AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.090

Pruta på beg bilar runt 160-190k

Sida 1 av 2
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Eftersom man har blivit utnämnd bmw expert i bekantskapskretsen så har jag lite frågot. En kompis kom och frågade om inte jag kunde hänga med honom och kolla på en lite nyare bmw i prisklassen 160-190k. Att bilen var mer ny än motorstark var viktigt eftersom bilen var till tjejen. Och har jag fattat prisbilden rätt så borde det innebära en e46 318/320 med hyffsad utrustningnivå.

Eftersom jag köpt beg bil 1 gång i mitt liv har jag egentligen lite dålig koll på vad jag ska säga till killen när jag ska ge honom ett råd angående pris. Att uppskatta bilens värde kanske inte är så svårt. Frågan är om man kan hitta en kompromiss?

Alltså om vi säger en genomsnitts 320 där bilen står i 180tkr hos handlaren och har stått där ett par månader i hur mycket vore det "rimligt" att pruta? Köper man nytt är det ju sällan problem att pruta 8-9% på lispriset vilket här skulle innebära ca 17.000. Är detta "rimligt" i beg världen?

Klurigt inlägg kl är bara 8 på morgonen :)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Acey,

Har varit runt lite hos handlarna och enligt min erfarenhet senaste veckorna känner jag att det är en skillnad hos Bmw (mindre prut), jämfört med mindre och icke aukt. handlare.
Dock tror jag också att det är väldigt individuellt på varje bil hur mycket man kan pruta.

Svårt att sätta en procentsiffra på det, men bästa tipset jag skulle ge är att åka runt och "undersöka marknaden" innan man slår till. Då är det också mycket lättare att motivera en prutning...

Ps. 318/320 (& 316) fullkomligt dräller det av verkar det som...

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tack Anders. Jag kunde misstänka att så var fallet.

För att komma med en parantes så kom farsans polare till farsan och hakan var jävligt förbannad. Hade av någon anledning fått i tankar att byta hans merca e320 mot en s80 t6. Pratade lite med handlaren där dom gick ut och tittade på hans bil. Han tyckte den var väldig fin. På väg in till hallen igen så frågar han var han köpt den "i tyskland" svarar då personen i fråga och säljaren blir som förvandlad.

Enligt honom var det det absolut värsta man kunde göra (att importera en bil) och helt plötsligt fanns det inte en s80 till förfogande till provkörning! Han sa att han aldrig kännt sig så förnedrad som då vilket man kan förstå... Det är skamligt!

För att återgå till ämnet. Påverkar inbyte en eventuell prutmån? Man kan tänka att det som prutas då dras av på värdet på inbytes bilen? Känns som en jobbig situation eftersom "kompisen" i stort sätt satt mig helt ansvarig för situationen så jag är mer noga nu än när jag skulle köpa bil till mig själv :/

Får undersöka marknaden vidare! :)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vid snabb affär utan byte så kan du säkert kunna pruta
de 8-9% här också i den prisnivån,sedan kan man ju kompensera prutningen på annat sätt, vinterdäck och andra nyttigheter som dock är värt en del pengar.
Det är väl lite av köparens marknad så pruta frisk och hasta inte iväg på första bästa bil, lönar sig säkert.
Att titta på många olika bilar ger bra erfarenhet innan köp, utrustningsnivåer/skick kontra pris.Webben är ju ett mycket bra ställe att skaffa sig ett eget "grundpris"på.

MVH
Hasso
Har inte varit runt och försökt att pruta något själv hos handlare i Sverige. Skriver under på det som hasso skriver, det är köparens marknad.

/Simon
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sen verkar det som prisbilden ändras när man åker och kollar. Har mailat lite och då verkar säljarna oftast ganska avslagna och inte direkt särskilt villiga att diskutera pris i huvudtaget.

Problemet är att utbudet är enormt men så fort jag glider in på ett ställa som inte är auktoriserat så får jag alltid en känsla att dom vill blåsa folk. Visst en bil kan vara hur fin som helst men man får ju ett bättre intryck om man går till ett toppmodernt hus i glas än en lada djupt i småland.
Har själv försökt pruta på en 325 hos BMW i Solna.
345 Tkr stod det det på lappen, säljaren kunde gå ner till 340 inklusive vinterdäck.
Att jag inte hade byte var bara negativt enligt honom...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det toppmoderna huset ska ju betala hyra och stora driftskostnader, bilpriset automatiskt högre,det är dock skicket på bilen som räknas, då oberoende var den står,slott eller koja.BMw handlaren drog av 10papp. på telefon direkt vid kontantaffär ,inget byte. ända hade bilens pris sänkts med 15 papp. 1 månad tidigare.
Så det är nog lite olika vem dom talar med jag blev faktiskt förvånad att det gick att pruta på telefon.
(bilen var iofs dyrare än din prisnivå runt 230-240)
de hade gett 200 i inbyte)sade föregående ägare.

MVH
Hasso
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Självklart hasso jag är medveten om detta. Men det känns ändå seriöst på något sätt. Bilen kollas lika noga vare sig det är i en lada ute i småland eller på bmw göteborg.

När jag köpte min beggade bmw så prutade jag inte mer än 2500:-. Däremot fick jag bilen servad, larm installerat, vinterdäck och lite andra "skavanker" fixade. Så ibland är ju inte prutandet allt.

Jag får se. Jag har fått mitt tak och där är att dom vill ge runt 85tkr i mellan så man får försöka få så mycket för pengarna. Kan bli roligt eftersom jag har lite för mycket fritid nu ;)

Det hör nog också till saken att en 325 -01 är mer lättsåld än en 5-serie.
Men det hade varit kul att veta vad den gick för till slut.
När jag köpte min bil sedan så prutade jag 10000 och fick m-värmare och plåtfälg till vinterdäcken.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror det är relativt svårt att pruta när man har inbyte, om inte säljaren är desperat. Tyvärr så är det inte en helt ovanlig bil han söker.

Vi får se.
MEn, säljaren i Solna sa ju att det hade varit mer prutbart om jag hade haft en inbytesbil?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
PB: Jo det verkar lite konstigt. Kanske vill han han inbyte så han kan värdera din bil väldigt lågt och sedan sälja den med en bra vinst? Eller så vill just dom ha in lite begagnade bilar helt enkelt?

Men vanligvis kan man dra av lite mer på priset om du kommer in med 400tkr och lägger upp på bordet.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kneipbadens bil i Nrk. har en 528i -00 med SCHINN som har gått 4-5000 mil, och den prissänkte dom från 285' till 250', och blir fortfarande inte av med den.
Kruxet är att den är vit!
//Marin
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Normalt sett är det en stor fördel att kunna göra ett ren köp. Ett försäljarknep är att uppvärdera ditt inbyte och inte pruta något på den nya bilen. Börja därför att förhandla om priset utan att nämna att du har ett inbyte. Tag reda på hur länge bilen stått på firman, handlar det om mer än 3 månader kan man nog rikta in sig på en bra affär.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hittade ett objekt nu men dom vägrade ta inbyte. :(,
bratten
Allt handlar oftast om bara plus och minus inget annat.Om man har en bil som man tycker är värd tex 140 tusen och handlaren säger att du får 155 i inbyte! Visst låter det bra? Men dom 15 tusen extra är ju dragna på priset på den nya bilen.Altså blir det inte lika mycket rabatt på nya bilen eller ingen alls.
Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen. Det är väl ganska uppenbart att en duktig försäljare vänder på argumenten vad det gäller inbytesbil. Med inbyte örkar ju chansen att blåsa dig med 100%. Då kan han ju alltid laborera med inbytespris och priset på nya bilen samtidigt.

När det gäller pengarna i handen så tror jag att det funkar sämre hos en märkeshandlare eftersom jag är ganska säker på att de har någon form av provision på billån genom BMW finans.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Intressant bilen som dom har verkar lättsåld har satt ut den och redan fått några seriösa bud så verkar bli som så att jag slipper inbytes tjaffset :)
Mo
176
Moe
Cykel
Tar bilhandlarna vad som helst i inbyte ?, Vägrar de byta in vissa bilar ?.

Om man tittar på bmw-solna t.ex. så finns det ju väldigt få bilar som är äldre än 10 år ...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja handlarna kan vägra ta en bil i inbyte. Det är dock inte så ofta dom kanske säger det rätt ut men dom kan erbjuda väldigt lite för din bil. Har man dock en gammal bil äldre än 10-15 år så säger dom nog nej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.