|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Står i valet mellan X5 3.0 samt 4.4. (Dieseln går bort, då jag inte kör såpass mycket så den lönar sig, pga skatten) Undrar om Ni som kör dessa bilar vet vad de drar "på riktigt" vid mestadels stadskörning? (Kör nästan bara stadstrafik) Är det ett idiotiskt köp? Skall man välja en 3.0:a eller 4.4a? MVH, David | |
|
Hej!Har en 4.4 , kört c:a 25 mil mestadels stadskörning, har tagit 50 liter så räkna själv :) ingen billig leksak |
|
|
jag har en -00a 4,4 o den ligger på ca 1,5-1,7 liter milen vid stadskörning o korta sträckor. 0ch på 130km i timmen på motorväg ligger förbrukningen på 1,2-1,3 liter milen. (om man kör långt) /Björn |
|
|
men det är värt pengarna för att glida runt i ett sånt skepp /Björn |
|
|
Hej! Tack för svar. Vad kan man räkna på vad gäller 3.0:an tror Ni? De ägare (säljare av 3.0:or) jag talat med säger 1.2-1.3 blandad körning - låter detta rimligt? Nog borde V8:an vara betydligt törstigare än den "lilla" 3.0:an? |
|
|
Problemet är att 3-literssexan får jobba hårt, X5 är tung. Mvh |
|
| Vår X5 snittade frugan 1.36 med i snitt(mest stad), men det var när hon körde... När jag hade den var det inte svårt att öka med en halvliter till... Allt handlar om hur tung gasfot du har men ur min synvinkel är det inget svårt val mellan 3,0 och 4,4, två helt olika bilar och det ÄR värt det! | |
|
Hej! har en 4.4, -04:a, dvs nya motorn 320 hk, går som en dröm och snittar 1,25 blandad körning. Åkte upp till fjällen över nyår 54 mil på 5 timmar, snittförbrukning på 1,06 enl färddatorn med dubbade 255 runt om ;-) Hade en MB E55 AMG tidigare och den drog inte mindre! //Björn |
|
| Beror nog mycket på körstil. Kör en -04 3.0i manuell på kring 1.05 - 1.1 blandat i Sthlm. Kör lugnt. | |
| Om man kör mycket i stad och vill ha en bränsle-effektiv X5 så är säkerligen 3,0 med manuell låda att föredra, denna biltyp är säkerligen inte heller så kul att testa toppfart med - även om den säkert funkar till det med... | |
|
Körde idag 75 km på 10liter bensin med min 2001- 4.4L X5:a. maxhastigheten har varit 60km/h. har både kört före och under rusningstid. tyckte det var ganska billigt vör en v8:a... på landsväg har jag fått ner den till 10.6 på 110 kmh mellan gävle och sthlm. |
|
|
Vi snittar 1,34-1,38 med vår 4.4:a. Mest sambon söm kör det, småsträckor mellan hemmet, affären samt till hennes mamma 4 mil bort. Enligt färddatorn tar den 1,32 men lite mer i verkligheten. Fast få den att dra närmare 2 liter är ingen konst, speciellt inte i stan :) Frasse |
|
|
Jag tycker de är relativt snåla ändå - man känner ju när man kör dem att det är riktigt stora bilar. Jag tankade upp min igår - sköna 1200kr, det kostar att ligga på topp. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Räkna på 1.5 L/mil för 3.0 så ligger du ganska rätt på det, inkluderat kallstarter, kortkörning, stad, landsväg och motorväg. Sjunker på sommarhalvåret. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag vet att vår Shoopkeeper gnäller över att hans X5 3,0 istort sett drar lika mycket som hans tidigare X5 4,4 vilket gör att man lika gärna kan åka 4,4 som får jobba mindre för att håll åket igång ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Min nästa blir def. V8. Tar dock några år innan M varianten har blivit lite billigare :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Jag har haft båda och kan ärligt säga att det inte skiljer så mycket i förbrukning dem sinsemellan. Jag skulle utan tvekan valt 4.4:an |
|
| Hmm, att det inte skiljer så mycket på långkörningar kan jag förstå men i stadstrafik? Drar verkligen 3.0an lika mycket i stadstrafik?? Även om X5 är tung tycker jag det borde skilja en hel del i stadstrafik. | |
|
Min 3.0 ligger blandad på 1.29 sedan jag köpte den och en hel del kortkörningar är det då Ligger på strax över litern landsväg... laglig fart "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
| På tisdag den 8:e februari ska jag lämna in X5:an på optimering... Killen sa att d va nån ny mjukvara som hade kommit från tyskland och dom hade testat och kommit fram till 8% mindre förbrukning. v8:an på 4.4L sa dom iaf svarade bäst på optimering av det som de har testat hittils, så vi får se. Fixar jag 10.6L/100km så kommer jag ner under 10L/100km sa dom iaf. Jag håller er uppdaterad hur som helst... | |
|
Vad kostar den optimeringen? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.