stor skåpbil eller mindre lastbil för den summan... |
|
|
Kristoffer_L och andra: Tack för instämmande om utrustning! Än så länge har inget ångrats, men funderingarna och planerna på ny bil började iofs. i somras. Någon skidsemester blir det inte eftersom jag missade att kryssa i tygsäcken för sådana för ringa 1800 kr... :) Glömde skriva att jag provkörde senaste Mercedes C180 Avantgarde kombi i höstas också. Satte mig i en sådan direkt efter att ha provkört en 320i Touring med M-paketet och körde exakt samma rutt. Säljaren där sa att i och med den nya C-klassen hade många gamla BMW-älskare gått över till MB pga. den sportiga karaktären på dessa. Han själv inkluderad, så klart... Upp till bevis tänkte jag som halvtimmen innan haft skitkul i en LeMans-blå leksak med på papperet ynka 170 hk. Tala om besvikelse... Visserligen var det faktiskt första gången jag själv körde en MB, men det lastgamla uttrycket "BMW kör man, Mercedes åker man" kändes inte mer rätt. Sladdrig växellåda, svampiga pedaler och en styrning som lätt påminner om gamla Volvos. Den är med tumstocken i hand inte mer än ett fåtal cm större än BMW-n men känns i verkligheten som ett skepp i jämförelse. Visserligen hade den inte någon sportfjädring men att bilen skulle kränga så mycket i samma kurvor jag nyss tagit med lätthet, gjorde att jag instinktivt lättade på foten istället för att gasa ut ur varje som med BMW-n. Men det som mest var en besvikelse var bullernivån. De MB jag åkt har alltid upplevts som mycket tysta och haft känslan av att nästan sväva fram över asfalten. Inte med nya C180 iallafall... Märkbart högre däckbuller framförallt bakifrån, trots sportfjädring och RFT-däck på BMW-n. Däckprofilen kollade jag inte på MB-n men den var knappast mer lågprofil än 225/45 resp. 255/45 på BMW-n. Så nej, någon MB-ägare lär jag knappast bli. Som jag skrev ovan har 1.8TFSI-motorn i nya Audi A4 ett rejält grepp om BMW-s 4-cyl. Även om BMW-n på papperet är snålare i blandad körning ligger den på närmare 3000 varv i motorvägsfart medan Audin puttrar på i drygt 2000. Och det krävs också att man varvar ut den ordentligt på 3:an och 4:ans växel för att göra snabba omkörningar, när man i Audin många gånger kan skippa att växla ner. Självklart har BMW i princip alltid varit sådana (enl. min erfarenhet) och det ger ju en klart mer aktiv och kul körning, men som allroundmotor är Audi grymt imponerande. Den känns långt ifrån 4-cyl med 160 hk. Sådär, nu har jag svurit i kyrkan! ;) |
|
|
hejsan, Hur mycket har ni betalat för bilen egentligen? Själva betalade vi 280k för en 320i touring 08 Bavaria (fabriksny bil) med dragkrog o vinterdäck förra veckan.... |
|
|
halohola: Går ju inte riktigt att jämföra en 08 med en 09 facelift... Lägg därtill metallic, skinnklädsel, Logic7-stereo, minnesstolar, USB, svankstöd, antracittak, larm m.m. som vad jag vet inte ingår i Bavaria. Utrustning jag definitivt inte hade valt bort för att köpa en billigare lagerbil från i fjol... Att själv välja färg på lack och klädsel samt vilka fälgar man vill ha är för mig värt en hel del. Som jag skrev fick vi knappt 15% avdrag på ordinarie listpris. Skulle tro att handlarna vill bli av med sina lagerbilar illa kvickt nu. Nyligen såldes några sprillans nya 325i Touring 08 för 219k... |
|
| La du inte till xenon? | |
|
Niclas116: Ingår i Dynamic. Specen: 318i Touring Montegoblå Metallic Läder Dakota Sadelbrun LM fälg Multieker 284 (Del av Dynamic package) Comfort Dynamic Stöldlarm Takreling (Del av Comfort package) Velourmattor Automatiskt avbländbar innerbackspegel (Del av Comfort package) Rökarpaket Sätesinställning elektrisk, med minne för förare Isofixfästen Sportstolar (Del av Dynamic package) Svankstöd Förvaringspaket Armstöd fram (Del av Comfort package) Interiörlist Aluminium finslipad Park Distance Control (PDC) bak (Del av Comfort package) Regnsensor (Del av Comfort package) Xenonljus (Del av Dynamic package) Klimatautomatik (Del av Comfort package) Farthållare (Del av Comfort package) Belysningspaket (Del av Dynamic package) Fällbara huvudstöd bak BMW Professional Radio med CD (Del av Comfort package) HiFi System Professional DSP Logic7 USB-Anslutning M Sportchassi (Del av Dynamic package) M Lädersportratt (Del av Dynamic package) Individual Anthracit innertak |
|
|
Hej Jag fick min 318iT idag. den är perfekt med Dynamicpaketet. Har samma utr. som din, men utan läder & sterio Så den är värd att vänta på. |
|
|
ernjo01: Gratulerar till bilen! Vilken lack och klädsel valde du? Var som sagt lite kluven till Dynamic själv eftersom jag ville ha en riktigt tyst och komfortabel bil. Så min tanke var att skippa M-sportfjädringen och ha 16"-fälgar, men när jag fick reda på rabatten på Comfort & Dynamic var det som sagt inte mycket att tveka på. Xenon, sportstolar, belysningspaket, M-ratt och 16" al-fälgar som jag ändå ville ha hade tillsammans blivit klart dyrare än paketet... Fjädringen verkar dessutom vara lite olika beroende på bil, om jag inte blivit lurad av mig själv. Har provkört 3 olika 320 varav den ena sas vara utan sportfjädring. Denna upplevdes också som klart mindre stötig än en annan med M sportpaket. Men i efterhand fick jag veta att säljaren hade fel, den första hade Dynamic-paketet! Däckprofilen var densamma förutom att bakdäcken på M sportbilen var 255/40 men det påverkar knappast så mycket. Lite skumt. Men jag är helt säker på att jag blir svinnöjd i vilket fall, det blir ju en klart roligare bil att köra. Och snyggare! Ska bli intressant att se hur snål den är också. 4.9l/100km på landsväg låter för bra för att vara sant... |
|
|
Hej Jag valde bluewater metalic. och antrasit std. klädsel. Jag var också lite orolig för sportfjädring, men säljaren sa att de inte skulle bli stötig, har bar akört 4mil, men käns inte stötig på mina 16` vinterhjul. Så jag tvekade inte på Dynamic pkte.t. M sport ratt ingår inte i dynamic pkt. det sportratt utan M. |
|
| upp med bilder på pärlan ;D | |
|
Hej, Vi hämtade vår BMW igår, här är länken till bilen...Länk Och bilen har samma utrustning som denna bilen...Länk plus dragkrog o 16' lm fälgar vinter däck. |
|
| halohola: snygg bil :D får man fråga va du fick ge för den?? | |
| Jerry: Vi betalade 280k för bilen, hos Novation i Uppsala. | |
|
12 timmar kvar tills jag står med nycklarna.....eeeh.....fjärrkontrollerna menar jag, till mitt livs första BMW! Vädret de senaste dagarna såg ju lovande ut och till helgen skulle det t.o.m. bli uppåt 10 grader (bor i Skåne). Men vad hände för några timmar sedan? Jodå, snö. Igen... :( Hade hoppats på att kunna köra direkt på sommardäcken, men det känns lite onödigt att riskera något för känslans skull. Skit i det, ska bli jäkligt kul iallafall att ratta den nya kärran! Hittade nya 156-fälgar på utförsäljning och de blir skodda med Michelin X-Ice Xi2 som jag läst gott om för sydsverigeklimat. Tycker att de gör sig utmärkt som vinterfälgar, både snygga och praktiska. Återkommer med intryck och förhoppningsvis lite bilder. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.